نماینده کویت در سازمان ملل:

فلسطین اولویت ما است/ ائتلاف عربی علیه یمن اشتباهاتی مرتکب شده است

فلسطین اولویت ما است/ ائتلاف عربی علیه یمن اشتباهاتی مرتکب شده است
شنبه 27 مرداد 1397 - 14:07

نماینده دائمی کویت در سازمان ملل متحد مدعی شد که قضیه فلسطین همچنان در اولویت کشورهای عربی قرار دارد.

العالم _ آسیا

«منصور العتیبی» بر خلاف اظهارات «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر اینکه «مسئله فلسطین نباید در اولویت باشد»، می‌گوید که موضع ما درباره قضیه فلسطین یک موضع اصولی و ثابت است و این قضیه همواره اولویت ما خواهد بود.

این درحالی است که به عنوان مثال واکنش کشورهای عربی به موضوع انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس بسیار ضعیف و دیرهنگام بود.

العتیبی ریشه مشکلات را اشغالگری رژیم صهیونیستی می‌داند و تأکید می‌کند که هر گاه اشغالگری پایان یابد، شهرک‌سازی و مصادره اراضی نیز متوقف و پرونده مرزها و مشکلات قدس و آوارگان نیز پایان می‌یابد.

وی راه‌حل منازعه فلسطین و رژیم صهیونیستی را ازسرگیری روند سازش بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی و اصل زمین در مقابل صلح عنوان می‌کند.

نماینده کویت در سازمان ملل در مصاحبه با روزنامه سعودی «الشرق‌الأوسط» در خصوص کاهش کمک‌های مالی آمریکا به آنروا نیز تصریح کرد که تأمین مالی آنروا بر عهده جامعه جهانی است نه چند کشور خاص و با استناد به نسبت درآمد ملی و تعداد جمعیت، کمک‌های مالی ما بسیار بیشتر از آمریکاست و کویت در سال ۱۹۹۰ که تحت اشغال بود ارائه این کمک‌ها را قطع نکرده بود.

ائتلاف عربی علیه یمن اشتباهاتی مرتکب شده است

نماینده کویت در سازمان ملل با نادیده گرفتن جنایت‌های بی‌شمار ائتلاف سعودی علیه یمن که آخرین مورد آن کشتار دانش‌آموزان یمنی در بازار شهر «ضحیان» بود، تنها گفت: «اشتباهاتی وجود دارد و تحقیقاتی درباره چنین اشتباهات در صورت وقوع آن، صورت می‌گیرد.»

وی در مقابل جنبش انصارالله را به هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان و شلیک موشک‌های بالستیک به مناطق مسکونی عربستان سعودی متهم کرد و گفت: «اینها بر خلاف قانون بین‌المللی است و ما آن را محکوم می‌کنیم و عربستان نیز حق دارد از خود دفاع کند.»

العتیبی تصریح کرد که انصارالله باید از مناطق تحت سیطره خود عقب‌نشینی کند، اما در عین حال گفت: «حوثی‌ها یک گروه اجتماعی اصیل در یمن هستند و حق دارند تشکیلات سیاسی داشته و در دولت و انتخابات شرکت کنند.»

۴۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی سوریه نیاز است

العتیبی بحران سوریه و حوادث این کشور را «فاجعه» خواند و گفت که تعداد کشته‌های آن تا کنون به بیش از نیم میلیون نفر رسیده و علاوه بر آن شش میلیون نفر نیز آواره شده‌اند همچنانکه بازسازی ویرانه‌های سوریه نیز به ۴۰۰ میلیارد دلار نیز دارد.

وی تأکید کرد که کویت از قطعنامه‌های شورای امنیت و راهکارهای سیاسی بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ درباره سوریه حمایت می‌کند اما «تنها در صورت وجود اتحاد و یکپارچگی در شورای امنیت، این شورا مؤثر خواهد بود.»

روابط کویت با عربستان «ممتاز» است

نماینده کویت روابط کشورش با عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را «ممتاز» توصیف و اشاره کرد که کویت از جمله کشورهای عضو ائتلاف عربی علیه یمن است و با عربستان و بقیه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در بسیاری از مسائل بین‌المللی اتفاق‌نظر دارد.

وی همچنین تصریح کرد که میانجی‌گری امیر کویت برای حل بحران به وجود آمده در روابط بین قطر و چهار کشور عربی ادامه خواهد داشت تا نتایج دلخواه حاصل شود.

پربیننده ترین خبرها