اذعان مورخ ترک به سیاستهای اشتباه اردوغان

اذعان مورخ ترک به سیاستهای اشتباه اردوغان
چهارشنبه 17 آبان 1391 - 07:49

مورخ سرشناس ترک، سياستهاي کشورش در منطقه و جهان را به ضرر اين کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "خليل اينالجيك" برجسته ترين و سالخورده ترين مورخ ترك، تأکید کرد: :"امروز تركيه در بحران به سر مي برد و سياستمداران بايد قبل از هرچيز به آينده كشور بينديشند... سياست خارجي ترکیه هميشه تحريك پذير بوده لذا بايد در كمال دقت و دورانديشي رفتار كنيم . سياست ترکیه دربرابر عراق در درازمدت به نفع ما نيست ."

این مورخ 97 ساله در مصاحبه با روزنامه تركيه اي "زمان" گفت:" تاريخ هيچ كشوري منقطع نيست. تاريخ تكرار نخواهد شد اما خطوط كلي فرهنگ ملتها مستمر است."

اینجالیک افزود:" روسيه مانند دوران تزاري تركيه را در تنگنا قرار مي دهد؛ اگرچه روابط ما به ظاهر صميمي است اما سياست سنتي روسيه پيش از هرچيز چيره شدن بر تنگناهاست."

وی خاطرنشان کرد: "مسائل استراتژيک جهاني بر ضد تركيه است. تا دوسال قبل ما با همسايه هاي خود دوست بوديم و ديپلماسي مان در اوج موفقيت بود".

اینجالیک تأکید کرد: "تركيه به دليل قرار گرفتن در جبهه غرب نهايتا متضرر خواهد شد . زيرا "روسيه و چين برضد غرب با هم متحد شده اند، و پوتين نفوذ بسيار زيادي دارد. اين سياست روسيه است و متاسفانه تركيه از هر طرف با دشمنان احاطه شده است."

وي مشكل سران تركيه را چنين توضيح داد كه :" همه نگرانی سران ترکیه بردن انتخابات است " صدمين سالگرد جنگ بالكان براي آنان تذكر خوبي است زيرا "در آن زمان سران حزب اتحاد و ترقي سعي كردند قبل از فروپاشي حكومت بر محبوبيت خود در ميان مردم بيفزايند."

وي درباره روابط تركيه وغرب هم چنين خاطرنشان کرد:"غرب هرگز فتح استانبول و كليساي اياصوفيا را فراموش نكرده است و ديدگاه صليبي اروپا همچنان از طريق تفكرات پاپ در جريان است و جوانان آرمانگراي مذهبي اروپا بر ضد تركيه هستند".                      

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها