تحلیل روز/

امروز رییس جمهور ایران هم به مردم و هم به مجلس پاسخ می دهد

امروز رییس جمهور ایران هم به مردم و هم به مجلس پاسخ می دهد
سه شنبه 6 شهريور 1397 - 00:41

در ایران هر مسئولی متناسب با مسئولیتش به مردم پاسخگوست، مبتنی بر همین اصل کاملا مردمسالار امروز حسن روحانی در مجلس حاضر است تا پاسخگوی عملکرد خود باشد.

العالم _ ایران / سیاسی

درحالی که در اغلب کشورهای منطقه سیستم های حاکم حالتی از بالا به پایین دارند و مسئولان امر عمدتا از نوعی "خدایگانی"در برابر ملت بهره مندند در جمهوری اسلامی ایران همه مقامات مسئول بایستی مبتنی برقانون پاسخگوی اعمال خود در برابر ملت باشند. مبتنی بر همین قاعده "طرح سوال از رییس جمهور" در ایران امری طبیعی و البته مسبوق به سابقه است.درمیان کشورهای منطقه و علی رغم ادعاهای مسئولان این کشورها یا اساسا از چنین بازخواست هایی خبری نیست و یا آنکه به فرض پیش بینی درقانون مورد استفاده قرار نمی گیرد.

مسائل اقتصادی اصلی ترین دغدغه ای است که امروز رییس جمهور ایران را به میان مجلسیان می برد. اساس سوالات نمایندگان مجلس از رییس جمهور در پنج محور اساسی خلاصه شده اند و نکته قابل تامل آنکه عمده محورهای مورد سوال به ریاست پنج ساله حسن روحانی رجعت دارد و در یک مفهوم اساسی قابل جمع بندی است و آن اینکه مشکلات مورد نظر، علی الاغلب مرتبط با مقوله مدیریت امور اقتصادی در داخل است و کمتر متاثر از مسائلی چون تحریم های امریکایی اخیر است.

عدم موفقیت دولت در مدیریت قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم های بانکی، عدم موفقیت دولت در کاهش نرخ بیکاری، عدم توفیق دولت در مهار رکود اقتصادی در طول تصدی قدرت و بلاخره کاهش ارزش پول ملی شاکله سوالات امروز مجلسیان از رییس جمهور را تشکیل می دهند. اگر چه پیش از این در مجلس ایران دو وزیر کار و امور اجتماعی و همچنین وزیر اقتصاد استیضاح شدند و نظر نمایندگان ملت بر این موضوع متمرکز شد که دولت در سیاست های اقتصادی اش تجدید نظر کند، اما سوال از رییس جمهور نشانگر آن است که مجلسیان و مردم همچنان تغییر وزرا را ناکافی دانسته و از رییس جمهور درخواست کرده اند تا در مجلس حضور یابد و ضمن شنیدن نقطه نظرات ایشان، تحولی اساسی تر در بهینه سازی اوضاع اقتصادی را رقم بزند.

اگر چه در طی ماه های اخیر و بعد از خروج امریکا از برجام و به ویژه بعد از اعلام بازگشت بخش اول تحریم های امریکایی شرایط نسبت به گذشته قدری سخت تر شده است اما واقعیت ان است که تحریم های امریکایی موضوع جدیدی در اقتصاد 40 ساله ایران نیست و این تحریم ها در برخی زمان ها در شدیدترین اشکال خود از جمله "تحریم های فلج کننده" بر ملت ایران تحمیل شده اند اما در به سازش کشاندن ملت کاملا ناکام بوده اند. جالب انکه ملت و حاکمیت ایران در مقاطعی از چهل سال گذشته متحمل "تحریم های متراکم" از ناحیه اغلب کشورهای دنیا بوده است اما با سربلندی آن را پشت سرگذاشته است. نظر به همین تجربیات است که امروز باور غالب مردم و مسئولان ایرانی ان است که مهار فشارها و غلبه برمشکلات نیازمند عزمی اساسی در تجدید نظر در سیاست ها و مسئولان اقتصادی است و به همین خاطر در واقع جلسه امروز نشستی است به منظور آسیب شناسی وضع موجود و هم اندیشی برای یافتن راهکار یا راهکارهایی با هدف غلبه بر مشکلات اقتصادی موجود.

در شرایطی که از یک سو ترامپ پروژه تحمیل و تشدید تحریم ها رابرایران کاملا موفق ارزیابی میکند وهمراهان منطقه ای او به تحسین او نشسته و بر تشدید فشارها اصرار دارند، استیضاح وزرای اقتصادی وسوال ازرییس جمهور دقیقا به این معناست که برخلاف نگاه ترامپ وکشورهای همراه وهمسو اقتدار جمهوری اسلامی هم درداخل وهم درخارج بیش ازهرزمان دیگر است.وبهمین خاطر حضوررییس جمهور جهت پاسخگویی به نمایندگاه نه یک تهدید بلکه فرصتی است برای تکمیل اقتدار ملی ایرانیان وبازخوانی فرصتهایی که تا امروز یاکمتر ملحوظ نظر قرارگرفته اند و یا بکلی نادیده انگاشته شده اند.

رییس جمهور ایران امروز هم از کارنامه پنج ساله خود و همکارانش دفاع می کند و هم برنامه های جدیدش برای غلبه بر مشکلات مورد نظر مردم و نمایندگان مجلس را معرفی می کند. حاصل این نشست یا به رضایت نمایندگان  از پاسخ های حسن روحانی ختم می شود و یا انکه با عدم رضایت ایشان وارد مراحل قانونی بعد می شود. حاصل این نشست هرچه باشد دو پیام اساسی برای جهانیان دارد یکی انکه مشکلات اقتصادی اغلب ریشه ای داخلی و معطوف به مدیریت داخلی کشور دارد و کمتر از انچه دیگران ادعا می کنند متاثر ازتحریم ها است و دوم انکه در نظام جمهوری اسلامی برخلاف اغلب کشورهای منطقه نظامی واقعا مردم سالار حاکمیت می کند، نظامی که در آن هر مسئولی به میزان مسئولیتش پاسخگوست. مقامات و رسانه های خارجی معاند امروز در مقابل عظمت مردم  و حکومت ایران مجبورند تعظیم کنند.

ابورضاصالح

پربیننده ترین خبرها