بودجه ویژه آمریکا برای جنگ تبلیغاتی با ایران و روسیه

بودجه ویژه آمریکا برای جنگ تبلیغاتی با ایران و روسیه
چهارشنبه 9 آبان 1397 - 01:07

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد مرکز تعامل جهانی 40 میلیون دلار برای مقابله با تبلیغات و اطلاعات ناصحیح منتشر شده از سوی کشورهای خارجی اختصاص داده است.

العالم - آمریکا

 در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا که مقامات کاخ سفید سعی می کنند خود را از هرگونه تبانی با خارجی ها به ویژه روسیه تطهیر کنند، با به راه انداختن نشست های خبری تبلیغاتی آن هم بدون حضور دوربین، دیگران را به بهانه های واهی مورد اتهام قرار می دهند.

در تازه ترین اقدام، رابرت پالادینو روز سه شنبه در یک نشست خبری بسته شرکت کرد و گفت: این مبلغ برای مقابله با نبرد تبلیغاتی کشورهای خارجی همچون روسیه، ایران و چین تعهد شده است.
مرکز تعامل جهانی زیر مجموعه وزارت خارجه آمریکا است که از سال 2016 برای مقابله با «تبلیغات دروغین و اطلاعات نادرست از سوی گروه‌های تروریستی و کشورهای خارجی» ایجاد شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی آمریکا متهم است که در انتخابات 2016 با روسیه تبانی کرده و مسئولان ارشد ستاد انتخاباتی وی با عوامل مسکو در ارتباط بوده اند.

بر این اساس، بازرس رابرت مولر حدود دو سال است که به انجام تحقیقات در این زمینه مشغول است و تا کنون برخی از مقامات ستاد انتخاباتی ترامپ و همچنین فرزند و دامادش فراخوانده شده اند.
این تحقیقات باعث شد تا تعدادی از مقامات ارشد کاخ سفید دوره ترامپ از کار برکنار شوند و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

با آغاز جنگ تجاری و تعرفه ای آمریکا علیه چین، ترامپ و معاون اول وی در چندین نوبت، چین را متهم کردند که در مناطق تحت سیطره جمهوریخواهان با خرج کردن مبالغ زیاد به دنبال آن است تا سرمایه داران حامی این حزب را از ادامه حمایت از ترامپ منصرف کند.

در متن لایحه بودجه هم ذیل عنوان «برنامه‌های دیپلماتیک»، بودجه مشخصی برای «برنامه‌های دموکراسی برای ایران» در نظر گرفته و مسئولیت این برنامه‌ها به دستیار وزیر خارجه در امور آسیای نزدیک محول شده است.

بی. بی. جی هرچند با عنوان یک آژانس مستقل دولتی توصیف شده، اما بودجه مستقیم خود را از دولت آمریکا دریافت می‌کند و عملکرد آن تحت نظارت کنگره آمریکا قرار دارد. رسانه‌هایی چون «صدای آمریکا» و «رادیو فردا» تحت مدیریت این نهاد فعالیت می‌کنند.

«مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه و از اعضای کمیته بودجه آمریکا پس از تصویب لایحه بودجه وزارت خارجه آمریکا در این کمیته، در بیانیه‌ای تایید کرد که این دو رسانه مأموریت مقابله با نفوذ و اثرگذاری ایران را بر عهده دارند و برای این کار بودجه دریافت می‌کنند.

او در این بیانیه نوشته از تخصیص بودجه به «صدای آمریکای فارسی» و «رادیو فردا» با هدف «هماهنگی برنامه‌های مقابله با نفوذ ایران» حمایت کرده است.

بر اساس اسناد دولت آمریکا، در لایحه پیشنهادی دولت، ۶۶۱.۱ میلیون دلار برای بی. بی. جی بودجه درخواست شده بود، که نهایتا در کمیته بودجه سنا رقم ۵۶۵.۳ میلیون دلار به تصویب رسیده است.

این بودجه در مقایسه با سال ۲۰۱۸، بیش از ۲۰ میلیون دلار کاهش یافته، اما این کاهش عمدتا مربوط به بخش‌های فنی بی. بی. جی است. در بودجه پیشنهادی دولت آمریکا برای سال ۲۰۱۹، «پیشبرد نفوذ آمریکا» یکی از اهداف بی. بی. جی عنوان شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها