یک خبر چند خط تحلیل؛

آنچه ترامپ دو روز دیگر راجع به قاتل خاشقچی خواهد گفت

آنچه ترامپ دو روز دیگر راجع به قاتل خاشقچی خواهد گفت
يکشنبه 27 آبان 1397 - 19:28

العالم _ آمریکا

خبر:

  • ترامپ امروز اعلام کرد دو روز دیگر مشخص خواهد کرد چه کسی قتل خاشقچی را مرتکب شده است.


تحلیل:

  • ترامپ در حالی وعده کرده است که تا سه شنبه قاتل خاشقچی را معرفی خواهد کرد که در خلال یک ماه گذشته تمام قد در کنار بن سلمان ایستاد و از او در مقابل اتهام قتل خاشقچی دفاع کرد. حالا و برای اولین بار ترامپ در صداقت بن سلمان تشکیک کرده و رسما اعلام کرده بن سلمان بار ها و از جمله چندین روز پیش به وی گفته است نقشی در قتل خاشقچی نداشته است، اما نمی داند دروغ گفته یا نه؟ اینکه در دیدار ترامپ، پامپئو و رییس سیا که معتقد است قتل کار بن سلمان بوده است چه گذشته که به تردید ترامپ در صداقت بن سلمان منجر شده مساله ای است که گذر زمان نشان خواهد داد اما اینکه بالاخره ترامپ هم به این جمع بندی رسیده است که تمام حقیقت نزد او نیست  و تمام گفته های بن سلمان لزوما واقعی نیست بسیار قابل تامل و توجه است.
     
  • با توجه به وعده ترامپ در معرفی قاتل خاشقچی در سه شنبه از یک سو و با عنایت به تاکید او مبنی بر اینکه در این ماجرا آمریکا با یک هم پیمان مواجه است و این هم پیمان از هر بحرانی برای او مهم تر است از سوی دیگر، به نظر می رسد در روز سه شنبه نیز ترامپ همچون گذشته از بن سلمان دفاع کند و احتمالا بر این نکته تاکید کند که بن سلمان در آوردن خاشقچی به کنسولگری نقش داشته و حتی دستور تادیب او را داده است اما دستور قتل را شخصا صادر نکرده است!
     
  • تاکیدات مدام ترامپ بر نقش سعودی در استقرار و ثبات منطقه و اهمیت حکومت سلمانی در خرید سلاح از آمریکا احتمال معرفی بن سلمان به عنوان امر قتل را دور از ذهن نشان می دهد اما چنانکه به فرضی بعید از ذهن این مساله صورت واقع به خود بگیرد معنای آن این است که تاریخ انقضای هر دو پسر سلمان یعنی محمد و خالد به سر آمده و در واقع حمایت های آمریکا بر خانواده ای غیر از خانواده سلمانی متمرکز خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها