هشدار محتاطانه ترامپ درباره تحریم احتمالی عربستان

هشدار محتاطانه ترامپ درباره تحریم احتمالی عربستان
شنبه 28 مهر 1397 - 01:12

رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام پذیرفت که عربستان سعودی باید بخاطر تکه تکه کردن خاشقچی مجازات شود، ولی مسئولیت تصمیم در خصوص تنبیه را به گردن کنگره انداخت و در خصوص تبعات مالی چنین تصمیمی هشدار داد.

العالم - آمریکا

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پس از افشای چند سند دیگر از قتل احتمالی «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسول‌گری عربستان در استانبول، مسئولیت تصمیم‌گیری در خصوص اقدام تنبیهی برای سعودی‌ها را به گردن کنگره انداخت.

خاشقچی ۵۹ ساله سه‌شنبه دو هفته قبل (دهم مهر – دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما خروج وی از این ساختمان ثبت نشده است. چهار روز بعد (چهاردهم مهر – ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی کشته شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا دیشب در یک تجمع انتخاباتی در جمع خبرنگاران اعتراف کرده بود که احتمالا «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی کشته شده است.

او امروز در پاسخ به این سوال که آیا تحریم عربستان سعودی در واکنش به این پرونده را در نظر می‌گیرد گفت: «ممکن است. ممکن است. ما می‌خواهیم بدانیم چه کسی چه چیزی را در چه زمانی و کجا می‌دانسته. همه اینها را خواهیم فهمید

چند سناتور آمریکایی در روزهای اخیر، مجازات عربستان بخاطر این جنایت آشکار را خواستار شده بودند. ترامپ اما از همان روزهای اول گفته بود که مجازات عربستان نباید تبعات مالی داشته باشد زیرا به فروش تسلیحات آمریکایی به سعودی‌ها ضربه می‌زند.

امروز جمعه 27 مهر ماه هم فدرال رزرو آمریکا (بانک مرکزی این کشور) هشدار داده بود که تحریم عربستان می‌تواند تأثیر منفی بر بازار انرژی (یعنی همان قیمت نفت) بگذارد.

ترامپ هم امروز به‌روزترین واکنش را نشان داد و مسئولیت را متوجه اعضای کنگره کرد. ترامپ گفته: «کنگره تصمیم می‌گیرد که در پرونده خاشقچی چه کند. عربستان سعودی یکی از متحدان مهم ماست و اهمیت روابط دوجانبه باید مدنظر (سناتورها) قرار بگیرد

رئیس‌جمهور آمریکا منظورش را صریح‌تر هم گفته و ادامه داده: «اگر ما محصولاتمان را به عربستان سعودی نفروشیم، این مسئله به ایالات متحده آسیب می‌زند

 

پربیننده ترین خبرها