بازتاب گسترده تاکیدات رهبری بر حمایت از عراق در رسانه های این کشور

بازتاب گسترده تاکیدات رهبری بر حمایت از عراق در رسانه های این کشور
يکشنبه 27 آبان 1397 - 17:03

دیدار رییس جمهوری عراق با رهبر معظم انقلاب در تهران و تاکید ایشان بر تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران از عراق مورد توجه رسانه های این کشور در بغداد قرار گرفت.

العالم ـ عراق

رسانه های عراق از اولین ساعات انتشار خبر دیدار «برهم صالح» با مقام معظم رهبری و تصاویری که از این دیدار منتشر شد،درصدر اخبار مربوط به دیدارهای صالح در تهران، به فرمایشات رهبری در خصوص تدوام حمایت جمهوری اسلامی ایران از عراق اهتمام ویژه نشان داده و آن را بازتاب دادند.
روزنامه دولتی «الصباح» در تیتر اول خود بعد از عنوان بزرگ "برهم صالح در تهران دیدگاه اولیه عراق را درباره توافق و پیوند مطرح کرد" نوشته است : «آیت الله خامنه ای از موفقیت انتخابات و ثبات و امنیت در عراق ابراز رضایت کرد.»
این روزنامه همچنین در صفحات داخلی خود یک صفحه کامل به دیدارهای صالح در تهران اختصاص داده و علاوه بر آن یک ویژه نامه از اولین سفر منطقه ای رییس جمهوری عراق به هریک از کشورهای کویت، امارات، اردن و جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده است.
خبرگزاری «سومریه نیوز» در همین راستا نوشته است که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران خطاب به «برهم صالح» گفته است که جمهوری اسلامی ایران خواهان یک عراق قوی و مستقل است.
اظهارات مقام معظم رهبری در دیدار با صالح به عنوان خبر فوری در صفحات شبکه های تلویزیونی مختلف عراق قرار گرفت.
تلویزیون «الانوار 2» از رسانه های خبری این کشور در خبر فوری نوشت که رهبر انقلاب اسلامی ایران در جریان به حضور پذیرفتن صالح تاکید کرد: «عراق عزیز، قوی، مستقل و پیشرفته برای ایران مفید است و جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار برادران عراقی خود باقی می ماند.» 
سایت مرکز پژوهش های "عصر السیاسه" عراق نیز به طور ویژه خبر دیدار صالح با مقام معظم رهبری را منتشر کرده و نوشته است که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران از برگزاری موفق انتخابات و برگزیده شدن رییس جمهوری و نخست وزیر و دیگر مسوولان اجرایی عراق ابراز رضایت کرد.
تلویزیون دولتی عراق روز شکنبه در دومین روز سفر صالح به ایران، میزگردی با دو تن از کارشناسان برجسته سیاسی عراق (حازم الشمری و عدنان السراج) برگزار کرده که هر دوی آنها از کارشناسان مطلع درباره تاریخ روابط دو کشور ایران و عراق هستند.
هر دو کارشناس اتفاق نظر داشتند که سفر برهم صالح در این برهه که آمریکا درصدد محدویت ایران در منطقه است، حائز اهمیت بوده و نشان می دهد که بغداد بر خلاف میل واشنگتن به روابط خود با ایران نگاه راهبردی و بلند مدت دارد.
روزنامه «المدی» از روزنامه های پرشمارگان عراق نیز در صفحه اول خود نوشته است که «برهم صالح در تهران تاکید کرد: می خواهیم عراق صحنه پیوند باشد و نه برخورد و درگیری.»
روزنامه «مستقل العراقی» نیز در تیتر درشت صفحه اول خود نوشته است: «عراق سرگرم سفرهای خارجی برای تثبیت نظام منطقه ای جدید بدور از هرگونه اختلافی است.»
در همین راستا روزنامه «الزوراء» ارگان خبری کانون خبرنگاران عراق در صفحه اول خود نوشته است که برهم صالح در تهران دعوت به ایجاد یک نظام منطقه ای در راستای منافع ملت های منطقه کرد.
حجم اهتمام رسانه های عراق به سفر برهم صالح به تهران به مراتب فراتر از سفر صالح به هریک از سه کشور کویت، امارات و اردن ارزیابی می شود.
تعداد دیدارهای صالح که علاوه بر مقام معظم رهبری و رییس جمهوری، دبیر شورای عالی امنیت ملی، رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر خارجه ایران را در برگرفت به مراتب بیشتر بوده و حتی وزیران همراه او نیز با همتایان خود در تهران دیدار کردند.
سایت خبری «السیاسیه نیوز» به بخشی از حاشیه های جالب این سفر اهتمام داشته از جمله استقبال از برهم صالح و هیات همراه در فرودگاه مهرآباد توسط یک کودک که با لباس کردی و دسته گل صورت گرفت.
این سایت خبری همچنین به شوخی های حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» و برهم صالح که در جریان مذاکرات با هم داشتند، اشاره کرده است.
این سایت خبری نوشته است که رییس جمهوری ایران در جریان رایزنی ها به شوخی گفت: «امیدوار است که وزیران خارجه دو کشور با «ظرافت» و «حکمت» با هم همکاری کنند که اشاره به «محمد جواد ظریف» و «محمد مهدی حکیم» داشت. 
این سایت خبری افزوده است که برهم صالح نیز در پاسخ گفته است که انشاء الله با حمایت «روحانی» از عمل «صالح» که اشاره به نام روسای جمهور دو کشور دارد.
رسانه های مختلف و کارشناسان عراقی معتقدند که این سفر با توجه به هیات اجرایی بلند پایه ای که رییس جمهوری عراق را در این سفر همراهی می کرد، می تواند در گسترش بیش از پیش مناسبات دو کشور اثرگذار باشد.
به گزارش ایرنا، همچنین اظهارات حسن روحانی که در کنفرانس مشترک خبری با صالح بر ضرورت ارتقا سطح تبادلات تجاری به رقم 20 میلیارد دلار اشاره کرده بود، از سوژه های خبری مورد توجه رسانه های عراق بوده است که به تیتر اول بسیاری از رسانه های این کشور نیز تبدیل شد.
صالح بعد از سفر دو روزه خود به ایران امروز (یکشنبه) تهران را به مقصد ریاض ترک کرده است.
گزارش رسانه های عراق حاکیست که در برنامه سفر صالح کشورهای ترکیه و مصر نیز گنجانده شده است.

پربیننده ترین خبرها