سازمان ملل درباره حمله ائتلاف سعودی به بندر حدیده یمن هشدار داد

سازمان ملل درباره حمله ائتلاف سعودی به بندر حدیده یمن هشدار داد
سه شنبه 6 آذر 1397 - 20:27

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد روز سه شنبه در باره حمله ائتلاف سعودی به بندر حدیده یمن هشدار داد و اعلام کرد که فعالیت بندر مهم الحدیده یمن در 2 هفته گذشته به علت خودداری شرکت های کشتیرانی از اعزام کشتی های حامل تدارکات و مواد غذایی به دلیل ناامنی های اخیر، تقریبا به نصف کاهش یافته است.

العالم - یمن

به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو؛ با توجه به اینکه 70 درصد واردات یمن از طریق بندر بسیار مهم حدیده صورت می گیرد، کاهش شدید پهلوگیری کشتی های حامل گندم و دیگر کالاهای اساسی و تدارکات در آن، بر ذخایر مواد غذایی این کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت که با گذشت حدود چهار سال از تهاجم گسترده ائتلاف عربستان سعودی و امارات به یمن، 14 میلیون تن از ساکنان آن با خطر قحطی روبه رو هستند.

هروه ورهوسل سخنگوی برنامه جهانی غذا گفت که این سازمان به شدت نگران کاهش حدود 50 درصدی فعالیت بندر حدیده در 2 هفته گذشته است، زیرا ظاهرا شرکت های کشتیرانی به علت ناامنی بسیار شدید در این بندر، از ورود به آن خودداری می کنند.

وی افزود: برنامه جهانی غذا که همه ماهه سهمیه مواد غذایی در اختیار هشت میلیون یمنی قرار می دهد، 2 ماه ذخیره در این کشور فقیر دارد و هرگونه اختلال در عملیات این بندر، مانع تلاش های انسان دوستانه برای جلوگیری از گرسنگی و همچنین افزایش بیشتر بهای این مواد در بازار و در نتیجه دشواری تهیه مواد غذایی برای بیشتر خانواده های یمن خواهد شد.

محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن گفته است که تشدید حملات ائتلاف سعودی به الحدیده، منجر به تضعیف تلاش های مارتین گریفیث نماینده سازمان ملل متحد برای برقراری صلح در این شهر بندری می شود.

عبدالسلام با اشاره به بمباران، گلوله باران و موشک باران های وحشیانه الحدیده توسط جنگنده های ائتلاف سعودی، افزود: حملات پی در پی به خانه های شهروندان و مناطق مسکونی الحدیده، نشانه آشکاری از نادرستی ادعای دشمن در باره رعایت آتش بس در این شهر است.

'محمد علی الحوثی' رئیس کمیته عالی مردمی یمن نیز در توئیتی نوشت: هرگونه افزایش حملات ائتلاف سعودی پس از خروج نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، توهین به تلاش های صلحی است که برای برون رفت از بحران کشور صورت می گیرد و می تواند موجب به شکست کشاندن اقدامات وی شود.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن روز یکشنبه قبل از عزیمت به ریاض برای ملاقات با عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی این کشور که به سعودی ها پناهنده شده است، به بندر الحدیده در غرب این کشور رفت و ضمن دیدار با اعضای انصارالله، شخصا از مناطق جنگ زده آن دیدن کرد.

الحدیده در فاصله 265 کیلومتری صنعا پایتخت یمن قرار دارد و دروازه واردات بیش از 70 درصد کمک‌های بین المللی و کالاهای اساسی به این کشور جنگ زده برای تامین نیازهای مردم است.

ائتلاف متجاوز سعودی پس از ناکامی تهاجم اواخر خرداد ماه برای اشغال الحدیده، در شهریور و مهر ماه، دومین دور از حملات گسترده به این بندر راهبردی را برای وادار کردن نیروهای جنبش انصارالله به پذیرش شروط تحمیلی خود و همپیمانانش آغاز کرد که بازهم با مقاومت نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن، با شکست سختی روبه رو شد.

سازمان ملل متحد درگیری های یمن را که عربستان از سال 2015 در آن مداخله نظامی کرده، به عنوان عامل ایجاد شدیدترین بحران انسانی در سطح جهان اعلام شده، به گونه ای که علاوه بر کشته و زخمی شدن هزاران غیرنظامی شامل کودکان و زنان و برجا گذاشتن میلیون ها آواره، تمامی زیرساخت های این کشور فقیر را ویران کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها