تردید قطر در عملی بودن طرح آمریکایی ناتوی عربی

تردید قطر در عملی بودن طرح آمریکایی ناتوی عربی
شنبه 7 مهر 1397 - 05:52

وزیر خارجه قطر با اشاره به ادامه اختلاف میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، گفت در صورت ادامه این تنش، ایجاد موثر ائتلاف عربی در منطقه بعید به نظر می‌رسد.

العالم - آسیا

«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر روز جمعه در اینکه طرح آمریکا برای ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای در خلیج فارس عملی باشد، ابراز تردید کرد و گفت شکاف کنونی در شورای همکاری خلیج فارس می‌تواند مانع اجرای این طرح شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، آل ثانی که در نیویورک در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «در ارتباط با این ائتلاف و ایجاد این ائتلاف، بدون در نظر گرفتن شکاف در شورای همکاری، فکر نمی‌کنیم که، حتی اگر هم که شکل بگیرد، این شکل‌گیری به نحوی مؤثر باشد

وی افزود: «بین این کشورها یک چالش جدی وجود دارد و ما برای نشان دادن اعتبار این ائتلاف، باید این چالش را حل کنیم. ما اعتقاد داریم که در اینجا یک فرصت وجود دارد

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در نیویورک با وزرای خارجه اعضای شورای همکاری خلیج فارس به علاوه مصر و اردن دیدار و با آن‌ها درباره ایجاد یک ائتلاف عربی در منطقه صحبت کرد. یکی از اهداف این ائتلاف که به «ناتوی عربی» هم معروف است، مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران عنوان شده است.

این در حالی است که عربستان سعودی به همراه متحدانش از جمله امارات عربی متحده و بحرین از پارسال قطر را تحریم کرده و تحت محاصره قرار داده‌اند. «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان این هفته گفت ریاض هیچ علاقه‌ای به برقراری رابطه با دوحه ندارد.

با وجود تلاش‌های آمریکا برای پایان دادن به شکاف در شورای همکاری خلیج فارس این اختلاف همچنان ادامه دارد و واشنگتن مجبور شده نشستی را که قرار بود برای اعلام تشکیل ائتلاف عربی برگزار کند، چند بار به تعویق بیاندازد. به نوشته رویترز، یک مقام آمریکایی گفته این نشست هنوز در دستور کار است، اما تاریخ برگزاری آن به تعویق افتاده است.

پربیننده ترین خبرها