الاخبار: خاشقچی فریب سفیر عربستان در آمریکا را خورد

الاخبار: خاشقچی فریب سفیر عربستان در آمریکا را خورد
دوشنبه 16 مهر 1397 - 10:29

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: اتفاقات پیرامون قضیه ناپدید شدن نویسنده معارض سعودی تردیدهایی مبنی بر مخالفت وی با هر گونه آشتی با حکومت عربستان را تقویت کرده است به گونه‌ای که احتمالا ریاض او را طی یک عملیات امنیتی فریب داده است.

العالم- عربستان سعودی 

 یک منبع مطلع کشور عربی حاشیه خلیج فارس در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی «الاخبار» اظهار داشت، مقامات عربستان روز جمعه به آنکارا اطلاع دادند، جمال خاشقچی نویسنده سعودی در ریاض است.

این منبع با برشمردن تعدادی از تحرکات اخیر خاشقچی در آمریکا، مهم‌ترین آن را دیدارهایش با «خالد بن سلمان» (سفیر عربستان) در واشنگتن خواند که علامت سوال‌های بیشتری را درباره این موضوع مطرح می‌کند.

این منبع عربی گفت: انتقال جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی به ریاض تایید شده است و مقامات سعودی حدود ساعت 10 صبح روز جمعه با مقامات ترکیه ارتباط گرفته و گفتند که او را به خاک عربستان بازگردند.

بر اساس اطلاعات این منبع، انتقال خاشقچی به عربستان طی یک عملیات پیچیده انجام شد آن هم پس از اینکه خالد بن سلمان، سفیر عربستان در واشنگتن یعنی فرزند شاه و برادر ولی عهد سعودی از قبل به او اطمینان دادند که اگر به کشور بازگردد به او آسیبی نمی‌رسد.

گفته شده که خاشقچی وارد ساختمان شماره یک کنسولگری شد جایی که نامزدش در خارج از ساختمان منتظرش بود سپس از ساختمان دیگر کنسولگری یعنی ساختمان شماره دو که با هم ارتباط دارند خارج شد.

بر اساس اطلاعات منبع مذکور، خاشقچی را سوار یک خودروی سفید رنگ بزرگ کرده و به سمت فرودگاه بردند. منبع مذکور همچنین تصریح کرد این عملیات با همدستی یکی از افسران ترکیه انجام شده است.

به نوشته الاخبار، شک و تردید هنوز درباره آنچه رخ داده است، وجود دارد؛ اولا، خاشقچی چهار بار در گذشته با خالد بن سلمان در واشنگتن دیدار مستقیم و رو در رو داشته است تا جایی که مقامات آمریکایی را به پرس و جو درباره دلایل این دیدارها واداشته است چون که خاشفچی یک معارض سعودی بوده و رابطه مطلوبی با حکومت عربستان نداشته است مگر اینکه خاشقچی به دنبال پیگیری امور مربوط به خانواده خود در داخل عربستان بوده و از شاهزاده سعودی که سفیر عربستان در واشنگتن است در این خصوص درخواست کمک کرده باشد.

مساله شک برانگیز دوم اینکه به گفته کسانی که تحرکات اخیر خاشقچی را بررسی کردند او مبلغی بالغ بر 200 هزار دلار به ترکیه انتقال داده و با آن یک واحد آپارتمان برای خود در شهر استانبول خریداری کرده است جایی که قرار بود با نامزد ترکیه ای خود زندگی خود را آغاز کنند آن هم پس از ثبت ازدواجشان در کنسولگری عربستان یعنی جایی که آخرین بار خاشقچی در آنجا مشاهده شد.

در دیدارهای خاشقچی با خالد بن سلمان تصور می‌شود اگر خاشقچی بازگشت به آغوش حکومت سعودی و بیعت با محمد بن سلمان و پدرش را انتخاب کرده باشد باید این کار راحت و بی‌سروصدا انجام می‌شد تا وقتی که شاهزاده سعودی هم ضامن بازگشت اوست. اما اتفاقات پیرامون قضیه ناپدید شدن خاشقچی تردیدهایی مبنی بر مخالفت وی با هر گونه آشتی با حکومت سعودی را تقویت کرده است به گونه‌ای که احتمالا ریاض او را طی یک عملیات امنیتی فریب داده است.

اینجا دو واقعیت است که حل پازل خاشقچی را دشوار می‌کند، نخست اینکه این مرد همین اواخر چندین بار با یکی از روزنامه‌نگاران مشهور عرب ارتباط گرفته و پیشنهاد داده بین او و حکومت سعودی برای رسیدن به یک آشتی واسطه شود اما برای برخی این سوال پیش می‌آید که چگونه یک شخصیت معارض می‌تواند واسطه نزد حکومت سعودی شود گویی خاشقچی نمی‌داند که تا این حد قابل قبول نیست و یک مخالف آرام است.

دوم اینکه حداقل از روز جمعه تلفن همراه خاشفچی در دست «سعود القحطانی»، مشاور دفتر پادشاهی عربستان  است و وی با شاهزادگان و نویسندگان و شخصیت های دولتی که در مدت اخیرا تلفنی با خاشقچی تماس داشته‌اند، تماس گرفته و به آنها هشدار داده است دفتر پادشاهی همه اطلاعات درباره کسانی را که با خاشفچی در ارتباط بودند در اختیار دارد.

روزنامه‌نگار و منتقد معروف سعودی از چهارشنبه هفته گذشته که برای انجام کارهای اداری مروبط به ازدواجش وارد کنسولگری سعودی در استانبول شده، ناپدید شده است. خانم «خدیجه ارزو»، نامزد خاشقچی که او را تا در ورودی کنسولگری همراهی کرده، در گفت‌وگو با چند رسانه تأکید کرده است که نامزدش ساختمان کنسولگری را ترک نکرده و ادعاهای مقام‌های سعودی مبنی بر خروج از کنسولگری صحت ندارد.

تداوم گمانه‌زنی‌ها از سرنوشت خاشقچی رسما پای دولت ترکیه را به این پرونده باز کرد و دادستانی کل این کشور بعد از ظهر شنبه (14 مهر) اعلام کرد که برای مشخص شدن وضعیت این منتقد سعودی تحقیقاتی را شروع کرده است.

حزب حاکم ترکیه نیز اعلام کرده که همه تلاش خود را برای پی بردن به جزئیات و مکان اختفای جمال خاشقچی به کار خواهد گرفت. ترکیه پیشتر سفیر عربستان سعودی در آنکارا را برای ارائه توضیحات در مورد وضعیت خاشقچی احضار کرد و سازمان ملل متحد نیز به این موضوع واکنش نشان داد و ابراز امیدواری کرد که این روزنامه‌نگار سعودی هرچه زودتر پیدا شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها