سخنگوی وزارت خارجه روسیه:

تروریست‌ها باید با کمترین آسیب به غیرنظامیان، از تمامی سوریه پاکسازی شوند

تروریست‌ها باید با کمترین آسیب به غیرنظامیان، از تمامی سوریه پاکسازی شوند
جمعه 16 شهريور 1397 - 15:48

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری امروز خود به گزارش اخیر آژانس درباره توافق هسته‌ای با ایران، جاسوس سابق روس‌تبار و تحولات سوریه موضع‌گیری‌هایی داشت.

العالم- اروپا 

سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز جمعه درباره توافق هسته‌ای با ایران، تحولات ادلب و موضوع مسمومیت جاسوس روس‌تبار موضع‌گیری کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، زاخارووا گفت: «روز سی‌ام آگوست (8 شهریور) ، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ( IAEA) گزارش جدیدی درباره نظارت آژانس بر اقدامات ایران منتشر کرد. مدیر کل بار دیگر تائید کرد که ایران به صورت جدی به تعهدات خود در زمینه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند است.

زاخارووا همچنین درباره تحولات سوریه گفت: «تروریست‌ها باید با کمترین آسیب به غیرنظامیان، از تمامی سوریه پاکسازی شوند. آنها در ادلب مانع می‌شوند که غیرنظامیان از راه‌های باز انسانی خارج شوند. روسیه و ترکیه در حال بررسی موقعیت ادلب هستند تا شمار شهروندانی که کشته می‌شوند به حداقل برسند.»

استان ادلب اوایل سال 2015 در نتیجه اتحاد چندین گروه مسلح بزرگ در قالب ائتلاف «جیش الفتح» اشغال شد. این ائتلاف مورد حمایت برخی کشورهای منطقه مثل عربستان، قطر و ترکیه قرار داشت. پس از آزادسازی نقاط متعددی در سوریه از جمله دیرالزور، ریف دمشق و سه استان جنوبی، و به دلیل آنکه برخی عناصر مسلح روند آشتی ملی را نپذیرفتند، به استان ادلب رفته‌اند و اکنون برخی آن را «انبار عناصر مسلح» می‌نامند.

دو ائتلاف هیئة تحریر الشام (هتش) و «جبهة تحریر سوریا» بزرگ‌ترین گروه‌های اصلی در ادلب هستند که هر دو نتیجه اتحاد چند گروه هستند.

وی همچنین درباره «سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق روس‌تبار هم گفت که بریتانیا و آمریکا مهمترین طرف‌هایی هستند که از تنش در زمینه مسمویت این فرد سود می‌برند. زاخارووا تاکید کرد که اتهامات لندن مبنی بر اینکه روسیه در زمینه تحقیق در این مورد همکاری نمی‌کند، بر مبنای اطلاعات نادرست است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: «ما حتی پاسخ رسمی به درخواست‌های خود دریافت نکرده‌ایم. بنابراین وقتی «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید که از روسیه خواسته تا به پرسش‌ها پاسخ دهد، حساب کاربری و غیره را ارائه دهد و (اعلام می‌کند) که روسیه رفتاری غیرسازنده داشته است دروغ می‌گوید و نه تنها نادرست بلکه (بر مبنای) اطلاعات نادرست است.»

ترزا می» نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای در پارلمان این کشور بار دیگر بعد از شش ماه از حمله «سالزبری»، دولت روسیه را به حمله با گاز اعصاب به جاسوس سابق روس‌تبار در خاک انگلیس متهم کرد.

ترزا می گفت بر اساس تحقیقات انجام گرفته پلیس و نیروهای امنیتی انگلیس مدارکی وجود دارد که معلوم می‌شود دو فرد از افسران روسیه با ورود به انگلیس و اقامت در هتلی در «واترلو»، گاز «نوویچوک» را با خود به سالزبری برده و به «سرگئی اسکریپال» و دخترش در مقابل مرکز خرید این شهر حمله کرده‌اند. وی گفت در بررسی محل اقامت این دو نفر در هتل واترلو رد گاز نوویچوک یافت شده است. 

ترزا می مدعی شد این دو فرد به نام‌های «الکساندر پتروف» و «روسلان باشیروف» بعد از این حمله به روسیه بازگشته‌اند و انگلیس خواستار تحویل آن‌ها است و در صورتی که این دو نفر از روسیه خارج شوند، لندن تمام تلاش خود را برای دستگیری‌شان به کار خواهد گرفت. 

بعد از حمله گاز اعصاب که ماه مارس سال جاری میلادی در سالزبری علیه جاسوس سابق روس‌تبار انجام گرفت، انگلیس فورا انگشت اتهام را به سمت روسیه نشانه گرفت و ده‌ها دیپلمات روس را اخراج کرد. در مقابل روسیه این اتهام را رد و درخواست کرد کمیته مشترکی برای تحقیق در این رابطه تشکیل شود که با مخالفت لندن مواجه شد. 

فارس

پربیننده ترین خبرها