مراسم اختتامیه کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی؛

لاریجانی: از اشتباه سعودی‌ها و اماراتی‌ها در حمایت از صهیونیست‌ها و آمریکا نمی‌گذریم/ اجازه شکل گیری "معامله قلابی قرن" را نمی دهیم/ اگر حزب‌الله نبود لبنان را یک لقمه می‌کردند

لاریجانی: از اشتباه سعودی‌ها و اماراتی‌ها در حمایت از صهیونیست‌ها و آمریکا نمی‌گذریم/ اجازه شکل گیری
دوشنبه 5 آذر 1397 - 22:35

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سعودی‌ها و اماراتی‌ها صدام را علیه ملت ایران تحریک کردند، اما بعد گفتند که اشتباه کرده‌اند و ما از این اشتباه گذشتیم، اما امروز از این اشتباه برای حمایت از آمریکا و صهیونیست‌ها نمی‌گذریم و پاسخ رفتارهای شما را خواهیم داد.

العالم _ ایران / سیاسی

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی امشب در مراسم اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در سخنانی، گفت : تحرکاتی در منطقه و در بین کشورهای اسلامی وجود دارد که باید ماهیت ان را شناخت اگر این معرکه درست تحلیل نشود ممکن است به بیراهه برویم.

وی افزود: یک به هم ریختگی امنیتی در مناطق اسلامی ایجاد شده که ریشه اختلاف شیعه و سنی ندارد، سال ها شیعه و سنی در این منطقه در کنار هم زندگی می کردند.

رئیس مجلس با بیان اینکه خلق جریانات تندرو و تروریستی ویژگی های جدید منطقه است که این جریانات داعیه خلافت دارند و موجب می شوند انرژی کشورهای اسلامی مستهلک شود، گفت: مسابقه تسلیحاتی در منطقه راه انداخته‌اند و حجم زیادی سلاح وارد منطقه شده امنیت منطقه نیاز به این همه سلاح ندارد، یک بعد ناشی از منافع آمریکا در فروش سلاح است.

لاریجانی افزود: یکی از خصوصیات اتفاقات و تحولات در منطقه این است که یک به هم ریختگی در منطقه ایجاد کردند و در 7، 8 سال اخیر یک ناامنی را در مناطق اسلامی دامن زده‌اند و این ربطی هم به شیعه و سنی ندارد.

وی تصریح کرد: این بحرانی که از ناامنی به وجود می‌آورند شامل جنگ و بمباران و تحریک برخی از جریانات است که شاکله عمده آن این هست که می‌خواهند یک به هم ریختگی امنیتی در منطقه ایجاد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مصادیق ایجاد آشوب و به هم ریختگی در منطقه را خلق جریان‌های تندرو دانست و اظهار داشت: منشاء این جریانات معلوم است که از کجاها آن را درست می‌کنند و می‌خواهند انرژی نیروهای اسلامی را مستهلک کنند.

لاریجانی  نظامیان گروه‌های تروریستی در منطقه را دچار فرسودگی دانست و تصریح کرد: حوادث تروریستی همچنان در منطقه ادامه دارد اما در عراق و سوریه تا حدودی کاهش پیدا کرد و در سوریه بر زمین از نظر میدانی از آنها گرفته شده است.

وی ادامه داد: کشورهای بسیار کوچکی در منطقه هستند که 3 برابر گستردگی‌شان سلاح می‌خرند، البته یک بعد آن مربوط به منافعی است که آمریکایی‌ها دارند و می‌خواهند سلاح‌هایشان را بفروشند و پولی در بیاورند؛ گاهی ترامپ هم که خیلی حرف‌های عجیب و غریبی می‌زند به صورت شفاف در حرف‌هایش ماهیت آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد. اما قبلاً حرف‌هایش را بزک شده می‌زد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که منطقه ما چقدر ظرفیت سلاح دارد، گفت: آیا پاسخ به این سوال هدفی غیر از ایجاد آشفتگی در منطقه نیست؟

لاریجانی با تاکید بر این که صف کشی جدیدی در منطقه شکل گرفته و دارای بعد جدیدی شده است، افزود: این شرایطی که امروز در منطقه ایجاد شده طبیعی نیست، مگر ایران چه اختلافی با عربستان و کشور امارات دارد؟ ما اگر با سعودی‌ها مخالفیم به خاطر رفتار عجیب و غریب آنها در یمن است، آنها یک کشور اسلامی هستند؛ اگر ما به امارات خورده می‌گیریم به خاطر دخالت در اوضاع یمن و کشتار مردم این کشور است، ما به این کشورها ایراد داریم، اما مسئله در منطقه اصلاً اختلاف بین دو کشور یا چند کشور نیست.

وی با تاکید بر این که سعودی‌ها و اماراتی‌ها در حمایت از آمریکا و اسرائیل برای جنایت علیه مردم یمن و دیگر کشورهای منطقه راه غلطی می‌روند، گفت: نباید از ایران انتظار داشته باشند که در این کار و راه غلط آنها را تایید و حمایت کند. اگر ما به حزب‌الله کمک می‌کنیم این کمک‌ها را به حماس و جهاد هم داریم، اینها اهل سنت و دوستان ما هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به برخی کشورهای منطقه از جمله بحرین طی روزهای اخیر گفت: نتانیاهو باید بداند این دوره‌گردی که در منطقه به راه انداخته ظرفیتی برای اسرائیل ایجاد نمی‌کند و کشورهایی هم که به این دوره‌گرد راه می‌دهند ظرفیتی نخواهند داشت.

لاریجانی در پاسخ به اظهارات سران برخی کشورها مبنی بر این که ایران قصد دارد هلال شیعی ایجاد کند، اظهار داشت: ما نیازی نداریم که هلال شیعی به راه بیندازیم، نمی‌دانم چه کسی این حرف را در دهان آقایی که آن را مطرح کرد انداخته است، اما می‌دانم که این حرف خودش نبود.

وی اضافه کرد: ارزیابی ما این است که این تحولات در منطقه یک طرح آمریکایی و اسرائیلی است و نباید به خطا رفت، می‌خواهند اسرائیل را بر منطقه ما مسلط کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این دوره‌گردی که نخست وزیر نگون‌بخت رژیم صهیونیستی در منطقه به راه انداخته نتیجه‌ای ندارد او فکر می‌کند که موقع آن رسیده که تسلطش را بر منطقه نشان دهد. با این اقدامات می‌خواهند به موضوع فلسطین خاتمه بدهند، این یکی از اهداف طرح آمریکایی انگلیسی است.

لاریجانی یکی از اهداف طرح انگلیسی آمریکایی در منطقه را چپاول ملت‌های منطقه دانست و گفت: البته شرایط دنیا تغییر کرده و آگاهی مسلمانان نیز بیشتر شده است؛ می‌خواهند مسئله‌ای در منطقه درست کنند و ایران را در سیبل و هدف آن قرار دهند، زیرا ایران 40 سال است که مقابل آمریکا ایستاده، به همین دلیل می‌خواهند این کشور را سیبل جنایات و اقدامات‌شان در منطقه کنند.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها خودشان هم می‌دانند حرف‌هایی که علیه ایران درباره حمایت از تروریسم نیز می‌زنند دروغ است، علی‌رغم شکستن کمر تروریست‌ها در عراق و سوریه توسط جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که ایران تروریست است، اما دلیل آن این است که می‌خواهند ایران هدفی برای چپاول‌گریشان در منطقه باشد و آرایش سیاسی ایجاد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه فراموش شدن مسئله فلسطین از سوی ملت‌های منطقه را تحت هیچ شرایطی بعید دانست و افزود: مردم منطقه از جنایات آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها نفرت دارند و مردم کشورهای مسلمان نیز از آنها متنفرند.

لاریجانی ادامه داد: کشورهایی که از این نخست‌وزیر دوره‌گرد رژیم صهیونیستی پذیرایی می‌کنند باید بدانند که خودشان را از بین می‌برند، نسل جدیدی از مسلمانان خلق و جوانان کشورهای اسلامی نیز بیدار شده‌اند، شرایط دنیا تغییر کرده و مردم از اوضاع‌شان مطلع می‌شوند، در نسل جوان کشورهای اسلامی روشنفکری ایجاد شده است.

وی افزود: دوستان ما در اخوان‌المسلمین امروز متوجه شده‌اند که حرف‌هایی که کشورهای ماجراجو علیه ایران می‌زدند، درست نبود و برخی کارها علیه برخی کشورها نیز درست نبوده است، تجربه این را ثابت کرده است؛ تجربه نشان داد که در مسئله سوریه، مسئله حکومت نبود بلکه می‌خواستند یک سنگر را علیه اسرائیل از بین ببرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما از ابتدا در موضوع سوریه می‌گفتیم که با توافق سیاسی مسئله حل می‌شود، اما آنها فکر می‌کردند که با رفتار نظامی می‌توانند کار را پیش ببرند، به سعودی‌ها و اماراتی‌ها هم می‌گوییم که شما در اول پیروزی انقلاب در ایران اشتباه کردید، زیرا در ایران انقلاب باشکوهی شد اما شما به جای این که در کنار ملت ایران بایستید، در مقابل ملت ایران قرار گرفتید و صدام را علیه ملت ایران تحریک کردید، اما بعد گفتید که اشتباه کرده‌اید و ما از این اشتباه شما گذشتیم، اما امروز از این اشتباه شما برای حمایت از آمریکا و صهیونیست‌ها نمی‌گذریم و پاسخ رفتارهای شما را خواهیم داد.

لاریجانی اضافه کرد: ما مقابل اسرائیل خواهیم ایستاد و نمی‌گذاریم که معامله قلابی قرن شکل بگیرد، آنها می‌خواهند اسرائیل را در منطقه حاکم کنند، اما ایران نمی‌گذارد. دوره کشورهایی که مقابل آمریکا و اسرائیل سر خم می‌کنند، گذشته است.

وی افزود: می‌گویند که چرا ایران از حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند، اگر حزب‌الله نبود که شما لبنان را یک لقمه می‌کردید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کشورهایی که در قضیه فلسطین لغزش کرده‌اند، زیان می‌بینند. این کشورها دوره زمانی کوتاه را برای دستاورد بزرگ بلندمدتی فدا کرده‌اند و به زودی از این شرایط عبور می‌کنیم، اما رفتار این کشورها در خاطر مسلمانان می‌ماند و همه می‌فهمند که شما در شرایط خطیر منطقه نخست وزیر بدبخت اسرائیل را به کشورتان دعوت می‌کنید، کشورهای اسلامی نباید خودشان را انقدر ارزان عرضه کنند.

لاریجانی با بیان این که جریان مقاومت هر سال مقاوم‌تر و قدرتمندتر می‌شود، گفت: سرمایه نخبگانی جریان مقاومت رو به صعود است، بنابراین این‌ها از این الفاظی نظیر معامله قرن که برای خودشان درست کرده‌اند، نتیجه‌ای نمی‌گیرند.

وی اضافه کرد: برخی کشورهای منطقه از این دوگانه بازی‌ها دست بردارند و رو راست باشند، ما این رفتارها را از شما نمی‌پذیریم، نمی‌شود کشورهایی را علیه ایران تحریک کنید و بعد آدم بفرستید و بگویید که می‌خواهیم با شما کار کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این که آمریکایی‌ها در منطقه فکر می‌کنند که با زور و اسلحه می‌توانند دستاوردی پیدا کنند، از آن سودی نمی‌برند.

لاریجانی تصریح کرد: سعودی‌ها فکر می‌کنند که با بمباران در یمن می‌توانند مشکلی را حل کنند، اما یمنی‌ها مردم رشیدی هستند و اگر کسی وارد سرزمین‌شان شود تا بیرون راندن و پیروزی نهایی او را رها نمی‌کنند، البته سعودی‌ها نیرو ندارند و افرادی را اجیر می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: سعودی‌ها هم مثل آمریکایی‌ها اشتباه فکر می‌کنند که با فشار و تحریم نتیجه می‌گیرند، اما جوابی که می‌خواهند را به دست نخواهند آورد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها