بحرین بالگردهای تهاجمی از آمریکا می‌خرد

بحرین بالگردهای تهاجمی از آمریکا می‌خرد
جمعه 25 آبان 1397 - 06:26

بحرین عصر پنجشنبه اعلام کرد که برای خرید 12 فروند بالگرد تهاجمی مدل AH-1Z Viper شرکت «بل» آمریکا، قراردادی به ارزش 912 میلیون دلار امضا کرد.

العالم-آمریکا

براساس این قرار داد، آمریکا، اواخر سال 2022، نخستین سری از این بالگردهای تهاجمی را به منامه تحویل خواهد داد.

«حمد بن عبدالله آل خلیفه» فرمانده نیروی هوایی سلطنتی بحرین، قرارداد خرید بالگرد تهاجمی را در حاشیه نمایشگاه بین المللی هوایی با طرف آمریکایی امضا کرده است.

پنجمین نمایشگاه هوایی بحرین، در حال حاضر در پایگاه هوایی «الصخیر» منامه در حال برگزاری است.

آل خلیفه اظهار کرد: این بالگرد جدیدترین و پیشرفته ترین بالگرد در جهان است و امکانات مدرن و پیشرفت و توانایی رزمی آن در زمین و دریا، کمک شایان توجهی به نیروی هوایی بحرین می کند.

وی گفت: بحرین پس از آمریکا، دومین کشوری است که به این بالگرد مجهز می شود.

این قرارداد ساعاتی پیش از آن منعقد شد که سنای آمریکا با 77 رای مخالف در برابر 22 رای موافق، مانع تصویب قطعنامه‌ لغو فروش تسلیحات به بحرین شد.

این قطعنامه به پیشنهاد «رند پال» سناتور ایالت «کنتاکی» به رای گذاشته شد و هدف از آن، جلوگیری از فروش سامانه‌های موشکی و تجهیزات نظامی به ارزش 300 میلیون دلار به بحرین بود که رای نیاورد.

آژانس همکاری امنیت دفاعی وابسته به وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) 19 می 2018 ( 29 اردیبهشت) گذشته با فروش تسلیحات جنگی به ارزش ۴۵ میلیون دلار به بحرین موافقت کرده بود.

دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، تصمیم گرفته است بدون توجه به پیشینۀ تاریک رژیم بحرین در بی‌اعتنایی به موازین حقوق بشر، فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به رژیم منامه را از سربگیرد.

با روی کارآمدن دولت ترامپ، فروش تسلیحات آمریکایی به بحرین که در سال های گذشته به علت نگرانی های فزاینده درباره عدم سابقه درخشان دولت منامه در نقض حقوق بشر به حالت تعلیق درآمده بود، بار دیگر از سر گرفته شد.

بر همین اساس وزارت امور خارجه ترامپ 11 فروردین 96 (31 مارس 2017) کنگره این کشور را از طرح فروش 19 جنگنده F-16 ساخت کمپانی «لاکهید مارتین» و تجهیزات مربوطه به بحرین، به ارزش 2 میلیارد دلار و 700 میلیون دلار مطلع کرد.

سازمان های حقوق بشری و در راس آن عفو بین‌الملل با فروش تسلیحات واشنگتن به منامه هشدار دادند و اعلام کرد که آمریکا با این کار در جرایم جنگی بحرین شریک است.

بحرین از 14 فوریه 2011 (25 بهمن 92) صحنه انقلاب مردمی ضد هیات حاکمه است. مردم بحرین خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن دولتی منتخب در کشورشان هستند.

پربیننده ترین خبرها