گوترش: رهبران سودان جنوبی توافق صلح را نهایی کنند

گوترش: رهبران سودان جنوبی توافق صلح را نهایی کنند
سه شنبه 16 مرداد 1397 - 09:46

دبیرکل سازمان ملل از امضای توافق تقسیم قدرت از سوی رهبران سودان جنوبی استقبال و به آنها تاکید کرد تا هر چه سریع‌تر به توافق نهایی دست پیدا کرده و به جنگ پنج ساله خود پایان دهند.

العالم- اروپا 

به نقل از خبرگزاری فرانسه، سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و ریک مچار، رقیب وی روز یکشنبه در خارطوم پایتخت سودان توافقی امضا کردند که براساس آن مچار به عنوان یکی از پنج معاون سالوا کر به دولت سودان جنوبی بازمی‌گردد.

این توافق راه را برای صلح نهایی و تشکیل یک دولت انتقالی که تا زمان برگزاری انتخابات قدرت را به دست می‌گیرد، هموار می‌کند.

در همین حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل این توافق را گامی مهم در مسیر احیای معاهده صلح امضا شده در ۲۰۱۵ مورد استقبال قرار داد؛ توافقی که با هدف پایان دادن به جنگ قلمداد می‌شود.

گوترش در بیانیه‌ای اعلام کرد: من به تمامی طرف‌های درگیر در سودان جنوبی تاکید می‌کنم که حسن نیت خود را به همراه تعهداتشان برای نهایی کردن توافق صلحی نشان دهند.

سودان جنوبی در سال ۲۰۰۱ از سودان اعلام استقلال کرد اما در دسامبر ۲۰۱۳ به دلیل تنش بر سر قدرت میان سالوا کرد و ریک مچار دچار تنش و درگیری شده است.

ماه گذشته میلادی شورای امنیت تحریم تسلیحاتی و تحریم علیه دو تن از مقام‌های ارتش این کشور را به عنوان اهرم فشار علیه رهبران سودان جنوبی اعمال کرد.

در جریان این جنگ پنج ساله در سودان جنوبی ده‌ها هزار تن کشته و قریب به چهار میلیون تن دیگر نیز بی خانمان شدند.

ایسنا 

پربیننده ترین خبرها