در حضور سران کشورهای آفریقایی؛

رهبران سودان جنوبی قدرت را بین خود تقسیم کردند

رهبران سودان جنوبی قدرت را بین خود تقسیم کردند
يکشنبه 14 مرداد 1397 - 23:31

رهبران سودان جنوبی بعد از ظهر امروز( یکشنبه ) در حضور سران برخی کشورهای آفریقایی و نمایندگان سازمان های منطقه ای و بین المللی در خارطوم توافقنامه ای برای تقسیم قدرت ، پایان دادن به درگیری ها و برقراری امنیت امضا کردند.

العالم / آفریقا 

خبرگزاری رسمی سودان(سونا ) نوشت، در امضای توافقنامه، رهبران کشورهای سودان، کنیا، اوگاندا، جیبوتی ، سومالی، اتیوپی شرکت داشتند.

«سالوا کی یر میاردیت» رئیس جمهوری سودان جنوبی از طرف دولت ، «ریک ماچار» از سوی جنبش مردمی سودان ،«دینق الور » به نمایندگی از گروهی از زندانیان سیاسی، «گابریل جانسون» به نمایندگی از یک ائتلاف سیاسی موسوم به «سوا» ، «جوزف اوکیلو » به نمایندگی از برخی احزاب و نیروهای سیاسی و همچنین «فرانسیس دینق» به نمایندگی از شخصیت های ملی «محمد مرجان » به نمایندگی از روحانیون این توافقنامه را امضا کردند.

«عمر البشیر » رئیس جمهوری سودان و «یوری موسیوینی » رئیس جمهوری اوگاندا به عنوان ناظر و ضمانت کنندگان اجرای این توافق و نمایندگانی از اتحادیه آفریقا ، سازمان ملل و سازمان منطقه ای ایگاد به عنوان شاهد، این توافقنامه را امضا کردند.

«الدردیری محمد احمد» وزیر خارجه سودان در این خصوص گفت، همه احزاب سیاسی سودان جنوبی با توافقنامه تقسیم قدرت و برقراری امنیت موافقت کردند .

وی افزود، این توافقنامه مورد حمایت طرف های منطقه ای و بین المللی است و خارطوم نیز خواستار برقراری صلح و امنیت در سودان جنوبی است.

طرف های درگیر در سودان جنوبی 27ژوئن (6 تیر) سندی در خصوص آتش بس دائمی در خارطوم و با حضور رهبران سودان و اوگاندا امضا کرده بودند و چند روز پس از آن نیز در مورد خروج نیروهای مسلح از مناطق شهری و مسکونی به توافق رسیدند.

پس از امضای این توافقنامه ، دو طرف بارها همدیگر را به نقض پیمان آتش بس متهم کرده اند.

اواسط تیرماه نیز رسانه های سودانی از توافق طرف های درگیر برای تقسیم قدرت خبر دادند .بر اساس این توافق ، کی یر دو معاون قبلی خود را حفظ خواهد کرد و دو معاون جدید که یکی ماچار و دیگری یک زن از میان مخالفان دولت ، با او همکاری و کشور را اداره می کنند. پس از این توافق نیز بار دیگر طرف های درگیر دچار اختلافاتی شدند و میز مذاکره را ترک کردند.

سودان جنوبی سال 2011میلادی پس از جنگ های طولانی با دولت مرکزی سودان، از این کشور جدا شد و پس از برگزاری یک همه پرسی استقلال یافت. 

«سالوا کی یر» رئیس جمهوری سودان جنوبی سال 2013 در پی حوادثی«ریک ماچار» معاونش را به تلاش برای کودتا متهم کرد و پس از آن درگیری های داخلی در این کشور آغاز شد که منجر به کشته شدن ده ها هزار نفر و آوارگی حدود چهار میلیون تن از ساکنان این کشور شد. 

بحران در سودان جنوبی یکی از بدترین بحران های انسانی در قاره آفریقا طی چند دهه اخیر محسوب می شود. 

دو طرف اصلی درگیری در این کشور در ابتدا دو قبیله «دینکا» (قبیله رئیس جمهوری و بزرگترین قبیله در سودان جنوبی) و قبیله «نویر» ( قبیله ماچار و دومین قبیله بزرگ این کشور) بودند اما پس از آن گروه های کوچک نیز به طرفین درگیری پیوستند. 

طی این درگیری ها، گزارش های زیادی مبنی بر حمله به غیر نظامیان، تجاوز به زنان در سطح گسترده و به کارگیری کودکان در جنگ ها و موارد زیاد نقض حقوق بشر گزارش شد.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها