ترامپ چالش اصلی اجلاس گروه 20؛ بن سلمان با رسوایی پرونده خاشقچی به نشست می‌رود

ترامپ چالش اصلی اجلاس گروه 20؛ بن سلمان با رسوایی پرونده خاشقچی به نشست می‌رود
جمعه 9 آذر 1397 - 13:57

نشست سران گروه 20 در پایتخت آرژانتین در حالی آغاز می شود که لغو دیدار ترامپ و پوتین و به جریان افتادن پرونده شکایت دیده بان حقوق بشر برای دستگیری بن سلمان مباحث اصلی این نشست را تحت الشعاع خود قرار داده است.

العالم- آمریکا

سیزدهمین اجلاس سالانه سران گروه بیست در امروز جمعه 9 آذر 1397 برابر با سی ام نوامبر 2018 در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین برگزار می‌شود.

اختلافات جدی در گروه 20؛ ترامپ عامل اصلی چالش 

تعارض منافع کشورهای عضو از مهمترین انتقادات به این گروه است. تقریبا همه اعضای این گروه با یکدیگر تعارض منافع دارند. چین و آمریکا بیشترین تعارض را دارند و هر دو این کشورها با بیشتر اعضا نیز دچار چالش هستند. اما آلمان نیز اختلافات بنیادین با سیاست های آمریکا دارد و این اختلافات سال گذشته در سخنان مرکل صدر اعظم آلمان که گفته بود، زمان اتکای آلمان به کشورهای دیگر به پایان رسیده است، به اوج رسید. اختلافات ترکیه و اتحادیه اروپا بویژه آلمان از مسائلی است که بر این نشست سایه می افکند. سال جدید دو موضوع تحریم های یکجانبه گرایانه آمریکا علیه ایران که منشا بروز اختلافاتی میان آمریکا با 19 عضو دیگر گروه بیست خواهد بود. همچنین ناپدید شدن جسد خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه از دیگر بحث های مورد مناقشه در این اجلاس است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نشست گروه بیست در سال گذشته که در هامبورگ آلمان برگزار شد، عملا در مقابل همه اعضای گروه بیست قرار گرفت به طوری که برخی رسانه ها، این گروه را 19 به علاوه یک نامیدند.

لغو دیدار ترامپ با پوتین

ترامپ که قرار بود در حاشیه این نشست با ولادیمیر پوتین همتای روس خود دیدار کند، هنگامی که عازم بوئنوس آیرس بود در اقدامی ناگهانی این ملاقات را لغو و علت آن را خودداری روسیه از آزاد کردن کشتی ها و نیروهای اوکراینی عنوان کرد.

ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: به دلیل آنکه کشتی ها و ملوان ها (اوکراینی) از روسیه به اوکراین بازنگشته اند، تصمیم گرفتم که برای همه طرف ها بهتر است که دیدار برنامه ریزی شده ام با ولادیمیر پوتین در آرژانتین لغو شود.

واکنش کنایه‌آمیز کرملین به لغو دیدار ترامپ با پوتین

روسیه در واکنش به لغو دیدار ترامپ با پوتین، ضمن اعلام این مطلب که این خبر هنوز به صورت رسمی به اطلاع مسکو نرسیده، در اظهاراتی کنایه آمیز لغو این دیدار را باعث ایجاد فرصت بیشتری برای رئیس جمهوری روسیه برای دیدار با دیگر سران کشورها دانست.
دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در این باره گفت: اگر این مساله درست باشد پوتین دو ساعت زمان بیشتری کسب کرده است تا با دیگر سران دنیا در آرژانتین دیدار کند.

و دیدارهای دیگری که لغو شدند 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بعد از لغو دیدار با همتای روسی در حاشیه نشست گروه 20، برنامه دیدار رسمی با رؤسای جمهور ترکیه و کره‌جنوبی را نیز لغو کرد.

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که ترامپ قصد ندارد در آرژانتین، با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «مون جائه-این» رئیس‌جمهور کره جنوبی دیدار رسمی داشته باشد.

به نوشته روزنامه «حریّت» سخنگوی کاخ سفید البته گفت که ترامپ در جریان نشست گروه 20، گفت‌وگوی غیر رسمی و مختصری با این دو رئیس‌جمهور خواهد داشت.

آیا تنش میان چین و آمریکا در اجلاس گروه بیست حل می‌شود؟

ترامپ قرار است با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین نیز دیدار کرده و درباره توافق احتمالی میان دو کشور پیرامون تعرفه های تجاری گفت و گو کند.

این در حالی است که نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اَپک) هفته گذشته بدون صدور بیانیه به پایان رسید و چشم سرمایه گذاران و رهبران دنیا به نشست پیش روی روسای جمهوری چین و آمریکا در آرژانتین است با امید اینکه جنگ و تنش های تجاری میان این دو کشور پایان یابد.

بن سلمان با رسوایی پرونده خاشقچی به اجلاس می‌رود 

بن سلمان در حالی برای شرکت در نشست گروه 20 وارد آرژانتین می شود که سفر آفریقایی خود را در میان اعتراض ها و تظاهرات گسترده علیه وی و خاندان سعودی به پایان برد و با دور جدیدی از فشارها روبرو است.
هفته گذشته کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا با اشاره به تلاش برخی برای بستن پرونده خاشقچی اعلام کرد که این پرونده هنوز بسته نشده و کشورش این موضوع را در نشست گروه 20 مطرح می کند.
علاوه بر برخی سران کشورها، حتی ترامپ رئیس جمهوری کشوری که همه تلاش خود را برای پاک کردن دامن خونین بن سلمان به کار برده، اعلام کرده که دیداری در این نشست با وی نخواهند داشت.
با این حال، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که با بن سلمان دیدار می کند اما بر موضوع قتل خاشقچی و لزوم شفافیت در تحقیقات مربوط به این قتل تاکید خواهد کرد.
همچنین یک مقام بلندپایه انگلیس که از آمادگی ترزا می نخست وزیر این کشور برای دیدار با بن سلمان خبر داد، تاکید کرد که وی موضوع جنگ یمن و قتل خاشقچی را در دیدار احتمالی مطرح خواهد کرد.

بنابر آنچه آورده شد باید گفت؛ نشست سران گروه 20 در پایتخت آرژانتین در حالی آغاز می شود که لغو دیدار ترامپ و پوتین و به جریان افتادن پرونده شکایت دیده بان حقوق بشر برای دستگیری بن سلمان مباحث اصلی این نشست را تحت الشعاع خود قرار داده است.

پربیننده ترین خبرها