نخست وزیر سابق مالزی به اتهام فساد مالی بازداشت شد

نخست وزیر سابق مالزی به اتهام فساد مالی بازداشت شد
چهارشنبه 28 شهريور 1397 - 16:11

نخست وزیر سابق مالزی که به فساد مالی و دریافت رشوه از عربستان سعودی متهم است، بازداشت شده و قرار است فردا در دادگاه حاضر شود.

العالم- آسیا 

«نجیب رزاق» نخست وزیر پیشین مالزی در رابطه با پرونده فساد مالی «صندوق توسعه مالزی واحد» موسوم به پرونده «1MDB» امروز (چهارشنبه) دستگیر شد.

به نوشته «کانال خبری آسیا»، کمیسیون ضدفساد مالزی در بیانیه‌ای گفت که رزاق بعد از دستگیری، روز  بیستم سپتامبر (فردا) در دادگاه کوالالامپور حاضر خواهد شد. 

به گفته کمیسیون ضد فساد مالزی،‌ مبلغ ۶۲۸ میلیون دلار مربوط به صندوق دولتی توسعه مالزی در حساب شخصی رزاق وجود داشته است.

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که در خلال فساد مالی گسترده در زمان نخست وزیری رزاق از سال ۲۰۰۹ تا ماه می ۲۰۱۸،  تنها در یک مورد ۳۰ میلیون دلار از پول‌های ربوده شده از صندوق 1MDB خرج خرید یک الماس صورتی ۲۲ قیراطی برای همسر رزاق شده است.

وی پیش از این به تخلف مالی با استفاده از اموال دولتی متهم شده بود. همچنین به گفته دادستانی مالزی، پیش از انتخابات سال ۲۰۱۳ رزاق مبلغ ۶۸۱ میلیون دلار از عربستان سعودی دریافت کرده بود. 

یک هفته قبل، خود رزاق مدارکی را در حساب کاربری خود در فیس بوک منتشر کرد که اثبات می‌کند خاندان آل سعود ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱۱ به وی (به عنوان رشوه) داده بود. 

بر اساس این اسناد معلوم می‌شود مبلغ ۲۰ میلیون دلار از حساب بانکی «ترکی الفیصل آل سعود» از شاهزاده‌های سعودی و ۸۰ میلیون دلار از حساب وزارت دارایی عربستان به رزاق داده شده بود. همچنین نامه‌ای از سوی یک شاهزاده سعودی دیگر در میان اسناد وجود دارد که در آن به هدیه ۱۰۰ میلیون دلاری اشاره شده است. اسناد منتشر شده در حساب فیس بوکی شامل اسناد بانکی دیگری نیز می‌شود. 

فارس

پربیننده ترین خبرها