وزاری پیشنهادی روحانی در جلسه امروز مجلس چه گفتند؟

وزاری پیشنهادی روحانی در جلسه امروز مجلس چه گفتند؟
شنبه 5 آبان 1397 - 13:25

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بعد از ظهر امروز؛ شنبه برای بررسی صلاحیت ۴ وزیر پیشنهادی کار، اقتصاد، راه و صنعت که رییس‌جمهور یکشنبه گذشته با ارسال نامه‌ای به هیات رییسه مجلس آن‌ها را معرفی کرده بود، تشکیل جلسه دادند.

العالم _ ایران / سیاسی

طی یک هفته گذشته چهار وزیر پیشنهادی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در کمیسیون های تخصصی و سایر کمیسیون‌ها  حضور پیدا  کردند و توضیحاتی را به نمایندگان در مورد ابهامات احتمالی ارائه دادند. در شرایط فعلی کشور ضرورت تکمیل کابینه بسیار احساس می‌شود و این امید از سوی مسوولان اجراییوجود دارد که نمایندگان با رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به دولت کمک کنند؛ چراکه معتقدند با کاری که در دولت انجام شد و مطالعاتی که شخص رئیس جمهور انجام داد و کاری که گروه های صاحب نظر در این زمینه انجام دادند، تلاش شد در وضعیت موجود کشور و با توجه به مشکلات، بهترین ها انتخاب شوند.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هر جلسه علنی باید ۴ ساعت به طول بینجامد؛ بنابراین بعد از گذشت چهار ساعت از شروع جلسه نمایندگان تنفسی خواهند داشت و ادامه جلسه به پیشنهاد رئیس مجلس به رای نمایندگان گذاشته خواهد شد. در صورت موافقت نمایندگان با ادامه جلسه در شیفت دوم، پس از تنفس مجلس مجددا تشکیل جلسه خواهد داد.

مهلت بررسی صلاحیت هر وزیر یک ساعت و نیم و مجموع چهار وزیر ۶ ساعت به طول می‌انجامد و یک ساعت هم به عنوان فرصت دفاع از وزرای پیشنهادی برای رئیس‌جمهور در نظر گرفته شده؛ لذا مجموع جلسه رای اعتماد ۷ ساعت است که با حواشی و فرصت تنفس این جلسه احتمالا تا ساعت ۱۰ شب ادامه پیدا خواهد کرد.

در صورت رای ندادن نمایندگان به ادامه جلسه در شیفت دوم ادامه بررسی صلاحیت وزرا به فردا یکشنبه موکول خواهد شد که البته احتمالا تکلیف وزرا همین امشب مشخص می‌شود.


مخالفان و موافقان وزرای پیشنهادی مشخص شدند

* سبحانی‌فر و علیجانی به عنوان موافق و ساری و کمالی پور به عنوان مخالف دژپسند وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت می‌کنند.

* شهریاری و یوسف نژاد در موافقت و محمود صادقی و احمد بیگدلی در مخالفت با رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت سخنرانی خواهد کرد.

* محمدعلی پورمختار و حسن سلیمانی به عنوان موافق و سهراب گیلانی و محمد فیضی به عنوان مخالف اسلامی وزیر پیشنهادی راه صحبت خواهند کرد.

* بابایی صالح و ظاهری در موافقت و ولی ملکی و شهاب نادری در مخالفت با شریعتمداری وزیر پیشنهادی کار صحبت خواهند کرد.

اگر در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی سوال کتبی وجود داشته باشد از طریق رئیس مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوطه داده می‌شود.

در این جلسه به ترتیب صلاحیت وزرای پیشنهادی اقتصاد، کار، راه و صنعت مورد بررسی قرار می‌گیرد.


همراهان روحانی در پارلمان چه کسانی بودند؟

در نشست امروز پارلمان علاوه بر حجت الاسلام حسن روحانی که برای دفاع از وزرای پیشنهادی در صحن علنی پارلمان حضور یافته است، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، عباس صالحی وزیر ارشاد، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، سورنا ستاری و  معصومه ابتکار در جلسه علنی مجلس حضور دارند.


روحانی در نشست بررسی صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی:

مجلس با رای به 4 وزیر اقتصادی در کنار دولت به رفع سریعتر مشکلات کمک کند/ در زمانی کوتاه از مشکلات عبور می کنیم/ ابر تورم توهم است و بنیان اقتصادی ندارد

 

جزئیات سخنان رئیس جمهور را اینجا بخوانید.


دژپسند در دفاع از برنامه های خود در مجلس عنوان کرد:

تشکیل هسته های اندیشه ورزی مهمترین برنامه وزارت اقتصاد و دارایی/ بانک‌ها نباید گرفتار شرکت‌داری شوند/ برنامه اقتصادی بدون نفت را طراحی کردم

جزئیات سخنان دژپسند را اینجا بخوانید.


شریعتمداری در دفاع از برنامه خود برای وزارت کار:

تنها با شفافیت می توان با فساد مبارزه کرد/سونامی ورشکستگی صندوق های بیمه ای بزرگ تر از ورشکستگی بانک ها است

جزئیات سخنان شریعتمداری را اینجا بخوانید.


اسلامی در دفاع از برنامه های خود در صحن مجلس:

پیشگیری از توسعه حاشیه نشینی مهمترین برنامه وزارت راه و شهرسازی می شود/ بهسازی راه های روستایی در دستور کار قرار می گیرد

جزئیات سخنان اسلامی را اینجا بخوانید.


رحمانی در دفاع از برنامه های خود:

اتاق بحران به اتاق پیشگیری تبدیل می شود/ مردم توقع معجزه ندارند

جزئیات سخنان رحمانی را اینجا بخوانید.


هر چهار وزیر پیشنهادی روحانی رای آوردند

 

وکلای ملت در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌های راه، کار، صنعت و اقتصاد به هر چهار وزیر پیشنهادی رأی اعتماد دادند. 

بر این اساس، دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با 200 رأی موافق، 50 رای مخالف، 15 رای ممتنع، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با 196 رأی موافق، 63 رای مخالف، 5 رای ممتنع، محمد اسلامی وزیر پیشنهادی راه با 151 رأی موافق، 98 رای مخالف، 8 رای ممتنع، رضا رحمانی وزیر پیشنهادی صنعت با 203 رأی موافق، 49 رای مخالف و 13 رای ممتنع توانستند از مجلس رأی اعتماد بگیرند. 

این خبر در حال تکمیل است...

 

پربیننده ترین خبرها