نصیحت ملک سلمان به پسرش

نصیحت ملک سلمان به پسرش
پنج‌شنبه 26 مهر 1397 - 14:07

تحلیلگر ارشد روزنامه «گاردین» با هشدار درباره مواضع ولی‌عهد عربستان سعودی در یادداشتی نوشت: «ملک سلمان باید خاطراتش درباره سرنوشت شاه ایران را در اختیار پسر مورد علاقه‌اش قرار دهد».

العالم- عربستان سعودی 

یک رسانه انگلیسی در یاداشتی به قلم کارشناس مسائل عربستان سعودی و ایران از شاه سعودی خواسته که به پسرش سرنوشت «محمدرضا شاه پهلوی» دیکتاتور مخلوع ایران را گوشزد کند.

«دیلیپ هایرو» کارشناس مسائل کشورهای اسلامی و مولف کتاب درباره مسائل مربوط به عربستان سعودی و ایران، در روزنامه «گاردین» یادداشتی با این عنوان نوشته است: «محمد بن سلمان هرگز اصلاح‌گر نبود و اوضاع کنونی این موضوع را ثابت کرده است».

او یادداشت خود را با دستور ولی‌عهد عربستان سعودی برای آزادی رانندگی زنان در این کشور و استقبال بسیاری از رسانه‌های غربی آغاز کرد، رسانه‌هایی که به گفته او بلافاصله محمد بن سلمان را طرفدار آزادی خواهی و نوسازی خواندند.

این کارشناس می‌نویسد: «آنچه (درباره آزادی رانندگی زنان) اتفاق افتاد، اصلا هیچ ارتباطی با اصلاحات نداشت. از بسیاری جهات ولی‌عهد بیشتر از حاکمان قبلی عربستان سعودی مستبد بوده است و قضیه ناپدید شدن جمال خاشقچی در کنسولگری سعودی نباید آنچنان هم شوکه‌کننده باشد به نحوی که انگار این اولین بار است که او چنین کاری انجام داده است».

هایرو ادامه داد: «تابستان سال 2017 حدود 30 روحانی، نویسنده و روشنفکر سعودی به خاطر ابراز عقیده و اعلام مخالفتشان با سیاست‌های بن سلمان زندانی شدند. بعد از همین بازداشت‌ها بود که خاشقچی دستگیری خوشد را قریب‌الوقوع دید و به واشنگتن گریخت. او بعد از 30 سال کار در زمینه‌ روزنامه‌نگاری شناخته شده بود و بعد از انتقادهایش در دسامبر 2016 از مواضع دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب وقت، اجازه انتشار یادداشت‌ها و حضور در چند شبکه تلویزیونی را نیافته بود».

وی در ادامه به یادداشت‌های انتقادی خاشقچی در روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» درباره مواضع ولی‌عهد سعودی در زمینه محاصره قطر، ربایش «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان و همچنین سرکوب منتقدان و رسانه‌ها در عربستان سعودی پرداخت.

 

پربیننده ترین خبرها