دیدار عبدالمهدی با اولین مقام آمریکایی در بغداد

دیدار عبدالمهدی با اولین مقام آمریکایی در بغداد
يکشنبه 22 مهر 1397 - 22:28

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه عراق در اولین دیدار خود با یک مقام آمریکایی با معاون وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

العالم - عراق

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه در عراق، امروز (یکشنبه) با «جان سالیوان» معاون وزیر خارجه آمریکا دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، در بیانیه صادره از دفتر عبدالمهدی، سالیوان با تبریک انتخاب وی به عنوان مأمور تشکیل کابینه، بر حمایت دولت آمریکا از عراق و دولت آتی این کشور تأکید کرد.

طبق این بیانیه، دو طرف راه‌های افزایش روابط بین دو کشور و شرایط عراق و منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. در این دیدار در خصوص حمایت‌های بین‌المللی از عراق در راستای بازسازی، نیز گفت‌و‌گو شد.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از ناظران، آمریکا را بازنده صحنه سیاسی عراق در روند انتخاب نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و رئیس‌جمهور می‌دانند.

روزنامه الاخبار لبنان در 16 مهر گذشته در مطلبی به تلاش آمریکا و عربستان برای تأثیرگذاری بر روند انتخاب نخست‌وزیر پرداخت و نوشت: «بر خلاف خواسته‌ی واشنگتن و ریاض، نتیجه نهایی مذاکرات برای انتخاب رئیس پارلمان، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر به وضوح نشان از شکست عربستان و آمریکا در به قدرت رساندن هم‌پیمانانشان داشت.»

طبق این نوشته، «ثامر السبهان» سفیر سابق عربستان در عراق و «رابرت مک گورک» نماینده دونالد ترامپ در عراق کسانی بودند که لابی و تلاش بسیاری در این راستا انجام دادند اما در نهایت گزینه‌های خلاف خواسته‌ آن‌ها به پیروزی رسید.

سرانجام پس از ماه‌ ها رایزنی و بن بست سیاسی در عراق، «عادل عبدالمهدی» در تاریخ 11 مهر گذشته بعنوان گزینه واحد تمامی فراکسیون‌ها از سوی «برهم صالح» رئیس‌جمهور جدید عراق، مأمور تشکیل کابینه شد. وی از زمان انتخاب شدن، یک ماه فرصت دارد وزرای پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها