رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا:

هنوز تصمیمی درباره حمله به سوریه گرفته نشده است

هنوز تصمیمی درباره حمله به سوریه گرفته نشده است
شنبه 17 شهريور 1397 - 13:00

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا امروز درباره تحولات سوریه، ادعای توسل به سلاح‌های شیمیایی در «ادلب» و واکنش واشنگتن به چنین اقدامی اظهار نظر کرد.

العالم - آمریکا

ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا امروز شنبه درباره سوریه، ادعای توسل ارتش این کشور به سلاح‌های شیمیایی در «ادلب» و واکنش واشنگتن به چنین اقدامی حرف‌هایی زده است.

طبق گزارش خبرگزاری «رویترز» و همچنین روزنامه «وال استریت ژورنال»، عالی‌ترین مقام نظامی آمریکا مدعی شد: رئیس‌جمهور ترامپ درباره تبعات استفاده از سلاح‌های شیمیایی خیلی صریح بوده است. او از ما (ارتش آمریکا) انتظار دارد که گزینه‌های نظامی داشته باشیم و ما تازه‌ترین خبرها و اطلاعات درباره این گزینه‌ها را در اختیار او قرار داده‌ایم».

وی ادامه داد: «هنوز تصمیمی برای توسل به نیروی نظامی در پاسخ به سلاح‌های شیمیایی گرفته نشده است اما ما در گفت‌و‌گوی عادی و مستمر با رئیس‌جمهور هستیم تا به او اطمینان دهیم در صورت استفاده شدن از سلاح‌های شیمیایی، بداند موضع ما برای برنامه‌ریزی جهت دادن پاسخ نظامی چیست».

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اشاره به نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه و برخی اختلاف نظرها بین مسکو و تهران با آنکارا درباره عملیات آتی ارتش سوریه در «ادلب» و مخالفت با پیشنهاد ترکیه برای آتش‌بس در این منطقه اظهارنظر کرد.

دانفورد گفت: «قطعا ناامیدکننده است اما شاید تعجب آور نباشد که روس‌ها، ترکیه‌ای‌ها و ایرانی‌ها نتوانستند به راه‌حل (درباره ادلب) برسند».

او در پاسخ به سوالی درباره شکل و اندازه پاسخ نظامی آمریکا به سوریه گفت که در صورت نیاز به چنین حمله‌ای، کاخ سفید درباره دامنه و گستره این حمله تصمیمگیری خواهد کرد و احتمالا درباره این موضوع، «چندین عامل و فاکتور» از قبیل دامنه حمله شیمیایی سوریه تاثیرگذار خواهد بود.

ادعاهای مقام‌های آمریکایی و برخی دیگر از مخالفان سوریه درباره احتمال توسل این کشور به سلاح‌های شیمیایی در حالی صورت گرفته که دمشق در سال ۲۰۱۳ بعد از یک توافق و با نظارت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی این سلاح‌ها را یا امحا کرده و یا به خارج از سوریه ارسال کرد و مقام‌های سوزی هم بارها اعلام کرده‌اند که این کشور سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

یک شبکه خبری آمریکایی مدعی شده که روسیه در هفته گذشته دوبار به نیروهای آمریکایی در زمینه تدارک برای حمله به آنها با همراهی نیروهای سوری هشدار داده است.

از سوی دیگر، مقام‌های روسیه در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که برخی تروریست‌ها با سلاح‌های شیمیایی اهدایی غربی‌ها درصدد حمله شیمیایی به منظور متهم کردن دولت «بشار اسد» هستند.

آمریکا و متحدانش پیش از این دو باره به بهانه استفاده از سلاخ شیمیایی در سوریه به اهدافی در این کشور حمله کردند

اولین بار، فروردین ماه سال ۱۳۹۶ بود که آمریکا به بهانه حمله شیمیایی در «خان شیخون»، به پایگاه هوایی «الشعیرات» ارتش سوریه در در استان حمص حملات موشکی کرد .

دومین حمله یک سال بعد از حمله اول و  در ۲۵ فروردین سال جاری توسط سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس انجام شد و آنها جمعا ۱۰۰ موشک به سوریه شلیک کردند

فارس

پربیننده ترین خبرها