عراقچی: این سر و صداها که الان درباره ادلب هست را قبلا درباره حلب و غوطه شرقی شاهد بودیم

عراقچی: این سر و صداها که الان درباره ادلب هست را قبلا درباره حلب و غوطه شرقی شاهد بودیم
سه شنبه 13 شهريور 1397 - 19:40

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با بیان اینکه هنوز درباره برجام شاهد راهکارهایی از اروپا نبوده‌ایم و در اقتصاد و روابط خارجی به امید اروپا نخواهیم بود، گفت: اینگونه نیست که بنشینیم و آنها برای ما راه باز کنند.

العالم - ایران / سیاسی

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان امشب (سه‌شنبه) 13 شهریور ماه در برنامه مجله سیاسی و فرهنگی «رودرو» به تشریح نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه درباره روند آستانه که قرار است جمعه 16 شهریور در تهران برگزار شود، پرداخت. 

وی درباره نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران گفت: سه کشور ایران، روسیه  و ترکیه که نقش موثر و فعالی در سوریه داشتند روند مذاکراتی جدیدی را شروع کردند، این بر عکس روند ژنو، موفق بود و توانسته پیشرفت‌های بسیار خوبی را بدست بیاورد در کاهش تنش‌ها بین دولت و گروه‌های معارض واقعی، در ایجاد مناطق کاهش تنش و در شروع یک روند سیاسی برای آینده سوریه، نوشتن قانون اساسی جدید، گردهم آوردن گروه‌های مختلف معارضه.

عراقچی افزود:‌ بیش از ده جلسه در سطح نمایندگان ارشد برگزار و سه جلسه هم سران داشتند. در مبارزه با تروریسم، بازسازی سوریه و روند اصلاحات سوریه هنوز کار داریم.

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: ترکیه تا الان در روند آستانه نقش موثری را ایفا کرده است به این دلیل که در طول ماه‌های گذشته مشخص شد بازیگران اصلی در سوریه این سه کشور و دولت سوریه هستند و بقیه بازیگرانی که نقش مخرب داشتند از صحنه خارج شدند.

وی ادامه داد: موضوع کردها یک موضوع جدی شد و دخالت نظامی ترکیه به پیچیدگی‌ها افزود ولی ترکیه در کنار ایران و سوریه سعی کرد نقش سازنده‌ای را ایفا کند. نقش ترکیه در این چارچوب همراه بوده البته سیاست‌هایی را در شمال سوریه داشته است.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه شرایط در ادلب حساس است و همه در شهر ادلب تجمع پیدا کردند، گفت: اوضاع سخت و پیچیده‌ای است به خاطر جمعیتی که در آن مناطق است و مورد توجه جهانی است و گروه‌های تروریستی تجمع یافته و با مردم مخلوط شده‌اند و از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌‌کنند. وضعیت پیچیده‌ای ایجاد شده که اقتضا می‌کرد در روند آستانه در عالی‌ترین سطح این بحث بررسی شود. دو جلسه قبلی در ترکیه و روسیه بود و جلسه تهران برنامه‌ریزی شد. ظریف دوشنبه به سوریه سفر کرد و آخرین وضعیت میدانی را بررسی کرد و با طرح‌های مشخص و ایده‌هایی که مبارزه با تروریسم را به پایان برسانیم، روند سیاسی، بازسازی و بازگشت آوارگان را در سوریه انشاءالله بتوانیم به سرانجام برسانیم.

عراقچی درباره نقش غرب و آمریکا در ادلب نیز گفت: از ابتدای بحران سوریه غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها نقش مشکوک، پرابهام و سوال انگیزی داشتند و در بسیاری از میادین درگیری به کمک‌ تروریست‌ها آمدند. در موضوع شیمیایی که موضوع ابهام برانگیزی است که نظر غالب این است گروه‌های تروریستی این کارها را کردند، شاهد دخالت غربی‌ها بودیم.

وی با بیان اینکه این سر و صداها که الان درباره ادلب هست را قبلا درباره حلب و غوطه شرقی شاهد بودیم، ادامه داد: الان اخباری هست که مواد شیمیایی توسط تروریست‌ها به ادلب برده شده و می‌تواند فاجعه‌ای بیافریند و حتما اقتضا می‌کرد مشورت‌هایی بین سران سه کشور انجام شود.

عراقچی درباره اینکه ترامپ از بشار اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه یاد کرده است، گفت: ترامپ از این مواضع ضد و نقیض داشته است ولی معتقدم واقعیات سوریه خود را به دنیا تحمیل می‌کند. کشورهایی که از رژیم اسد نام می‌بردند مجبور می‌شوند از دولت و ارتش قانونی سوریه نام ببرند و بپذیرند نظام سوریه که دارد کشور خود را باز پس می‌گیرد. مبارزه دولت سوریه مبارزه کاملا مشروعی برای بازپس گیری خاک خود از تروریست‌هایی که به دولت‌های خارجی وابسته هستند.

