ناوشکن سهند به "سامانه دفاع نقطه‌ای کمند" تجهیز شد

ناوشکن سهند به
دوشنبه 5 آذر 1397 - 11:25

فرمانده نیروی دریایی ارتش از تجهیز ناوشکن سهند به سامانه بومی دفاع نقطه‌ای کمند خبر داد.

العالم - ایران / سیاسی

دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره قابلیت‌ها و تجهیزات جدید نصب شده روی ناوشکن سهند،گفت: ناوشکن سهند به سامانه دفاع نقطه‌ای بومی کمند تجهیز شده است.

وی افزود: این ناوشکن همچنین مجهز به موشک‌های کروز ضدکشتی است و همچنین از عرشه پرواز بالگردهای سنگین‌تر، نسبت به ناوشکن‌های قبلی برخوردار است. این ناوشکن به تجهیزات پیشرفته‌ای دیگری هم مجهز شده که شاید الان لازم نباشد درباره آن صحبت کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: ناوشکن سهند یک شناور بومی و مقتدر است.

شناورهای رزمی علاوه بر استفاده از تسلیحات آفندی، از تجهیزات و تسلیحات پدافندی برخوردار هستند تا بتوانند به حملاتی که در سه عرصه سطح، زیر سطح و هوا  از سوی دشمن به آنها می‌شود، پاسخ داده و از خود دفاع کنند. به همین منظور یک شناور رزمی از تجهیزات متنوع پدافندی بهره می‌برد که دفاع از شناور را در لایه‌های مختلف میسر می‌سازد.

از جمله مهمترین این تجهیزات سامانه‌های مقابله با موشک‌های کروز یا پرتاب های هوشمند است که از انواع مختلفی برخوردار بوده و در لایه‌های مختلفی امنیت شناور را در مقابل موشک‌های کروز تامین می‌کند. سامانه‌های جنگ الکترونیک برای ایجاد اختلال در سکوهای پرتاب و منحرف کردن موشک‌های کروز، سامانه‌های توپخانه‌ای که می‌توانند موشک‌های کروز را در فاصله مناسب منهدم کنند.

اما در لایه‌های نزدیک‌تر به شناور، فریب‌ دهنده‌های موشک مثل چف و فلر وظیفه حفاظت از شناورها را برعهده دارند.

یکی از مهمترین سامانه‌هایی که وظیفه مقابله با موشک‌های کروز را برعهده دارد، سامانه‌هایی دفاع نقطه‌ای است. این سامانه‌ها می‌توانند از فاصله 2 کیلومتری هر هدفی را که به شناور نزدیک شود با نواخت تیر 4000 تا 7000 تیر در دقیقه مورد هدف قرار داده و منهدم کنند که سامانه کمند نیز از جمله همین سامانه‌هاست که توسط متخصصان صنایع دفاعی کشورمان طراحی و تولید شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم از عملیاتی شدن سامانه کمند روی یکی از ناوشکن‌های ارتش خبر داده و گفته بود کار نصب این سامانه روی "دومین ناوشکن" نیز آغاز شده است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها