بوی جنگ جهانی سوم؛ ترامپ به کشورهای اروپایی تاخت

 بوی جنگ جهانی سوم؛ ترامپ به کشورهای اروپایی تاخت
سه شنبه 22 آبان 1397 - 20:27

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، که برای سالگرد جنگ جهانی اول به فرانسه سفر کرده بود درست بعد از این‌که هواپیمایش در این کشور بر زمین نشست، در یک توییت به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تاخت و ایده او برای تشکیل ارتش اروپا را، 'خیلی توهین‌آمیز' خواند.

العالم - آمریکا

دونالد ترامپ که از زمان شروع سفرش به پاریس حملات تندی را علیه مواضع فرانسه و رئیس جمهور این کشور اتخاذ کرده است در اظهار نظری جدید گفت: مشکل این است که امانوئل ماکرون با میزان پایین محبوبیت 26 درصدی و همچنین نرخ بیکاری 10 درصدی مواجه است. او تلاش می‌کند موضوع را عوض کند. هیچ کشوری بیشتر از فرانسه ملی‌گرا نیست، با مردمی سرافراز و با شرافت. پس فرانسه را دوباره بزرگ کن..

این بخش از اظهارات ترامپ اشاره به شعار وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 است که گفته بود باید دوباره آمریکا را بزرگ و فوق العاده کنیم.

 رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پیش نیز بار دیگر در انتقادی تند، از ایده همتای فرانسوی خود در خصوص ایجاد یک ارتش مشترک و واقعی اروپایی  به شدت انتقاد کرده است. 

ترامپ در توئیتر نوشت: امانوئل ماکرون پیشنهاد ایجاد ارتش خاص، برای اروپا به منظور حفاظت در برابر آمریکا، چین و روسیه را داده است اما این آلمان بود که در جنگ جهانی اول و دوم (به فرانسه حمله کرد). خوب اوضاع برای فرانسه چطور پیش رفته بود؟ قبل از ورود آمریکا (به جنگ‌‌های جهانی اول و دوم)، آنها در پاریس داشتند شروع به یادگیری زبان آلمانی می‌کردند. سهم خودتان از ناتو را می‌پردازید یا نه ».

این اظهارات ترامپ در واکنش به طعنه ماکرون به رویکرد ملی گرایانه وی بیان شده است. ماکرون در سخنرانی خود در مراسم یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول که با حضور رهبران جهانی در پاریس برگزار شد  از رویکرد ملی گرایی انتقاد کرده و آن را خیانتی به وطن دوستی تعبیر کرد.

افزایش شکاف امنیتی اتحادیه اروپا و آمریکا

پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ»، اختلافات گسترده ای بین آمریکا و اتحادیه اروپا ،بویژه بر سر مسائل دفاعی و نقش و اهمیت ناتو و نیز خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) به وجود آمده و باعث شده تا کشورهای اتحادیه اروپا ، تقویت تدابیر و سازو کارهای مستقل اروپایی را در زمینه دفاعی و امنیتی مد نظر قرار دهند. 

اکنون بروز اختلاف بین اروپا و آمریکا بیش از هر زمان دیگری پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ عیان شده است. 

اعلام خروج آمریکا از پیمان نیروهای هسته ای میانبرد (آی ان اف) زمینه افزایش تلاش ها برای استقلال دفاعی اروپا را فراهم آورده است. در عین حال یکی از اختلافات اصلی آمریکا و اروپا در دوره ریاست جمهوری ترامپ، مواضع متضاد دو طرف در باره سیاست ها و ساختار دفاعی اروپا است. 

ترامپ بر این مساله تاکید دارد که اروپا باید ضمن برعهده گرفتن هزینه های دفاعی در قالب ناتو ، میزان تعیین شده برای بودجه دفاعی یعنی ۲ درصد تولید ناخالص داخلی را رعایت کند. 

این موضع ترامپ با مخالفت شدید سران اروپایی به ویژه فرانسه و آلمان مواجه شده است. در این راستا تلاش ها برای ایجاد نیروی نظامی مستقل اروپا، تدوین راهبرد جهانی اتحادیه اروپا و نیز ایجاد نهادهای نظامی، امنیتی اروپایی روندی فزاینده به خود گرفته است. 

پمپئو گزارش نیوزویک درباره تحریم‌ غذا و دارو را ساختگی توصیف کرد

مایک پمپئو  وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به گزارش اخیر نشریه نیوزویک و توئیت محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در این رابطه واکنش نشان داد.

نیوزویک در گزارش روز جمعه خود اظهارات پمپئو را منتشر کرده بود که در یک مصاحبه گفته بود اگر رهبران ایران می‌خواهند که مردم این کشور غذا داشته باشند، باید یک تصمیم بگیرد.

پمپئو در پیام امروز خود این گزارش نیوزویک را ساختگی توصیف کرد و در اظهاراتی زننده نوشت: شرم بر نیوزویک که به ظریف کمک کرد تا دروغ‌پراکنی کند. حقیقت این است که آمریکا هرگز غذا و دارو را تحریم نکرده و چنین کاری نمی‌کند. این کالاها و تراکنش‌های مالی مرتبط با نیازهای بشردوستانه از تحریم‌ها مستثنی هستند.

محمدجواد ظریف در واکنش به گزارش نیوزویک در پیامی توئیتری این صحبت‌های مایک پمپئو را "جنایت علیه بشریت" خواند.

وی در پیام خود نوشت: ما فراموش نخواهیم کرد. وزیر امور خارجه مایک پمپئو در اقدامی از روی استیصال برای اعمال هوا و هوس‌های آمریکایی علیه ایران، به‌طور آشکار مردم ایران را تهدید به گرسنگی دادن، که یک جنایت علیه بشریت است، می‌کند. وی نیز همانند پیشینیانش خواهد فهمید که علی‌رغم تلاش‌های آمریکا، ایران نه‌ تنها بدون قربانی کردن تمامیتش دوام خواهد آورد، بلکه پیشرفت نیز خواهد کرد.

دونالدترامپ رئیس جمهور آمریکا از روز پنجم نوامبر (۱۴ آبان‌ماه) بخش دوم تحریم‌های خود علیه ایران را اعمال کرد که حوزه نفت، بانکداری و کشتیرانی را هدف قرار می‌دهد. واشنگتن ادعا کرده است کالاهای مرتبط با نیازهای بشردوستانه شامل این تحریم‌ها نمی‌شود.

محمدجواد ظریف در توییتی نوشت: «مایک پامپئو این جسارت را دارد که تهدید به جنایت ضدبشری علیه شهروندان عادی ایرانی کند و پس از آن رسانه‌ها را به خاطر نقل حرف‌های خودش مورد هجمه قرار می‌دهد. او باید یا حرف‌هایی را که خودش می‌زند قبول داشته باشد یا حرف‌هایی را که آمریکا می‌گوید رد کند. هر دو با هم ممکن نیست.»

هشدار ترامپ به اوپک: تولید نفت را کاهش ندهید/ قیمت باید پایین بماند

رییس جمهور آمریکا همزمان با اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی که از احتمال کاهش تولید اوپک و متحدانش در سال آینده خبر داده بود، از این گروه خواست تولید نفت خود را محدود نکند.

پیام دونالد ترامپ همزمان با اظهارات خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی که گفته بود اوپک و متحدانش لازم است میزان تولید خود را حدود یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ کاهش دهند، در توییتر ارسال شد. 

دونالد ترامپ در توییتر نوشت: امیدوار است اوپک تولید نفت خود را محدود نکند و قیمت ها بر مبنای عرضه، باید بسیار پایین تر باشد. 

این توییت جدیدترین تلاش ترامپ برای تاثیرگذاری روی سیاست اوپک در توییتر است. رییس جمهور آمریکا امسال چندین بار در توییتر اوپک را خطاب قرار داده و این گروه را بابت افزایش قیمت های نفت سرزنش کرده و به اعضای آن دستور داده برای پایین بردن قیمت نفت اقدام کنند. جدیدترین موضع ترامپ پس از افت چشم گیر قیمت های نفت مطرح شده است. قیمت نفت آمریکا طولانی ترین روند کاهشی را طی کرده و وارد روند نزولی شده است. 

ترامپ: پادشاه عربستان بدون ما "دو هفته" هم دوام نمی‌آورد

رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهارنظری دیگر درباره متحد نزدیک کشورش گفت، به پادشاه عربستان هشدار داده است که بدون پشتیبانی ارتش آمریکا "دو هفته" هم در قدرت دوام نمی‌آورد.

به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جمع حامیانش در شهر ساوتهیون در ایالت میسیسیپی گفته بود : ما از عربستان سعودی محافظت می‌کنیم. شاید شما بگویید که آنها ثروتمندند و من عاشق پادشاه، ملک سلمان هستم. اما گفتم "پادشاه، ما از شما حفاظت می‌کنیم. شما بدون ما دو هفته هم دوام نخواهید آورد. باید هزینه‌های ارتش خودتان را بپردازید."

تهدید هالیوودی ترامپ علیه ایران

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در آستانه بازگشت تحریم‌ها علیه ایران توییتی همراه با تصویر خود منتشر کرد که به سبک فیلم‌های هالیووودی طراحی شده است.

در این تصویر عکس آقای ترامپ دیده می‌شود و متنی که بر روی آن نوشته شده: «تحریم‌ها می‌آیند. ۵ نوامبر».

فونت استفاده شده در متن شبیه فونت سریال «بازی تاج و تخت» و متن آن مشابه جمله‌ مشهور «زمستان فرا می‌رسد» است که در این سریال از آن استفاده می‌شد.

این سریال داستان خیالی جنگ بر سر پادشاهی هفت اقلیم را روایت می‌کند. در «بازی تاج و تخت» همزمان به زمستان طولانی اشاره می‌شود که در جریان آن موجودات افسانه‌ای به سایر پادشاهی‌ها حمله می‌کنند.

در پایان طی دو سال گذشته کشور ایالات ‌متحده به‌عنوان یک مشکل تازه و پیچیده ظهور کرده است،به‌ طور روزانه شاهد هم‌دستی آمریکا در جنایات یمن و تحقیر و نابودکردن تدریجی ملت بزرگ فلسطین هستیم که روزانه احساسات یک و نیم میلیارد مسلمان را جریحه‌دار می‌کند.

دولت آمریکا به‌طور صریح از گروه‌های جنایتکار مانند داعش که هیچ ارزشی برای اصول انسانی قائل نیستند حمایت می‌کند و این مساله مشکلات منطقه را تشدید کرده است. 

به‌طور گسترده‌تر، رویکرد دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا در رابطه با مسائل تجاری، پیمان‌های بین‌المللی و رفتار تحقیرآمیز او حتی در قبال متحدان آمریکا، نشان می‌دهد که سیاست خارجی آمریکا، چالشی جدی برای نظم جهانی به شمار می‌رود. 

در کل، سیاست یک‌جانبه‌گرایی دولت آمریکا، تبعیض نژادی، اسلام هراسی و تضعیف پیمان‌های مهم بین‌المللی، سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) و همچنین شورای حقوق بشر، خروج آمریکا از پیمان تجاری شراکت فراآتلانتیک (تی.‌پی.‌پی)، توافقنامه اقلیمی پاریس، پیمان مهاجرتی سازمان ملل، قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از دیگر موارد یکجانبه گرایی آمریکایی به شمار می رود و این یک جانبه گرایی آمریکا جهان را به سمت جنگ جهانی سوم سوق می دهد.

بهمن امیری

پربیننده ترین خبرها