تحلیل روز/

گمانه زنی ها از احتمال حمله حامیان تروریست ها به سوریه

گمانه زنی ها از احتمال حمله حامیان تروریست ها به سوریه
يکشنبه 4 شهريور 1397 - 14:25

با شتاب گرفتن اقدامات ارتش سوریه برای شروع عملیات آزادسازی استان ادلب از اشغال تروریست ها گمانه زنی ها از احتمال حمله حامیان غربی تروریست ها به سوریه نیز افزایش یافته است.

العالم _ سوریه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد آمریکا، انگلیس و فرانسه خود را برای انجام حملاتی جدید ضد سوریه به بهانه استفاده نیروهای دولتی از سلاح شیمیایی، آماده می‌کنند. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: تعدادی از عناصر مسلح و تروریست وابسته به گروه تحریر الشام، پس از کسب آموزش‌هایی در زمینه کار با مواد سمی از سوی شرکت خدمات نظامی اولایو انگلیس، وارد استان ادلب سوریه شده‌اند. در همین حال برخی رسانه ها از ورود ناوشکن آمریکایی سالیوان به خلیج فارس خبر داده اند. همچنین بمب‌افکن بی-1بی ارتش آمریکا در پایگاه هوایی العدید قطر مستقر شده‌اند . هدف از این تحرکات می تواند آمادگی برای حمله به سوریه باشد.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه ای اعلام کرد : همه اقداماتی که پیرامون پرونده شیمیایی سوریه توسط کشورهای غربی انجام می گیرد با تلاش آنها برای تحقق اهداف ژئوپلیتیک این کشورها در خاورمیانه ارتباط مستقیم دارد.

 ژنرال «آلکسی تسیگانکوف» رئیس مرکز آشتی طرف های درگیر در سوریه در جمع خبرنگاران گفت: چند هزار تروریست با سلاح های سنگین ازجمله نفربرهای زرهی برای حمله به مناطق حما و حلب متمرکز شده اند این ژنرال روسی آگاه به مسائل سوریه گفت: «ابومحمد الجولانی» سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره همه گروه های تروریستی در ادلب را به جهاد علیه دولت سوریه دعوت کرده است

آمریکا و متحدان اروپایی  و منطقه ای خود از هر ترفند و اقدامی در هفت سال گذشته برای براندازی حکومت سوریه تحت پوشش حمایت از دموکراسی و مبارزه با تروریستها استفاده کردند. اما تمام این ترفندها با شکست مواجه شده است. تبعات منفی بحران آفرینی در سوریه فقط برای مردم سوریه و کشورهای منطقه نبوده است . موج پناهجویان به اروپا و افزایش اقدامات تروریستی در برخی کشورهای اروپایی نشان داد که نمی توان با دروغ و  ترفند جنگ خانمان سوزی را در منطقه به راه انداخت و از تبعات این بحران آفرینی مصون ماند. آمریکا و متحدانش پس از شکست سیاستشان در سوریه با حمایت همه جانبه از گروههای تروریستی به دنبال یک جنگ فرسایشی در سوریه هستند که هیچ برنده ای نداشته باشد بلکه بتوانند با به دست آوردن زمان از طریق فشار و تهدید دولت سوریه و متحدانش اهداف خود در سوریه را با هدف تضعیف جریان مقاومت و جلوگیری از تشکیل یک دولت قوی در سوریه پیش ببرند. سیاست آنها در اجرای این استراتژی طرح سناریوی تکراری استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی است. جان بولتون  مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده که اگر دمشق بار دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کند، واشنگتن حاضر است حملات جدیدی به نیروهای دولتی سوریه انجام دهند که بسیار شدیدتر از حمله قبلی خواهد بود.

عملیات آزاد سازی ادلب از اهمیت بسیاری برخوردار است و می تواند سرنوشت جنگ هفت ساله سوریه با گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا و برخی دولتهای اروپایی و عربستان ، امارات متحده عربی را تعیین کند. تاکنون تروریستها از هر جا که فرار می کردند به ادلب می آمدند اما اکنون می بایست میان مرگ و تسلیم شدن و یا فرار به سمت ترکیه در صورت باز بودن مرز  یکی را انتخاب کنند. به همین دلیل گروههای تروریستی از هر ترفندی استفاده می کنند برای اینکه در چنین شرایطی قرار نگیرند . استفاده از سلاحهای شیمیایی و انداختن آن گردن ارتش سوریه و واکنش دولتهای غربی حامی تروریستها مهمترین ترفند آنها است تا بلکه با مداخله نظامی دولتهای غربی جلوی پیشرفت ارتش سوریه در استان ادلب را بگیرند.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب در این باره اعلام کرد: «برداشت اصلی که هر فرد دنبال کننده تحولات هفت ساله سوریه می تواند از این تهدید آمریکا داشته باشد این است که دولت آمریکا به خوبی می داند که حمله ارتش سوریه برای بازپس گیری ادلب نزدیک است و از همین رو به شدت با این حمله مخالف است و بعید نیست که برای شکست یا کارشکنی این عملیات طرحی داشته باشد. بهانه آماده بحث به کارگیری سلاح شیمیایی از سوی دولت سوریه است ، مشابه آنچه در دوما در غوطه شرقی دمشق و خان شیخون در حومه ادلب از سوی آمریکایی ها مطرح شد. کلاه سفیدها هنوز در شهر ادلب هستند و اگر سناریوی سلاح شیمیایی مجددا تکرار شود، موضوع بعیدی نیست تا به این بهانه حملات هوایی و موشکی به سوریه انجام شود مشابه آنچه در آوریل گذشته به ادعای به کارگیری سلاح شیمیایی در غوطه شرقی شد.»

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها