دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتن داری روسیه و اوکراین شد

دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتن داری روسیه و اوکراین شد
سه شنبه 6 آذر 1397 - 16:52

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای درباره درگیری اخیر بین روسیه و اوکراین در نزدیکی آب‌های شبه جزیره کریمه، خواستار خویشتنداری حداکثری دو کشور و گفت‌و‌گو برای حل تنش‌ها شد.

العالم _ اروپا

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به تنش‌هی اخیر دریایی روسیه و اوکراین واقع در نزدیکی شبه جزیره کریمه که به توقیف سه کشتی اوکراینی و زخمی شدن چند ملوان این کشور انجامید، واکنش نشان داد و از دو طرف خواست خویشتنداری کنند.

به گزارش سایت سازمان ملل، «دبیرکل سازمان ملل درباره درگیری بین کشتی‌های روسیه و اوکراین در نزدیکی شبه جزیره کریمه در دریای سیاه به شدت نگران است و بر لزوم اجتناب فوری از هرگونه اقدامی که سبب تشدید وخامت اوضاع شود، تاکید دارد».

«آنتونیو گوترش» در این بیانیه تاکید کرد که او «از هر دو طرف درگیری می‌خواهد خویشتنداری حداکثری از خود نشان داده و بدون تعلل با توسل به همه ابزارهای مسالمت آمیز موجود مطابق با منشور سازمان ملل، اقداماتی برای مهار این اتفاق و کاهش تنش‌ها انجام دهند».

دبیرکل سازمان ملل در بخش دیگری از بیانیه خود، بر لزوم احترام گذاشتن به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین طبق قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرده است.

روز یکشنبه میان شناورهای روسیه و اوکراین در «تنگه کرچ» بین دریای سیاه و دریای آزوف در نزدیکی شبه جزیره کریمه درگیری رخ داد.

اوکراین ادعا کرده ناوهای روس به سمت قایق‌های نیروی دریایی ارتش اوکراین شلیک و سه فروند شناور اوکراینی را توقیف کردند.

تلویزیون دولتی روسیه گفته اوکراین و عده‌ای در واشنگتن قصد دارند با ایجاد تنش در نزدیکی تنگه کرچ، دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین را مختل کنند.

کاخ کرملین روز گذشته اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور اقدامی کاملا قانونی برای دفاع از حاکمیت سرزمینی روسیه انجام داده است.

تنش‌ها بر سر درگیری اخیر دریایی بین روسیه و اوکراین، واکنش آمریکا و کشورهای اروپایی را هم برانگیخته است.

مقام‌های غربی طی این دو روز اخیر بارها از روسیه خواسته‌اند هر چه زودتر سه کشتی توقیف و ملوان‌های بازداشت شده را به دولت اوکراین برگرداند.

فارس

پربیننده ترین خبرها