مخالفت حزب کارگر انگلیس با توافق برگزیت

مخالفت حزب کارگر انگلیس با توافق برگزیت
يکشنبه 4 آذر 1397 - 18:30

حزب کارگر انگلیس با توافق برگزیت مدنظر نخست‌وزیر این کشور مخالفت کرد.

العالم - اروپا

«جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلیس امروز (یکشنبه) گفت این حزب با توافق «برگزیت» نخست‌وزیر این کشور در پارلمان انگلیس مخالفت خواهد کرد.

کوربین در این باره گفت:« این توافق شکست نگون‌بختانه‌ی مذاکراتی است که ما را با بدترین‌های جهان تنها خواهد گذاشت».

این اظهارات کوربین پس از آن صورت گرفت که «دونالد توسک»، رئیس شورای اروپا اعلام کرد سران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا توافق خروج بریتانیا از این اتحادیه و بیانیه سیاسی درباره روابط آینده اتحادیه اروپا و بریتانیا را تصویب کردند.

با تصویب توافق برگزیت در نشست سران اتحادیه اروپا، این توافق در اختیار نخست‌وزیر انگلیس قرار خواهد گرفت تا او این توافق را در پارلمان این کشور به تصویب نمایندگان برساند.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا نیز در اظهاراتی خطاب به نمایندگان پارلمان انگلیس ابراز امیدواری کرد که آنها توافق موجود بین اتحادیه اروپا و انگلیس درباره برگزیت را تایید کنند.

پیشتر در خبرها آمده بود که تنها ۴ ماه دیگر تا زمان خروج انگلستان از اتحادیه اروپا باقی است اما با توجه به مخالفت‌های نمایندگان ارشد پارلمان این کشور با توافق کنونی برگزیت، آینده مبهمی در انتظار این توافق است.

همه‌پرسی درباره جدایی یا باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا سوم تیر ۱۳۹۵ برگزار شد و مجموعا ۵۱.۹ درصد از رای‌دهندگان خواستار خروج شده و ۴۸.۱ درصد از شرکت‌کنندگان هم به ماندن رأی دادند. انگلیس اولین عضو اتحادیه اروپا است که تصمیم به خروج از آن گرفت.

چند ماه بعد از همه‌پرسی برگزیت، مذاکرات از نهم فروردین ۱۳۹۶ با به جریان انداختن ماده ۵۰ معاهده لیسبون که قواعد خروج یک عضو اتحادیه اروپا را تعیین می‌کند، آغاز شد. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، دو سال بعد از به جریان انداختن ماده ۵۰ معاهده لیسبون، انگلیس باید از اتحادیه اروپا خارج شود، اما در صورت توافق اعضای اتحادیه، این تاریخ می‌تواند تغییر کند و ضرب‌الاجل برگزیت به تعویق بیافتد.

بعد از روز خروج یعنی ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ (نهم فروردین ۱۳۹۸)، ۲۱ ماه دوره گذار تعیین خواهد شد که به معنای دوره‌‌ای پیش از دوره پسابرگزیت است. در دوره گذار که تا پایان سال ۲۰۲۰ به طول خواهد انجامید، بریتانیا همچنان در اتحادیه اروپا باقی می‌ماند اما قدرتش محدودتر از قبل خواهد بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها