110 هزار اسیر فلسطینی از آغاز انتفاضه الاقصی

110 هزار اسیر فلسطینی از آغاز انتفاضه الاقصی
جمعه 6 مهر 1397 - 15:53

یک کارشناس امور اسرای فلسطینی از 110 هزار تن اسیر از آغاز انتفاضه الاقصی (انتفاضه دوم) بدست رژیم صهیونیستی خبر داد.

العالم- فلسطین اشغالی 

 «عبد الناصر فروانه» اسیر آزاد شده از زندان‌های رژیم صهیونیستی و پژوهشگر امور اسرای فلسطینی در بیانیه‌ای در سالروز شعله‌ور شدن انتفاضه الاقصی (۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰) اعلام کرد که از این تاریخ تا کنون ۱۱۰ هزار فلسطینی به اسارت نیروهای صهیونیستی در آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری معا، در این بیانیه آمده است که نیروهای رژیم صهیونیستی در طول ۱۸ سال اخیر هیچ بخش از جامعه فلسطینی را از قلم نینداخته‌اند؛ ۱۶۵۰۰ کودک، ۱۸۰۰ زن، دهها تن از اعضای شورای قانون‌گذاری فلسطینی و وزرای سابق و صدها روزنامه‌نگار و رهبر سیاسی و اجتماعی به دست صهیونیست‌ها اسیر شده‌اند و بخشی از آن‌ها کماکان در زندان‌ها به سر می‌برند.

او همچنین گفت که هر کدام از این افراد که زندانی شده‌اند شده‌اند، به نوعی تجربه یکی از اشکال شکنجه را با خود به همراه دارند.

این کارشناس فلسطینی می‌افزاید: ۹۴ فلسطینی از سال ۲۰۰۰ در نتیجه شکنجه در زندان‌های رژیم اسرائیل به شهادت رسیده‌اند؛ دهها تن نیز اندکی پس از آزادی به علت صدمات دوره‌ی بازداشت فوت کرده‌اند.

در این میان بازداشت فلسطینیان (بدون ارجاع آن‌ها به دادگاه) نیز به شدت افزایش یافته است و در ۱۸ سال گذشته نزدیک به ۲۸ هزار تن بازداشت شده‌اند به طوریکه تا سال‌ها در بازداشت بوده‌ و دادگاه آن‌ها تشکیل نمی‌شد.

 «عبد الناصر فروانه» در پایان بیانیه خود آورده است که در حال حاضر ۶۰۰۰ فلسطینی که در بین آن‌ها ۵۲ زن، ۳۰۰ کودک و ۵ نماینده شورای قانون‌گذاری حضور دارند؛ در زندان‌های اسرائیل هستند. ۴۲۰ تن نیز در بازداشت به سر می‌برند.

امروز سالروز آغاز انتفاضه الاقصی (انتفاضه دوم) در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۰ است. 

هیئت عالی ملی برگزاری تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره نیز با صدور بیانیه‌ای عموم فلسطینیان ساکن نوار غزه را به مشارکت گسترده در تظاهرات بازگشت امروز در نوار مرزی غزه با عنوان « انتفاضه الاقصی» فراخوانده است.

انتفاضه الاقصی در ۱۸ سپتامبر سال ۲۰۰۰ آغاز شد و تا پنجم فوریه ۲۰۰۵ به طول انجامید. جرقه این انتفاضه که با ورود «آریل شارون» رهبر حزب لیکود و وزیر دفاع وقت دولت «ایهود باراک» به مسجد الاقصی به همراه سه هزار نیروی امنیتی و حرمت‌شکنی این مکان مقدس زده شد سرانجام موجب شهادت ۴۴۱۲ فلسطینی و مجروحیت ۴۸۳۲۲ تن شد. در جریان انتفاضه 1069 صهیونیست نیز کشته و 4500 تن دیگر زخمی شدند. همچنین 50 تانک مرکاوا و چندین خودروی نظامی «جیپ» و خودروی زرهی صهیونیست‌ها منهدم شد.

فارس

پربیننده ترین خبرها