دادگاه قانون اساسی زیمبابوه نتایج انتخابات را تایید کرد

دادگاه قانون اساسی زیمبابوه نتایج انتخابات را تایید کرد
شنبه 3 شهريور 1397 - 00:38

دادگاه قانون اساسی زیمبابوه روز جمعه نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که در آن «امرسون منانگاگوا » پیروز شده بود، تایید کرد.

العالم-افریقا

دادگاه قانون اساسی زیمبابوه، اعتراض مخالفان دولت به نتایج انتخابات را وارد ندانست.

«لوم مالایا» رئیس دادگاه قانون اساسی زیمبابوه گفت، «نلسون چامیسا» رهبر مخالفان و نامزد این انتخابات دلایل قانع کننده ای مبنی بر تقلب در انتخابات ارائه نکرد و در نتیجه 9 قاضی این دادگاه همگی رای به صحت انتخابات دادند.

«نلسون چامیسا» رهبر حزب تغییر دمکراتیک، پیش از این در خصوص سلامت انتخابات ریاست جمهوری ابراز تردید و به این نتایج اعتراض کرده بود و در نتیجه مراسم تحلیف منانگاگوا پیروز این انتخابات، به تعویق افتاد.

انتخابات ریاست جمهوری، پارلمان و شوراهای شهرداری زیمبابوه هشتم مرداد برگزار شد و هیاتی از جمهوری اسلامی ایران هم که برای نظارت بر این انتخابات دعوت شده بود، سلامت برگزاری آن را تایید کرد.میزان مشارکت در این انتخابات نزدیک به 75 درصد اعلام شد.

گرچه زیمبابوه در روز انتخابات آرام بود، اما پس از اعلام نتایج اولیه و مشخص شدن پیروزی حزب حاکم، درگیری هایی در نقاط مختلف این کشور روی داد که در جریان آن سه نفر کشته شدند.

این نخستین انتخابات ریاست جمهوری این کشور طی 37 سال گذشته بود که بدون حضور «رابرت موگابه» رئیس جمهوری پیشین برگزار شد.

منانگاگوا 50.8 درصد را کسب کرد و رقیب اصلی او چامیسا هم 44.3 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

موگابه که نزدیک به چهار دهه بر زیمبابوه حکومت کرده بود، سال گذشته همزمان با بررسی طرح استیضاح در کنگره این کشور از سمت خود استعفا کرد و منانگاگوا معاون سابق وی به طور موقت بر مسند رییس جمهوری تکیه زد.

جمهوری زیمبابوه کشوری است در جنوب آفریقا. پایتخت آن هراره است. این کشور حدود 16 میلیون نفر جمعیت دارد و زبان‌های انگلیسی، شونا و اندبله زبان‌های رسمی آن هستند.

زیمبابوه در قرن نوزدهم میلادی مستعمره انگلیس شد اما از سال 1965 تلاش‌ها برای استقلال در این کشور آغاز و سرانجام در سال 1980به طور رسمی جمهوری زیمبابوه اعلام موجودیت کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها