توصیه سازمان ملل درباره وضعیت انسانی در میانمار

توصیه سازمان ملل درباره وضعیت انسانی در میانمار
چهارشنبه 7 شهريور 1397 - 02:06

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به گزارشی که ارتش میانمار را به تلاش برای نسل‌کشی اقلیت مسلمان این کشور متهم کرده، گفت این گزارش شایسته بررسی جدی است و جامعه بین‌الملل باید برای ارتقا وضعیت انسانی در میانمار تلاش کند.

العالم - آسیا

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه با اشاره به گزارش یک هیأت حقیقت‌یاب، از جامعه بین‌الملل خواست برای پایان دادن به نقض حقوق اقلیت مسلمان در میانمار تلاش کند. 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، گوترش در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع وضعیت میانمار برگزار شد، گفت گزارش کمیته حقیقت‌یاب مستحق «بررسی جدی» است و کسانی که در میانمار مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند، باید مورد محاکمه قرار گیرند تا راه برای مصالحه در این کشور هموار شود.

در گزارشی که روز دوشنبه یک هیأت حقیقت‌یاب وابسته به سازمان ملل متحده درباره وضعیت میانمار منتشر شد، عنوان شده است که ارتش این کشور با «نیت نسل‌کشی» هزاران نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا را کشته و تحت تعقیب قرار داده است. این گزارش فرمانده ارتش و پنج ژنرال میانماری را به نقض حقوق بشر متهم کرده و از مقام‌های میانمار خواسته این افراد را تحت پیگرد قرار دهند.

گوترش هرچند از اظهاراتش از واژه «نسل‌کشی» استفاده نکرد، اما گفت کمیته تحقیق «الگوهایی از موارد جدی نقض حقوق بشر» را یافته که «بدون تردید مصداق شدیدترین جرایم ذیل قوانین بین‌الملل» هستند.

وی با تأکید بر نقش مهم نهادهای بین‌المللی در اطمینان از محاکمه ناقضان حقوق بشر، افزود: «معتقدم که یافته‌های این تحقیق و توصیه‌های آن، مستحق بررسی جدی تمام نهادهای مربوطه ملل متحد است.»

در سال‌های گذشته اقلیت روهینگیا در میانمار، که عمدتا مسلمان هستند، توسط ارتش و نیروهای وابسته به راهبان بودایی، تحت تعقیب و آزار قرار گرفته‌اند. بر اساس برآورد سازمان ملل، حدود ۷۰۰ هزار نفر از اقلیت روهینگیا مجبور به فرار از میانمار شده‌اند. اغلب این افراد اکنون در اردوگاه‌های پناهجویان در بنگلادش در همسایگی میانمار، زندگی می‌کنند.

«آنگ سان سوچی» رهبر حزب حاکم میانمار که جایزه صلح «نوبل» را هم دریافت کرده، هفته گذشته تلویحا اقلیت روهینگیا را تروریست خواند و گفت میانمار در حال مبارزه با تروریسم است. «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا روز سه‌شنبه با دفاع از این سیاستمدار مورد حمایت واشنگتن، گفت آنگ سان سوچی هیچ نقشی در نقض حقوق اقلیت روهینگیا نداشته و نباید او را به واسطه حوادث رخ داده در منطقه «راخین» میانمار سرزنش کرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها