واشنگتن: آمریکا و ترکیه عملیات نظامی در «ادلب» را غیرقابل قبول می‌دانند

واشنگتن: آمریکا و ترکیه عملیات نظامی در «ادلب» را غیرقابل قبول می‌دانند
چهارشنبه 14 شهريور 1397 - 02:15

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، پامپئو و چاووش اغلو اقدام نظامی احتمالی ارتش سوریه در ادلب را «غیرقابل قبول» توصیف کرده‌اند.

العالم-آمریکا

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه با او درباره عملیات قریب‌الوقوع ارتش سوریه برای آزادسازی «ادلب» گفت‌وگو کرد.

در بیانیه‌ای که «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره این تماس منتشر کرده، آمده است: «هر دو [وزیر] اتفاق نظر داشتند که هرگونه تهاجم نظامی رژیم [بشار] اسد [رئیس‌جمهور] سوریه در ادلب، غیرقابل قبول و افزایش بی‌ملاحظه درگیری در سوریه است

ارتش سوریه قرار است به زودی عملیات آزادسازی ادلب را که تنها منطقه مهمی است که همچنان در اختیار گروه‌های تروریستی قرار دارد، آغاز کند. همزمان، کشورهای غربی مانند آنچه پیش از عملیات‌های قبلی ارتش سوریه برای آزادسازی مناطق مهم انجام دادند، شایعه احتمال استفاده از سلاح شیمیایی را طرح و تهدید کرده‌اند که ممکن است سوریه را هدف حمله نظامی قرار دهند.

وزارت دفاع روسیه هفته گذشته هشدار داد که گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده برای فراهم کردن شرایط اقدام نظامی کشورهای غربی علیه سوریه، مقادیر قابل توجهی مواد شیمیایی به ادلب منتقل کرده‌اند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پامپئو در گفت‌وگو با چاووش اغلو بر لزوم آزاد شدن «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه تأکید کرده است. طرفین متعهد شده‌اند که به گفت‌وگو برای حل اختلافات میان دو کشور ادامه دهند.

روابط ترکیه و آمریکا در ماه‌های اخیر به شدت پرتنش شده است. آمریکا به بهانه زندانی شدن برانسون در ترکیه، تحریم‌هایی را علیه مقام‌های ترکیه‌ای اعمال کرده است. واشنگتن بر فلزات وارداتی از ترکیه هم تعرفه اعمال کرده است. ترکیه با متهم کردن برانسون به ارتباط با «گروه‌های تروریستی»، وی را بازداشت کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها