اعترافات هشت داعشی که آمریکا به لبنان تحویل داد

اعترافات هشت داعشی که آمریکا به لبنان تحویل داد
پنج‌شنبه 3 آبان 1397 - 12:55

یک روزنامه لبنانی اعترافات هشت داعشی را که طی عملیاتی امنیتی و سری توسط آمریکا به بیروت تحویل داده شدند، منتشر کرد.

العالم - آمریکا

اطلاعات ارتش لبنان در عملیاتی امنیتی سری هشت عضو لبنانی داعش را از آمریکا تحویبل گرفت؛ این افراد که توسط کردهای سوریه بازداشت شده بودند در ماه ژوئیه با یک هواپیمای اختصاصی به بیروت منتقل شدند تا در دادگاه نظامی محاکمه شوند.

بر اساس گزارش روزنامه «المستقبل»، اولین جلسه این دادگاه در ماه ژوئیه و طی تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و جلسه بعدی دادگاه به سیزدهم ماه نوامبر موکول شده است.

هشت داعشی مذکور به نام‌های «محمد العوض ، احمد حرقص ، محمود خضر ، فادی الکردی ، محمد عثمان ، نبیل قمر الدین ، قاسم المزقزق و بدر المحمد» در سال 2015 از طریق فروگاه «رفیق الحریری» لبنان را به مقصد ترکیه ترک کرده‌اند و از آنجا به سوریه رفته‌اند؛ آنها پس از پیوستن به داعش، دوره‌های نظامی و دینی طی کرده‌اند و سپس وارد نبرد با ارتش سوریه و دیگر گروه‌ها در این کشور و عراق شده‌اند.

بنا به این گزارش، مسئول عملیات‌های داعش در اراضی لبنان «ابوعبدالله الجزراوی» در سال 2017 به یکی از بازداشت‌شدگان دستور داده جوانان لبنانی مستعد عملیات انتحاری در این کشور را تأمین کند. همسر یکی از بازداشت‌شدگان روسی است و با وی جابجا می‌شده است.

المستقبل در ادامه گزارش خود اعترافات بازداشت شدگان را به شرح زیر منتشر کرد.

محمد عوض اعتراف کرد همراه دیگر بازداشت‌شدگان به صورت قاچاقی از ترکیه وارد سوریه شده، با داعش بیعت کرده و حین جنگ علیه ارتش آزاد در منطقه «الباب» [استان حلب] از ناحیه پا زخمی شده است. سپس به عراق رفته و علیه «الحشد الشعبی» جنگیده است و هفت ماه بعد بار دیگر به سوریه بازگشته تا علیه ارتش سوریه بجنگد.

احمد حرقص هم گفت پس از ورود به سوریه به حلب رفته و سه ماه اقدامات مربوط به نگهبانی در گروه موسوم به «پلیس مرزی» را انجام داده است و در جتنگ علیه کردها  دو بار ترکش خورده است، وی پس از بیعت دوم با داعش به دفتر شرعی این گروهک رفته و وظیفه‌ای اداری بر عهده گرفته است. دو ماه قبل از محاصره رقه به دیرالزور و از آنها به منطقه «المیادین» رفته است.

محمود خضر پس از پیوستن به داعش به منبج [حلب] و از آنها به الباب در حومه حلب برده شده و در درگیری علیه ارتش آزاد زخمی شده است، وی سپس به همراه همسرش به دیرالزور رفته است. او پس از انجام عملیاتی جراحی دیگر قادر به جنگ نبوده و فقط به نگهبانی اکتفا کرده است.

اما فادی الکردی در اعترافات خود گفت به همراه همسرش از آلمان به ترکیه آمده و وارد سوریه شده و در آنجا از همسرش جدا شده است. الکردی پس از بیعت با داعش به گردانی 200 نفره پیوسته که تابعیت‌های اروپایی داشته‌اند و در جنگ علیه کردها شکت می‌کرده‌اند؛ وی در یکی از این درگیری‌ها از ناحیه سر زخمی شده و برای معالجه به رقه منتقل شده است.  

محمد عثمان در مأموریت‌هایی برای تأمین لجستیکی مراکز داعش چهار بار وارد عراق شده است؛ وی در سوریه نیز به مدت سه ماه مسئولیت دخایر مهمات را بر عهده داشته؛ عثمان در لبنان و در منزل تروریست «طارق الخیاط» دوره نظامی دیده بوده است.

نبیل قمرالدین هم اعتراف کرد در درگیری‌های فرودگاه دیرالزور از ناحیه دست زخمی شده و پس از آن به حلب منتقل شده و در زمینه انتقال مجروحان داعش از حلب به رقه فعال بوده است و پس از مدتی با همسرش به دیرالزور بازگشته است.

قاسم المزقزق گفت به همراه همسرش صومالیایی‌اش که تابعیت کانادایی هم داشته به ترکیه و از آنجا به سوریه رفته است. در رقه وظیفه جمع‌آوری غنایم و پرداخت حقوق را بر عهده داشته ، پس از دو ماه به عراق رفته و از آنجا به رقه بازگشته و به همسرش ملحق شده است. المزقزق در رقه مهمان تروریست «نبیل سکاف» و خانواده وی شده و با دختر 11 ساله او ازدواج کرده است؛ او سپس هشت ماه در منطقه «المیادین» سپس بوکمال بوده است.

بدر المحمد اعلام کرد دروس دینی را نزد ابراهیم برکات می‌خوانده و به تشویق وی به داعش پیوسته است. وی یک وز پس از ورود به سوریه ، به عراق منتقل می‌شود تا در نبرد علیه داعش شرکت کند، او از ناحیه پا زخمی می‌شود و معالجه‌اش هفت ماه طول می‌کشد. المحمد سپس با همسر روسی خود و بدون اجازه فرمانده‌اش به رقه فرار می‌کند و به خاطر این موضوع هفت ماه حبس می‌کشد.

تمامی بازداشت‌شدگان مشارکت در درگیری‌ها علیه ارتش لبنان در طرابلس (واقع در شمال لبنان) را منکر شدند.

پربیننده ترین خبرها