وی تصریح کرد: حضور ایران و روسیه با هماهنگی و با درخواست دولت سوریه صورت گرفته و کاملا مشروع و قانونی است.

معاون وزیر خارجه گفت: حضور مستشاری و سیاسی ایران در سوریه و روابطش با دولت سوریه به گونه‌ای نیست که کشور دیگری دور بزند. هم روابط ما با روسیه مستحکم و مبتنی بر یکسری پایه‌های واقعی و درک درست از ارتباط با هم است. نقش ما در سوریه کاملا تعیین کننده‌ای بوده و خواهد بود. ما در تعامل نزدیک با دولت روسیه هستیم و رایزنی‌های نزدیکی بین ما درباره سوریه هست و بین ما و ترکیه نیز هست. ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم. واقعیت میدانی می‌گوید که مسیر آستانه تا الان مسیر خوبی بوده و منجر به اعاده حاکمیت دولت سوریه بر خاک خودش بوده و امیدواریم در آینده شاهد بازسازی سوریه باشیم.

عراقچی درباره بحث برجام نیز گفت: مذاکرات ما با اروپا خیلی نزدیک و فشرده الان جریان دارد. باید مواضع سیاسی اروپا و راهکارهای عملیاتی آنها را تقسیم کنیم. در مواضع سیاسی تا الان محکم بوده‌اند و تعهد سیاسی خود را در حفظ برجام در اظهارنظرهای مختلف بیان کرده‌اند. جلسه وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی را برگزار کردیم و هم جلسه وزرای خارجه ایران و 1+4 را برگزار کردیم که تعهد سیاسی خود را بر حفظ برجام اعلام کرده‌اند.

وی افزود: این تعهد سیاسی چه زمانی ترجمه و تبدیل به راه‌حل عملی و عینی می‌شود در حوزه پرداخت‌های بانکی و مالی که مکانیسم‌هایی برقرار شود در بحث فروش نفت ایران، بیمه، حمل و نقل و .. چه زمانی عملیاتی خواهد شد، هنوز از اروپایی‌ها راهکارهایی را مشاهده نکرده‌ایم.

معاون وزیر خارجه ایران گفت: مشکل اینجاست که همه شرکت‌های اروپایی خصوصی هستند و تصمیمات اقتصادی می‌گیرند و بعد از خروج آمریکا تحریم‌های آمریکا شامل این شرکت‌ها خواهد شد و بازارهای خود را در آمریکا از دست خواهند داد و در یک تصمیم اقتصادی بازار آمریکا را به ایران ترجیح می‌دهند. اروپایی‌ها معتقدند برجام یک موضوع امنیتی و حیثیتی برای آنهاست، به لحاظ سیاسی مصمم به حفظ آن هستند. مشکل اینجاست که نمی‌توانند به شرکت‌هایشان  دستور بدهند. 

وی گفت: ما به اروپا می‌گوییم اگر حیثیت و امنیت برایتان مهم است باید کاری کنید که شرکت‌ها راضی کنید، ولی تا الان نتوانستند چنین کنند.

عراقچی تصریح کرد: اقتصاد و روابط خارجی خود را به امید اروپا نخواهیم بود. اینکه بنشینیم آنها برای ما راه باز کنند اینگونه نخواهد بود. با همه دنیا در حال مذاکره هستیم و به دنبال ایجاد مسیرهای بانکی و مسیرهای فروش نفت هستیم که مورد تحریم آمریکا واقع نشود با اروپا مذاکره می‌کنیم و امیدوار نیستیم اقتصاد ما توسط آنها سامان یابد.

معاون وزیر خارجه گفت که در حال مذاکره با خریداران جدید نفت هستیم. 

عراقچی ادامه داد: ما توافقی را بستیم که بسیار مستحکم بود و آمریکا به این نتیجه رسید که با برجام دست و بال ایران بازتر می‌شود.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران درباره خروج آمریکا از برجام اضافه کرد: چرا آمریکا از برجام خارج شد چون احساس کرد در برجام ضرر کرده است.

معاون ظریف اضافه کرد: برای ایران منافع و گشایش‌های زیادی داشت. الان با وجود خروج آمریکا از برجام، هنوز ماندن ما در برجام برای ما منافعی دارد. وگرنه آتش زدن آن کاری ندارد. آن کسی که ضرر کرد با خروج خود از برجام، آمریکا بود.

پربیننده ترین خبرها