اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول 9 ساعت بازرسی شد

اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول 9 ساعت بازرسی شد
پنج‌شنبه 26 مهر 1397 - 10:41

پلیس ترکیه در طول 9 ساعت اقامتگاه' محمد العتیبی' سرکنسول عربستان در استانبول را برای مشخص شدن سرنوشت 'جمال خاشقچی' به صورت تخصصی و فنی بازرسی کرد.

العالم - عربستان سعودی

شبکه 'ان.تی.وی' ترکیه اعلام کرد که بازرسی از اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول که شامگاه دیروز آغاز شده بود، تا صبح امروز (پنجشنبه) ادامه داشت و در آن عوامل پلیس ترکیه با استفاده از تجهیزات تخصصی و بررسی جنایی، به بازرسی و نمونه برداری آثار 'دی.ان.آ' و سایر شواهد موجود در محل پرداختند.
دیشب تیم 30 نفره تخصصی پلیس ترکیه شامل کارشناسان جنایی و کشف جرم به همراه تیم اعزامی 11 نفره عربستان در محل اقامتگاه سرکنسول این کشور در استانبول حاضر شده و عملیات بازرسی را آغاز کردند.

اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول که در 300 متری کنسولگری این کشور قرار دارد، یکی از محل های مشکوک برای تعیین سرنوشت خاشقچی به شمار می رود. قرار بود این مکان دو شب پیش مورد بازرسی قرار گیرد، ولی برنامه بازرسی به علت کارشکنی طرف سعودی، لغو شد.

شبکه ان.تی.وی ترکیه همچنین اعلام کرد که صبح امروز دومین دور بازرسی و جستجوی فنی ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول نیز که از سه شب پیش آغاز شده بود، به اتمام رسید.

همچنین وبسایت 'خبر.7 ' ترکیه اعلام کرد که دیشب پلیس ترکیه همه خودروهای متعلق به کنسولگری را برای یافتن شواهدی از ناپدید شدن خاشقچی بازرسی کرد.

پلیس ترکیه هنوز نتیجه بررسی های کارشناسی و تخصصی خود را اعلام نکرده است.

با این حال وبسایت خبر.7 ترکیه افزود که پلیس این کشور دیشب شواهد زیادی را از محل جمع آوری و با استفاده از جعبه های مخصوص برای بررسی فنی و کارشناسی از محل خارج کرد.

ادامه بازرسی در اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول نشان می دهد که شواهد متقنی درباره پرونده ناپدید شدن خاشقچی در ساختمان کنسولگری پیدا نشده است.

'مولود چاووش اوغلو' وزیر خارجه ترکیه ظهر دیروز اعلام کرد که اقامتگاه العتیبی سرکنسول عربستان در استانبول هم مانند ساختمان کنسولگری از طرف پلیس ترکیه به صورت تخصصی و فنی برای مشخص شدن سرنوشت خاشقچی تفتیش می شود و پس از این اظهار نظر، عوامل پلیس در محل حاضر شدند.

وی درباره دیدار با هیات آمریکایی و 'مایک پمپئو' وزیر خارجه این کشور نیز گفت: مذاکرات مفیدی انجام شد و پمپئو در این دیدار پیام‌'دونالد ترامپ' درباره خاشقجی را منتقل و تاکید کرد که در پرونده این روزنامه نگار باید تمام جوانب موضوع شفاف سازی شود.

چاووش اوغلو در حالی از تفتیش و جستجوی اقامتگاه سرکنسول عربستان خبر داد که دو شب پیش العتیبی سرکنسول این کشور در استانبول که از او به عنوان 'جعبه سیاه' پرونده خاشقچی یاد می شود، از ترکیه خارج شد و به عربستان بازگشت و رسانه ها عصر دیروز از برکناری وی از سمت خود خبر دادند.

'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه نیز دیروز پیش از سفر به 'مولداوی' گفت که ما بر اساس گزارش روزنامه ها اظهار نظر نمی کنیم و دادستان کل، تفتیش و بازجویی بسیار دقیق و حساسی انجام می دهد.

وی بیان کرد: هر چند با تاخیر، ولی تفتیش کنسولگری ساختمان عربستان در استانبول انجام گرفت.

وی تاکید کرد: عربستان باید بدون اتلاف وقت در تمام زمینه ها همکاری لازم را با ترکیه انجام دهد.

پمپئو وزیر خارجه آمریکا پس از سفر به ریاض، دیروز وارد آنکارا شد و با اردوغان رییس جمهوری و چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار و درباره پرونده خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در کنسولگری عربستان در استانبول، گفت و گو کرد.

این دیدارها که همزمان با تشدید فشارهای بین المللی علیه رژیم سعودی به دلیل دست داشتن در قتل احتمالی خاشقچی انجام شده، نشان می دهد که مقامات واشنگتن، ریاض و آنکارا درصدد پیدا کردن راه حلی هستند که هر سه طرف را در پرونده قتل خاشقچی راضی کند.

کارشناسان منطقه سفر پمپئو به ریاض و آنکارا را به تلاش واشنگتن برای بیرون کشاندن عربستان از گردابی ارزیابی می کنند که به دلیل دخالت در مرگ خاشقچی گرفتار آن شده است.

خاشقچی در 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مقام های غیر رسمی ترکیه اعلام کردند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام های سعودی به قتل رسیده است.

روزنامه 'واشنگتن پست' نیز نوشته که تصاویر ویدئویی و صدای ضبط شده ای موجود است که اثبات می کند، خاشقچی پس از شکنجه، کشته شده است.

خاشقچی که پس از انتصاب 'محمد بن سلمان' به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت، در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شده بود.

رسانه های ترکیه دیروز ضمن معرفی پنج نفر از اتباع عربستانی به عنوان متهمان قتل خاشقچی، جزئیات بیشتری از مدارک صوتی ساعات اولیه بازداشت و قتل خاشقچی را منتشر کردند.

همه مدارک و شواهد ادعا شده در رسانه های ترکیه نشان می دهد که نزدیکان بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره قتل این روزنامه نگار کذب است.

پربیننده ترین خبرها