فتنه‌ای که نتیجه معکوس داد

فتنه‌ای که نتیجه معکوس داد
شنبه 25 شهريور 1391 - 04:46

نويسنده و پژوهشگر عرب تأکيد کرد، هدف از توهين به پيامبر اسلام (ص)، فتنه انگيزي بين مسلمانان و مسيحيان بود، امري که نتيجه معکوس داد و مسلمان را عليه آمريکا متحد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" در مطلبی در روزنامه "القدس العربی"، با اشاره به اینکه تولید کنندگان این فیلم با توجه به حوادث قبلی در انتظار واکنش شدید مسلمانان بودند، نوشت: هدف از تولید این فیلم فتنه انگیزی و ایجاد درگیری و زد و خورد بین مسلمانان و مسیحیان در مصر و دیگر کشورهای عربی بود، ولی آنچه که اتفاق افتاد کاملا برعکس انتظار آنها بود.

عطوان افزود: در تظاهرات اعتراض آمیز مقابل سفارتخانه های آمریکا دیدیم که مسیحیان شانه به شانه برادران مسلمان خود حرکت کردند، و حتی اگر بگوییم برخی از آنها خشمگین‌تر بودند، مبالغه نکرده ایم.

وی تأکید کرد: این فیلم توهین آمیز و مشمئز کننده، پیروان همه مذاهب اسلامی را متحد کرد و همه اختلافاتی را که طی ماه های اخیر بین آنها به وجود آمده بود، از بین برد.

سردبیر روزنامه القدس العربی خاطرنشان کرد: یکی از نگهبانان کنسولگری آمریکا در بنغازی در پاسخ به این سئوال که چرا مانع از حمله به این کنسولگری و کشته شدن سفیر و سه دیپلمات آمریکایی نشده، تأکید کرد که با مسلمانان همدردی کرده است .. وی گفت که بین دو گزینه مسلمانان خشمگین و معترض به اهانت به اسلام و سفیر آمریکا و کنسولگری او، برادران مسلمانش را انتخاب کرده؛ زیرا اولین و آخرین پایبندی او پیامبر است و نه کنسولگری آمریکا و ساکنان آن.

عطوان با اشاره به اظهار تعجب وزیرخارجه آمریکا در خصوص حمله به کنسولگری این کشور در بنغازی، گفت: هیلاری کلینتون و اکثر مراکز مطالعات و تحقیقات که مدعی آگاهی از امور اسلام و خاورمیانه هستند، این واکنش را درک نمی کنند؛ به همین دلیل کلینتون از واکنش لیبیایی ها که نیروها و هواپیماهای کشورش آنها را "آزاد" کردند، متعجب شد.

عطوان با اشاره به توهین‌های مکرر در دنیا به مسلمانان و مقدسات آنها، مانند کشیدن کاریکاتورهای توهین آمیز، سوزاندن نسخه هایی از قرآن کریم، اهانت به اجساد مسلمانان کشته شده در افغانستان، اشغال اراضی اسلامی، یهودی سازی قدس و به رسمیت شناختن اشغال سرزمین فلسطین، گفت: از کشته شدن افراد در حوادث خونبار و واکنش های تند و یورش به سفارتخانه هایی که باید طبق قوانین بین المللی امن باشند متأسفیم؛ ولی آیا با اشغال کشورها و قتل صدها هزار نفر، این قوانین نقض نمی شود؟

عطوان تأکید کرد: شدیدترین حملات به سفارتخانه های آمریکا در پایتخت کشورهایی صورت گرفت که از دیکتاتوری ها آزاد شده و مردم دولتهای اسلامی را برگزیدند، تا از این راه انزجارشان را از سالها ستمگری حاکمانی مانند حسنی مبارک و زین العابدین بن علی که از سوی آمریکا حمایت می شدند، نشان دهند.

عطوان خاطرنشان کرد: هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که این اعتراضها تا چه حد ادامه خواهد یافت، و حجم خسارتهای سیاسی و اقتصادی تا چه اندازه خواهد بود؛ ولی آنچه را که می توان پیش بینی کرد آن است که دنیای اسلام دیگر در برابر اهانتها ساکت نخواهد ماند .. ملتهای اسلامی ممکن است که گرسنگی و بیکاری و یا حتی حکام مستبد را تحمل کنند، ولی توهین به دین و عقاید و پیامبر و یارانش گرامیش را نمی پذیرند.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها