تنش در روابط مسکو و کی اف؛

وزارت خارجه روسیه کاردار موقت سفارت اوکراین را احضار کرد

وزارت خارجه روسیه کاردار موقت سفارت اوکراین را احضار کرد
دوشنبه 5 آذر 1397 - 20:12

کاردار موقت lوکراین به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد و مراتب اعتراض مسکو به آنچه ورود به حریم دریایی روسیه توسط ناوچه های اوکراینی در دریای سیاه اعلام شده به وی ابلاغ شد.

العالم ـ اروپا

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: به روسلان نیمچینسکی گفته شده است که اوکراین به صورت آشکار محدوده آبی روسیه در دریای سیاه را نقض کرده است.
روسیه همچنین از تعرض افراط گرایان اوکراینی به نمایندگی های دیپلماتیک این کشور در خاک اوکراین ابراز انزجار کرده است. 
وزارت خارجه روسیه به طرف اوکراینی اعلام کرده است که مسئولیت اتفاقات ناگوار احتمالی در پهنه آبی آزوف و دریای سیاه بر دوش اوکراین قرار دارد. 
درگیری روز یکشنبه در دریای آزوف زمانی آغاز شد که روس ها مدعی شدند دو کشتی اوکراینی به همراه یک یدک کش با سرعت بالا در حال ورود به تنگه کرچ (آب های سرزمینی آنها) هستند.
این تنگه دریای سیاه را از دریای آزوف در شمال جدا می کند.
ساعاتی بعد از شورای امنیت روسیه خبر رسید که جنگنده 'کا-52' و 'سوخو-25' روسیه بر فراز 'آزوف' به پرواز درآمدند و دریای آزوف بر روی کشتی های مسافربری بسته و شناورهای اوکراینی نیز توقیف شده اند و روسیه خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت برای اقدامات بی ثبات کننده اوکراین در اطراف کریمه شده است.
در طرف مقابل اوکراینی ها مدعی شدند که شناورهای آنها طبق برنامه از قبل هماهنگ شده و اطلاع داده شده از بندر 'اودسا' به بندر 'ماریپول' در دریای 'آزوف' در حرکت بودند و اقدامات تهاجمی طرف روس برخلاف کنوانسیون حقوق دریایی صورت گرفت.
در سایت وزارت خارجه اوکراین نیز آمده است که «کشتی های روسیه با نقض آزادی ناوبری و حمل و نقل، به کشتی های نیروی دریایی اوکراین فشار وارد کردند.»
به گزارش ایرنا، اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.
مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین جنبه اجرایی پیدا کرد.
از آن تاریخ به این سو، آمریکا و غرب انواع تحریم های اقتصادی را علیه روسیه و شخصیت ها و شرکت هایی که در کریمه فعالیت می کنند وضع کرده اند تا شاید روسیه از کریمه پا عقب بگذارد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها