اردوغان: در آرژانتین، مسئله منبج و شمال سوریه را با ترامپ مطرح می‌کنم

اردوغان: در آرژانتین، مسئله منبج و شمال سوریه را با ترامپ مطرح می‌کنم
پنج‌شنبه 8 آذر 1397 - 14:00

رئیس‌جمهور ترکیه پیش از عزیمت به آرژانتین برای حضور در نشست گروه 20 از دستور کار دیدار خود با همتایان آمریکایی و روسی در حاشیه این اجلاس صحبت کرد.

العالم - ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (پنجشنبه) گفت که طی دیدارش با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود، درباره نقشه‌راه منبج و لزوم قطع حمایت‌های واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری صحبت خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» اردوغان طی مصاحبه با خبرنگاران پیش از پرواز به آرژانتین برای شرکت در نشست گروه 20، گفت: «با آقای ترامپ دیدار می‌کنم و درباره منبج صحبت خواهیم کرد».

وی با بیان اینکه در نشست گروه 20، درباره چالش‌هایی که اقتصاد جهان با آن رو‌به‌رو است صحبت می‌کند، توضیح داد که اخیرا شاهد آن بودند که درپی اقدامات بی‌محابای بعضی کشورها و استفاده از واحدهای پولی به عنوان سلاح، مشکلاتی در اقتصاد کشورهای مختلف ایجاد شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به تنش‌های اخیر بین مسکو و کی‌یف و توقیف سه شناور اوکراینی توسط روس‌ها در دریای سیاه، گفت: «با آقای پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) درباره تحولات با اوکراین و اینکه چه کارهایی می‌توانیم برای آن انجام شود، صحبت کردم».

اردوغان با بیان اینکه به پوتین پیشنهاد داده تا ترکیه میانجی‌گری این تنش‌زایی اخیر را برعهده بگیرد، افزود: «بعد از تماس تلفنی من با سران دو کشور، آقای [ولادیمیر] پوتین و آقای [پترو] پروشنکو (رئیس‌جمهور اوکراین) درخواست‌هایی داشتند که به صورت متقابل منتقل کنم. من این پیام‌ها را در جریان نشست آرژانتین انتقال می‌دهم».

وی همچنین درباره قرارداد خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-400 از روسیه خاطرنشان کرد که دو کشور توافق کرده‌اند تا هزینه‌های این قرارداد با ارزهای محلی پرداخت شود و نه با واحد پول دلار.

رئیس‌جمهور ترکیه در این باره گفت: «حین آغاز این قرارداد، تصمیم گرفتیم که آن را با ارزهای محلی یعنی روبل روسیه یا لیر ترکیه نهایی کنیم. البته بانک‌های مرکزی ما هنوز کار بر روی این مسئله را شروع نکردند ولی یک سال فرصت داریم».

اردوغان همچنین اعلام کرد که تحویل سامانه‌های S-400 به ترکیه از ماه‌های پایانی سال 2019 میلادی آغاز می‌شود.

پیش از وی نیز «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفته بود که پرداخت هزینه قرارداد فروش سامانه‌های S-400 به ترکیه، با ارزهای ملی و غیر از واحد پول دلار صورت می‌گیرد. (جزئیات بیشتر)

پربیننده ترین خبرها