لحظه به لحظه با تحولات فرانسه؛

افزایش خشونت ها در سرکوب اعتراضات مردمی/ زخمی شدن بیش از 100 فرانسوی و بازداشت 183 نفر در پاریس/مشارکت 75 هزار نفر در اعتراضات سراسری

شنبه 10 آذر 1397 - 20:57

همزمان با گسترش اعتراضات مردمی به افزایش گرانی‌ها در فرانسه خشونت نیروهای امنیتی برای سرکوب این اعتراضات نیز گسترش پیدا کرده و گزارش ها حاکی از آن است که بیش از صد نفر از شهروندان فرانسوی در جریان سرکوب اعتراضات زخمی شده اند.

العالم _ اروپا

تظاهرات جلیقه‌زردها در پاریس و برخی دیگر از شهرهای فرانسه که از ۱۷ نوامبر(۱۳ روز پیش) سال جاری آغاز شد، همچنان ادامه دارد و طی روزهای اخیر شدت پیدا کرده است.

میان نیروهای امنیتی و معترضان فرانسوی برای دومین هفته متوالی در مرکز پاریس درگیری‌هایی روی داده و پلیس برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده می‌کند.

در سومین شب پیاپی از ادامه تجمعات اعتراضی در پاریس ، دامنه این اعتراضات طی ساعت های اخیر به ویژه در خیابان شانزه لیزه گسترش پیدا کرده و بیش از پیش شدت گرفته است.

همزمان با شدت گرفتن آتش خشم معترضین تلاش نیروهای امنیتی فرانسه نیز برای سرکوب اعتراضات تشدید شده است، نیروهای امنیتی فرانسه با ایجاد 600 پایگاه ایست بازرسی  در مناطق مختلف و شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین های آب پاش به سرکوب تظاهرات پرداختند. طبق گزارش خبرنگار العالم تاکنون بیش از 180 نفر از شرکت کنندگان در اعتراضات دستگیر شده اند.

همچنین گزارش ها حاکی از آن است که دهها نفر از شرکت کنندگان در این تظاهرات در جریان سرکوب نیروهای امنیتی زخمی شدند، "کریستوف کاستانر" وزیر کشور فرانسه شنبه شب، شمار زخمی های این اعتراضات را بیش از 100 نفر اعلام کرد.

معترضین به افزایش هزینه سوخت در فرانسه  با سر دادن شعارهایی خواستار برکناری ایمانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه هستند، طاق پیروزی در میدان شارل دوگل پاریس  در خیابان شانزه لیزه که در تاریخ اعتراضات شهروندان فرانسوی  نقش نمادین و استراتژیکی دارد مرکز  اعتراضات اخیر است و به رغم اینکه منابع امنیتی فرانسه درخصوص ادامه اعتراضات و تجمعات در این منطقه هشدار داده اند، هر ساعت بر حضور معترضین در این میدان و خیابان های اطراف افزوده می شود.

در همین حال شبکه بی اف ام  فرانسه شمار شرکت کنندگان در تظاهرات سراسری در فرانسه را 75 هزار نفر اعلام کرده است و این در حالی است که در روزهای آغازین اعتراضات  شمار شرکت کنندگان 36 هزار نفر اعلام شده بود.

ااین در حالی است که یک روزنامه فرانسوی با توجه به حجم بی سابقه اعتراضات و خشونت های اخیر، نسبت به وقوع یک انقلاب در فرانسه هشدار داده است.

تظاهرات فرانسوی‌ها در مرکز پاریس در روز شنبه به اوج خود رسیده است؛ به طوری که معترضان خود را به اطراف کاخ ریاست جمهور رسانده‌اند.

پربیننده ترین خبرها