کارشناسان سازمان ملل هشدار دادند؛

احتمال بازگشت القاعده به سرکردگی پسر بن لادن/ همکاری محرمانه عربستان با القاعده در یمن

احتمال بازگشت القاعده به سرکردگی پسر بن لادن/ همکاری محرمانه عربستان با القاعده در یمن
چهارشنبه 24 مرداد 1397 - 21:00

گروهی از کارشناسان سازمان ملل با انتشار گزارشی در مورد احتمال بازگشت یک تهدید بزرگ تروریستی در منطقه از سوی القاعده به سرکردگی پسر اسامه بن لادن هشدار دادند.

العالم ـ آسیا

بنابر گزارش روز چهارشنبه شبکه خبری فاکس نیوز، این گروه در گزارش خود که در اختیار شورای امنیت قرار گرفت، به یافته هایی در مورد دو شبکه تروریستی اشاره کرده است.
کارشناسان سازمان ملل اعلام خطر کردند که به رغم شکست نظامی گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، این گروه اوایل سال 2018 نیرو گرفته است و هنوز حدود 20 هزار تا 30 هزار عضو در این دو کشور دارد.
در گزارش گروه سازمان ملل آمده است که گروه داعش در حال تبدیل شدن به یک شبکه مخفی است که همچنان کشورهای دیگر را تهدید می کند. همچنین در مورد تحرکات القاعده ابراز نگرانی شده است. القاعده به دلیل پیدایش گروه تروریستی داعش و تاکتیک های بی رحمانه اش، به ویژه پس از مرگ اسامه بن لادن سرکرده القاعده در سال 2011 ، از کانون توجهات خارج شد.
کارشناسان سازمان ملل یادآور شدند که القاعده همچنان یک شبکه جهانی است و در کشورها و مناطقی چون سومالی، یمن و جنوب آسیا، قدرتمندتر از داعش می باشد. بعلاوه، حمزه بن لادن، پسر اسامه بن لادن به عنوان چهره ای شناخته می شود که هدایت القاعده را برعهده دارد. 
این گزارش حاکی است: رهبری القاعده، صبری راهبردی را به نمایش می گذارد و وابستگان محلی اش تاکتیک های خوبی را به اجرا می گذارند و با ورود به موضوعات و مسائل محلی، نقش آفرینی می کنند.
پیشتر در ماه جاری، روزنامه گاردین گزارش داد که حمزه بن لادن که گفته خواستار گرفتن انتقام پدرش است، با دختر «محمد عطا» یک شهروند مصری که در حملات یازده سپتامبر دست داشت، ازدواج کرده است.
گزارش کارشناسان سازمان ملل در حالی منتشر شده که گروه القاعده در شبه جزیره عربی جای پای خود را در جنوب یمن محکم کرده است. 
در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی در گزارشی اعلام کرد که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان با عناصر القاعده به توافق های محرمانه ای دست یافته و با پرداخت پول به شماری از آنها، خواستار خروج شان از شهرهای یمن شده و به تعدادی نیز اجازه داده است با سلاح و پول نقد از مناطق اشغالی عقب نشینی کنند. همچنین تعدادی برای پیوستن به این ائتلاف به خدمت گرفته شده اند. طرف های این توافق ها گفته اند که آمریکا از این مساله مطلع بوده است.
به گزارش ایرنا، عربستان از ششم فروردین سال 1394 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن با هدف بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، آغاز کرد.
ائتلاف عربی گرچه تاکنون به هدف خود دست نیافته اما با ویران کردن زیرساخت های یمن، مرگ و زخمی شدن هزاران یمنی را رقم زده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها