نشست گروه 20، آیا جنگ تجاری چین و آمریکا پایان می یابد؟

نشست گروه 20، آیا جنگ تجاری چین و آمریکا پایان می یابد؟
شنبه 10 آذر 1397 - 10:30

در حالی قرار است رییس جمهور آمریکا و چین در حاشیه نشست گروه 20 در آرژانتین دیدار و در باره مشکلات اقتصادی و جنگ تجاری میان دو کشور گفت وگو کنند که دونالد ترامپ پس از خروج از پیمان "نفتا" از دستیابی به توافق جدید با اعضای این پیمان و کسب پیروزی خبر داده است.

العالم ـ گزارش 

"شی جین پینگ" رییس جمهوری چین و "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا قرار است در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در آرژانتین دیدار کنند، بسیاری بر این باورند که به دلیل اختلافات فراوان اقتصادی دو کشور، آنها موفق به پایان دادن به جنگ تجاری دو کشور نخواهند بود.

هرچند بعید نیست سران دو کشور دستکم برای کاستن از تنش های تجاری موجود، توافقی موقت حاصل کنند اما در درازمدت این جنگ تجاری ادامه خواهد یافت و بعید است راه حل مناسبی برای پایان دادن به آن در یک دیدار یافت شود.
رکود اقتصادی برای هر دو کشور زیانبار خواهد بود بخصوص برای چین که صادرات بیشتری به آمریکا دارد، زیان های بیشتری خواهد داشت اما این طور نیست که آمریکا هم از ضربه های جنگ تجاری بر پیکره اقتصادی خود مصون بماند.
سران دو کشور در پایان هفته با یکدیگر ملاقات می کنند و امیدوارند که راهی برای حل اختلافات اقتصادی پیدا شود هر دو می دانند که نبرد تجاری هرگز برای آنها برد - برد نخواهد بود اما اطمینان ترامپ از پیروزی در این جنگ همیشه بیش از پکن بوده است.
کارشناسان امور اقتصادی می گویند چین نسبت به واشنگتن آسیب پذیرتر است و در درازمدت پکن از لحاظ اقتصادی دچار مصایب زیادی خواهد شد و هر چقدر این جنگ، فرسایشی و طولانی تر شود به همان نسبت فشار بر چین در زمینه اقتصادی و تجاری بیشتر خواهد شد و اقتصاد این کشور در ورطه ای می افتد که به آسانی راه مفری از آن نخواهد بود.
بدترین شرایط در ماه ژانویه سال آینده خواهد بود که ترامپ تهدید کرده است در آن زمان تعرفه 10 درصدی که روی 200 میلیارد دلار از کالاهای چین در نظر گرفته است به 25 درصد افزایش خواهد یافت و در این زمان کوتاه، تلاش چین این خواهد بود که رییس جمهوری آمریکا را قانع کند از این کار صرف نظر نماید.
"دینگ شوانگ" اقتصاد دان بانک استاندارد چارتر در پکن می گوید بعید است طرفین به توافق برسند امید این است که آنها بتوانند برای مذاکرات بیشتر توافق کنند ولی در حاشیه اجلاس 20 به سختی به یک توافق درازمدت دست خواهند یافت و زیاد به این شرایط نمی توان خوشبین بود.
کارشناسان معتقدند شاید توافقی بدست بیاید اما اینکه تا چه زمانی اعتبار خواهد داشت در هاله ای از ابهام است و خسارات اقتصادی به دو کشور وارد خواهد شد.
اقتصاد چین در سال 2018 میلادی نزدیک به 6.6 درصد رشد می کند اما برای سال 2019 میلادی به دلیل همین جنگ تجاری، به 6.2 درصد کاهش خواهد یافت.
"شیه یاشوان" کارشناس چینی موسسه مرچانت سکیوریتی نیز می گوید در نیمه اول و دوم سال 2019 میلادی اوضاع اقتصادی برای هر دو کشور بدتر خواهد شد و انتظار رکود وجود دارد.
وی می افزاید اگر این وضعیت بوجود بیاید چین نرخ بهره بانکی را کاهش می دهد و میزان ذخایر ارزی نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد تا به همان نسبت مشکلات اقتصادی کشور در جنگ تجاری با آمریکا کاهش یابد.
این کارشناسان تاکید کرده اند که چین بشدت نگران اوضاع اقتصادی و پیشرفت در اصلاحات تجاری است و تدابیر اتخاذ کرده و درها را به روی سرمایه گذاران کشورهای دیگر بازتر کرده است اما از این هراس دارد که رشد اقتصادی این کشور به 6 درصد نزدیک شود و اوضاع بدتر از آن شود که تصورش می رود.
بررسی ها نشان می دهد که زیان های چین در جنگ تجاری از آمریکا بیشتر بوده است حتی آمارها نشان می دهد که رشد اقتصادی آمریکا در سال 2018 میلادی بهتر از سال 2017 بوده در صورتی که در چین این رشد آهسته تر شده است اما اینطور نیست که این وضعیت باقی بماند و در درازمدت رکود دامن اقتصاد آمریکا را نیز فرا خواهد گرفت.
به گزارش ایرنا، یکی از بخش هایی که در آمریکا بشدت تحت تاثیر ضربات جنگ تجاری قرار می گیرد بورس این کشور است که نسبت به این تحولات خیلی زود واکنش نشان می دهد و اصولا این وضعیت در آمریکا به مراتب از چین بدتر خواهد بود و واشنگتن باید در اندیشه اقدامات اصلاحی در بورس خود باشد.
در واقع اگر تعرفه 10 درصدی بر روی کالاهای چین به 25 درصد افزایش یابد، بورس آمریکا نیز سقوط خواهد کرد و همزمان چین نرخ یوان پول ملی خود را تسعیر خواهد کرد و این زیان جدی را متوجه تجار آمریکایی خواهد کرد.
نرخ یوان پول ملی چین در برابر دلار آمریکا با 9 درصد تضعیف در ماه اکتبر امسال به پایین ترین زمان در یک دهه گذشته رسید و اکنون در همین سطح باقیمانده است.
آنچه امروز برای ترامپ مهم است اینکه بتواند دوره بعدی ریاست جمهوری اش را تضمین کند و لذا در این اندیشه است که شاید با توافق نسبی تجاری با چین بتواند از بالا رفتن نرخ تورم جلوگیری کند و مصرف کنندگان و مالیات دهندگان آمریکایی را راضی نگهدارد.

در همین حال روسای جمهوری آمریکا و مکزیک و نخست وزیر کانادا روز جمعه (9 آذر ماه 1397) پس از ماه ها تنش و مذاکره توافقنامه تجاری تازه ای را در حاشیه نشست گروه 20 در بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین امضا کردند که جایگزین پیمان تجارت آزاد آمریکایی شمالی (نفتا) شده است.

ترامپ مذاکره برای توافقنامه تجاری جدید را یک «نبرد» خواند و گفت که این توافقنامه «چشم انداز تجاری را برای همیشه تغییر خواهد داد».

اما قضیه جنگ تجاری آمریکا با چین فراتر از "نفتا" و ابعاد آن بسیار گسترده تر است  بنابر این دو سال آینده برای هر دو کشور بسیار حیاتی است و جنگ تجاری آنها می توانند زیربنای سیاسی هر دو کشور را نیز متحول کند و در کنار اقتصاد باعث بروز تنش ها در عرصه های مختلف شود.

پربیننده ترین خبرها