واشنگتن: کشورهای اروپایی از اوکراین حمایت کنند

واشنگتن: کشورهای اروپایی از اوکراین حمایت کنند
چهارشنبه 7 آذر 1397 - 09:04

هدر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد اروپایی ها باید تلاش بیشتری برای حمایت از اوکراین در مقابل روسیه انجام دهند.

العالم - آمریکا

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، هدر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد اروپایی ها باید تلاش بیشتری برای حمایت از اوکراین در مقابل روسیه انجام دهند.

از زمان توقیف سه کشتی نظامی اوکراینی توسط نیروهای گارد ساحلی روسیه در سواحل کریمه اوضاع میان دو کشور متشنج است. آمریکا روز دوشنبه این اقدام روسیه را عملی «غیر قانونی» توصیف کرده بود.

نائورت تصریح کرد :«این رویارویی خطرناک و تنشی جدی در روابط مسکو و کیف است.» وی خاطر نشان کرد قطعا این موضوع در نشست وزرای کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بررسی خواهد شد، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا قرار است هفته آینده در این نشست شرکت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت:«چیزی که ما دوست داشتیم این بود که متحدان اروپایی ما حمایت بیشتری از اوکراین کنند. آمریکا موضع مستحکمی در حمایت از اوکراین اتخاذ کرده است و ما می خواهیم که دیگر کشورها نیز چنین اقدامی کنند و اینکه آمریکا تقریبا به تنهایی به این موضوع نپردازد.»

به عقیده وی تحریم های اتخاذ شده از سوی کشورهای اروپایی علیه روسیه در خصوص الحاق کریمه به این کشور و نقش آن در مسئله اوکراین هیچ وقت به طور کامل اجرا نشده است.

در همين زمينه وزارت امور خارجه فرانسه در خصوص تشدید تنش ها بین اوکراین و روسیه هشدار داد. وزارت امور خارجه فرانسه ضمن هشدار نسبت به وخیم تر شدن اوضاع بین اوکراین و روسیه، خواستار خویشتن داری طرفین شد.

پس از حادثه دریای آزوف، روز سه شنبه فرانسه نسبت به تشدید تنش بین اوکراین و روسیه هشدار داد و یادآور شد که تلاش برای نظامی سازی این منطقه، تنها به «تشدید تنش ها» منجر خواهد شد.

وزیر امور خارجه فرانسه در پایان گفتگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در پاریس تصریح کرد:« تقویت نظامی سازی منطقه تنها به تشدید تنش ها منجر خواهد شد و زمینه بروز حوادث مهمی نظیر آن چه روز یکشنبه رخ داد، را مهیا خواهد کرد.

ژان ایو لودریان در نشست مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف افزود:« فرانسه طرفین را به حفظ خویشتنداری و آرام کردن اوضاع دعوت می کند. به طور ویژه ما به ابتکار عمل روسیه برای آرام نمودن این تنش بسیار امیدوار هستیم.» وزیر امور خارجه فرانسه مجددا خواستار آزادی ملوانان و کشتی های اوکراینی توقیف شده توسط نیروی دریایی روسیه در روز یکشنبه شد. وزیر خارجه فرانسه تصریح کرد در تماس تلفنی با پاولو کلیمکین، همتای اوکراینی خود، وی را به یافتن راه حلی برای کاهش تنش ها تشویق کرده است.

خبرگزاري صدا و سيما

پربیننده ترین خبرها