خدمات ترامپ به صهیونیست ها؛

از قطع کمک به آنروا تا اخراج سفیر فلسطین از واشنگتن

از قطع کمک به آنروا تا اخراج سفیر فلسطین از واشنگتن
دوشنبه 26 شهريور 1397 - 14:56

آمریکا در سی و ششمین سالگرد کشتار فلسطینیان در دو اردوگاه صبرا و شتیلا در گامی دیگر برای زیر پا گذاشتن حقوق مردم فلسطین سفیر تشکیلات خودگردان در واشنگتن را اخراج کرد.

العالم _ فلسطین اشغالی

همه دولتهای آمریکا تحت نفوذ و تاثیر لابی صهیونیسم و اسرائیل بودند اما هیچ دولتی در آمریکا به اندازه دولت ترامپ به این شکل آشکار و صریح در خدمت صهیونیست ها و دولت جعلی اسرائیل نبوده است. دولت های قبلی آمریکا در ظاهر هم شده است سعی می کردند در وسط ایستاده و نقش میانجیگر بی طرف بین تشکیلات خود گردان فلسطین و رژیم صهیونیستی را ایفاء کنند. مقامات رژیم صهیونیستی حتی این بیطرفی ظاهری را نیز  نمی پذیرفتند. در دولت باراک اوباما روابط واشنگتن و تل آویو با تنش هایی همراه بود. به همین دلیل هیچ کس به اندازه بنیامین نتانیاهو از پیروزی ترامپ در انتخابات سال 2106 خوشحال نشد.

  ترامپ نیز در حال تمکین به تمام خواسته های رژیم صهیونیستی است. یکی از مهمترین خواسته های  صهیونیستها به رسمیت شناختن بیت المقدس به پایتختی اسرائیل بود. رئیس جمهوری آمریکا با وجود مخالفت همه متحدان اروپایی آمریکا و بخشی عمده از نخبگان سیاسی و اندیشکده های آمریکا بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته و سفارت امریکا را از تل آویو به بیت المقدس انتقال داد. گام دوم ترامپ در حمایت از رژیم صهونیستی برداشتن موضوع بازگشت آوارگان فلسطینی از روی میز مذاکرات سازش بود. رئیس جمهوری آمریکا در عمل دو موضوع مهم را از روی میز مذاکرات حذف کرد یکی سرنوشت بیت المقدس و دیگری بازگشت آوارگان بود. رژیم صهیونیستی با اقداماتی که درچند دهه گذشته در بیت المقدس انجام داده تلاش کرد که هویت اسلامی و عربی بیت المقدس را تغییر داده و با اخراج فلسطنیان و شهرک سازی ، آمریکا و دولت های اروپایی را در مقابل عمل انجام شده قرار داده و آنها را وادار به به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بکند. موضوع بازگشت بیش از پنج میلیون آواره فلسطینی به سرزمین اجدادیشان  نیز کابوسی برای صهیونیستها بود. چرا که با این بازگشت ترکیب جمعیتی  در فلسطین اشغالی به هم می خورد. مهمترین کار  در این زمینه این بود که مسئله آوارگان فلسطینی را مسئله ای تاریخی قلمداد کرده و مشمول مرور زمان بدانند. همانطور که با اشغال فلسطین و تاسیس دولتی جعلی اسرائیل چنین کاری انجام دادند.

در همین راستا هر نهاد و تشکیلاتی که باعث زنده نگه داشته شدن موضوعی بنام آوارگان فلسطینی  می شود می بایست از بین برود و یا به تدریج کارکرد خود را از دست بدهد. یکی از مهم ترین سازمان ها، سازمان کاریابی و امدادرسانی به آوارگان فلسطینی (آنروا) بود . آنروا در سال ۱۹۴۹ با تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل برای کمک به آوارگان فلسطینی و حمایت از آنها در پنج منطقه عملیاتی‌شان یعنی اردن ، سوریه ، لبنان ؛کرانه باختری و نوار غزه تاسیس شد. دونالد ترامپ در چارچوب خواسته های رژیم صهیونیستی کمک 200 میلیون دلاری به آنروا را متوقف کرد.

  گام بعدی دولت ترامپ در جهت مشروعیت بین المللی دادن به خواسته های صهیونیستها در به رسمیت شناختن بیت المقدس به پایتختی رژیم صهیونیستی و موضوع منتفی شدن مسئله ای بنام آوارگان فلسطینی آوردن مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطینی پشت میز مذاکرات بود. تشکیلات خودگردان فلسطینی تاکنون اعلام کرده است که حاضر به مذاکره ای با صهیونیستها نیست که آمریکا میانجی آن باشد. دولت ترامپ با بستن دفتر فلسطین در واشنگتن و اخراج "حسام زملط" سفیر فلسطین به دنبال فشار به تشکیلات خودگردان برای آمدن به پشت میز مذاکرات است.

این فشارها صدای تشکیلات خود گردان فلسطین و مسئولان ساف را که از طریق مذاکرات سازش به دنبال تشکیل دولتی فلسطینی در بخشی از سرزمین های اشغالی بودند را نیز درآورده است. صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین تصریح کرد: اسرائیل در پشت اقدامات ترامپ حرکت می‌کند. آمریکا حمایت‌ها از تنها مرکز درمان بیماران سرطانی را متوقف کرد و حدود پنج میلیون دلار از بودجه این مرکز را قطع نمود، این امر با إعمال فشار نتانیاهو صورت گرفته است؟ چرا به شهروندان عادی و بیمارستان‌ها، مطب‌ها و مراکز درمانی ضرر می‌رسانند؟ این امری بی سابقه است، اما شما نمی‌شنوید، نمی‌بینید و به چیزی اهمیت نمی‌دهید. دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین اعلام کرد،" محمود عباس دو گزینه دارد، یا به خاطر شرافت و میراث خود بجنگند، یا مردم فلسطین او را از دفترش بیرون کنند. " 24 سال از عمر تشکیلات خود گردان فلسطین می گذرد مذاکرات سازش تنها یک دستاورد داشته است به فلسطینیان و طرفداران مذاکرات سازش ثابت کرد تنها با مقاومت و مبارزه می توان صهیونیستها را به عقب راند.

مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها