رویارویی تازه آمریکا با اروپا/ پمپئو: اتحادیه اروپا از تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه ایران معاف نیست

رویارویی تازه آمریکا با اروپا/ پمپئو: اتحادیه اروپا از تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه ایران معاف نیست
جمعه 11 آبان 1397 - 19:45

وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه از قرار نداشتن اتحادیه اروپا در لیست کشورهای معاف از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران سخن گفته است.

العالم ـ آمریکا

با توجه به سخنان وزیر خارجه آمریکا درخصوص معاف نبودن اتحادیه اروپا از خرید نفت ایران در آستانه آغاز دور دوم تحریم های یکجانبه واشنگتن، آن هم در شرایطی که اروپا تاکید کرده بر توافق برجام پایبند خواهد بود، سخنان پمپئو در واقع اعلام رویایی آشکار آمریکا با این اتحادیه است.

بنابر گزارش اسپوتنیک، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه در یک نشست تلفنی ویژه با روزنامه نگاران در خصوص اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران در بخش انرژی اظهار داشته، اتحادیه اروپا، به عنوان یک بلوک متشکل از 28 کشور، در میان هشت کشور معاف شده از تحریم‌های (نفتی) علیه ایران، قرار ندارد.

8 کشور معاف ازتحریم های نفتی ایران

وی خاطرنشان کرده، روز دوشنبه لیست هشت کشوری را که از تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران معاف هستند، ارائه خواهیم کرد، اما اتحادیه اروپا معافیتی دریافت نخواهد کرد.

در همین حال مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفته که 8 کشور برای دوره ای 6 ماهه از تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران معاف می شوند و پس از آن تمدید این معافیت بررسی خواهد شد.
پیش‌تر به نقل از بلومبرگ اعلام شده بود که آمریکا به هشت کشور از جمله ژاپن،هند و کره جنوبی اجازه می‌دهد پس از آغاز اجرای موج دوم تحریم ها علیه ایران به خرید نفت از این کشور ادامه دهند.

ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد. تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند.

مرحله دوم تحریم های ایران شامل تحریم های نفتی از 13 آبان ماه 1397 به مرحله اجرا در می آید. علاوه براین واشنگتن اعلام کرده کشورهایی که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند، مجازات خواهد کرد. آمریکا بر خلاف قوانین بین المللی در صدد است از فروش نفت ایران جلوگیری کند.

پربیننده ترین خبرها