دیده بان حقوق بشر:

تصور حمایت امارات از آزادی بیان بسیار مضحک است

تصور حمایت امارات از آزادی بیان بسیار مضحک است
شنبه 26 آبان 1397 - 16:59

سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: امارات با برگزاری اولین نشست 'مدارا و همزیستی' قصد دارد تصویر یک کشور 'حامی حقوق بشر' را از خود به جهان ارائه دهد تا شاید بتواند به چهره استبدادی خود نقاب بزند اما اینکه بخواهیم امارات را کشوری آزادی خواه و حامی حقوق بشر تصور کنیم بسیار مضحک است.

العالم - آسیا

روزنامه قطری 'الشرق ' گزارش داد، سازمان دیده بان حقوق بشر با اشاره به نقض آشکار حقوق بشر در امارات افزود: کافی است نگاهی به عملکرد این کشور در نقض آشکار آزادی بیان بیاندازیم که از سال 2011 و همزمان با دستگیری و زندانی کردن منتقدین دولت با طرح اتهام های کلی مانند بر هم زدن اتحاد ملی، شدت بیشتری هم پیدا کرده است.

این سازمان حقوقی برای نمونه به چند مورد دستگیری و زندانی در سال های اخیر توسط امارات هم اشاره کرد، برای مثال دستگیری یک روزنامه نگار و صدور حکم زندان برای وی به مدت سه سال به اتهام نقد عملکرد برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه در سال 2014 که در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی 'فیسبوک 'آن را منتشر کرده بود.

البته این تنها مورد زندانی شدن یک منتقد نیست، سال 2015 میلادی نیز دادگاه امارات یک استاد اقتصاد معروف را به دلیل انتقاد از مقامات این کشور و انتشار توئیت‌های مسالمت‌آمیز به 10 سال زندان محکوم کرد.

سازمان دیده بان حقوق بشر ضمن اظهار تاسف از پایمال شدن حقوق اساسی انسان ها در امارات تاکید کرد: تا زمانی که این کشور تمامی زندانیان خود را که به خاطر مسائل آزادی بیان راهی زندان شده اند، آزاد نکند برگزاری هر نشست حقوق بشری چیزی فراتر از یک نمایش و ادعای توخالی نخواهد بود.

روزنامه 'گاردین' پیشتر از پرداخت میلیون ها دلار توسط امارات به برخی رسانه های معتبر غربی خبر داده بود تا از این طریق سرپوشی بر جنایات حقوق بشری این کشور گذاشته شود.

امارات همچنین بسیاری از مخالفان خود را در زندانی به نام 'الرزین' زندانی می کند و بر اساس اعلام مرکز بین المللی بررسی زندان ها، الرزین در صدر 10 زندان بدنام جهان عرب قرار دارد.

زندانیان در الرزین که گفته می شود بیشتر آنان از منتقدان دولت و فعالان حقوق بشر هستند با بدترین نوع هتک حرمت و شکنجه وحشیانه فیزیکی و روحی دست به گریبان هستند که از دستگیری بدون مجوز قضایی آغاز شده و حبس در سلول انفرادی و انواع شکنجه از جمله عریان کردن زندانیان را شامل می شود و تا شکنجه های شدید از جمله کشیدن ناخن ها، شوک الکتریکی، محرومیت از خواب، سرمای شدید، گرسنگی و ممنوعیت ملاقات پیش می رود.

حدود دو هفته قبل هم پویش (کمپین) بین المللی تحریم امارات، نمایشگاه دوره ای خود را در پاریس برای معرفی جنایات جنگی امارات به مردم اروپا برگزار کرده بود و از آنان خواست تا شرکت ها و محصولات این کشور را تحریم کنند.

برگزارکنندگان از جامعه جهانی درخواست کردند تا با دخالت فوری خود به نقض آشکار حقوق بشر در امارات پایان داده و هر چه زودتر مقامات این کشور را ملزم سازند تا حقوق اساسی انسان ها را به رسمیت بشناسند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها