فرانسه در آتش و خشم/ جلیقه زردها، مکرون را نمی خواهند

فرانسه در آتش و خشم/ جلیقه زردها، مکرون را نمی خواهند
شنبه 10 آذر 1397 - 19:59

فرانسه برای سومین شنبه پیاپی صحنه اعتراضهای گسترده مردم خشمگین نسبت به افزایش هزینه های زندگی بود، به طوری که شمار زیادی از معترضان (جلیقه زردها)اطراف خیابان شانزه لیزه در پاریس تجمع کردند و ضمن درگیری با پلیس، به آتش کشیدن خودروها خواستار استعفای رئیس جمهوری این کشور شدند.

العالم ـ اروپا

براساس تصاویر منتشر شده، معترضان خشمگین که نقاب بر چهره دارند با واژگون کردن خودروها و به آتش کشیدن آنها، صحنه هایی شبیه به آوردگاه جنگ که شعله های آتش و دود را در خیابان های این کشور زبانه می کشد، رقم زده اند.  

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، پلیس در واکنش به تجمع معترضان، به طرف آنها گاز اشک آور و نارنجک های بیهوش کننده شلیک و برای متفرق کردن معترضان از ماشین های آب پاش استفاده کرد.

براساس اعلام پلیس، 140 نفر در جریان درگیری ها بازداشت شده اند و این نگرانی وجود دارد که راستی های افراطی و چپی های افراطی در جنبش خودجوش «جلیقه زردها» نفوذ کرده باشند.
جلیقه زردهابه مدت بیش از دو هفته خیابانهای سراسرفرانسه را بندآورده و یکی از بزرگترین و پایدارترین چالشها برای «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور را در دوره زمامداری 18 ماهه اش رقم زده اند. 
معترضان نقاب دار در جریان درگیری با پلیس در اطراف بلوار شانزه لیزه، موانع برپا شده در مقابل حرکت راهپیمایان را از میان برداشتند و به گفته پلیس، 65 نفر تاکنون در درگیری های فرانسه زخمی شده اند که یازده نفرشان، نیروهای امنیتی و پلیس هستند. 
همچنین چند صد معترض جلیقه زرد در اطراف مقبره سرباز گمنام فرانسه در زیر طاق پیروزی فرانسه در بلوار شانزه لیزه تجمع کردند و خواستار استعفای مکرون شدند.
پس از چند ساعت زد و خورد در ساعات اولیه صبح روز شنبه، پلیس اطراف طاق پیروزی فرانسه را از حضور معترضان پاکسازی کرد، اما معترضان صلح طلب و آشوبگران دوباره به این مکان بازگشتند. 

درگیری در خیابان های همجوار شانزه لیزه نیز بالا گرفت که در جریان آن، شیشه خودروها شکسته و دستکم دو خودرو به آتش کشیده شد.
مکرون هفته گذشته با اشاره به اینکه خشم معترضان به دلیل افزایش قیمت سوخت را درک می کند، تاکید کرد که سیاست خود را به واسطه مطالبات گروهی که وی از آنها به اراذل یاد کرد، تغییر نخواهد داد. 
این گزارش حاکی است که حدود 36 هزار معترض در سراسر فرانسه و پنج هزار و 500 نفر در پاریس تظاهرات کردند. همچنین براساس اعلام پلیس، 582 موانع جاده ای در فرانسه نصب شد و فرودگاه «نانت» در غرب این کشور پس از ورود معترضان به باند فرودگاه، برای مدت کوتاهی از فعالیت باز ماند.
یک هفته پیش، هزاران معترض که رهبری نداشتند و به طور خودجوش در شبکه های اجتماعی سازماندهی شده بودند، برای اولین بار در پاریس گردهم آمدند و شانزه لیزه را به میدان نبرد تبدیل کردند.
طغیان خشم مردمی در حومه شهرهای کوچک تر استانی و روستاها، قوی تر بود و شکاف بین نخبگان شهرنشین و طبقه کارگر را نمایان کرد.
تصمیم مکرون برای افزایش مالیات بر سوخت گازوئیل، جرقه اعتراض های فرانسه را زد. مکرون این تصمیم را با هدف ترغیب مردم به استفاده از خودروهایی با آلودگی کمتر اتخاذ کرد. 
جلیقه زردها که از حمایت گسترده مردمی بهره مند شده اند، نام خود را از جلیقه هایی گرفته اند که همه راننده های فرانسوی باید در خودروهایشان داشته باشند.
در همین حال، «ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه اعتراض ها در کشورش را محکوم کرد و گفت که برخی افراد مصمم و مجهز برای دامن زدن به درگیری ها با پلیس در پاریس تجمع کردند.

وی با اعلام اینکه از مشاهده خشونت در پاریس شوکه شده است، یادآور شد که مقام های فرانسوی با برگزاری اعتراض های مسالمت آمیز موافقند، اما از تخلف افرادی که قصد مشکل آفرینی دارند، چشم پوشی نخواهند کرد. 
در این میان، یورونیوز گزارش داد که موج اعتراض های جلیقه زردها روز جمعه خود را از فرانسه به مرکز بروکسل پایتخت بلژیک رسید. معترضان در پایتخت بلژیک با الهام از جنبش فرانسه، ترافیک این شهر را مختل کردند و به دفتر دفتر نخست وزیر این کشور سنگ پرتاب کردند.
رسانه های محلی تخمین زدند که حدود 300 تا 400 معترض صبح روز جمعه در بروکسل تظاهرات کردند. پلیس بروکسل برای متفرق کردن معترضان، گاز اشک آور شلیک کرد و به روی آنها آب پاشید.
این تظاهرات همزمان که در رسانه های اجتماعی سازمان دهی شد، بدون مجوز برگزار شد و پلیس بلژیک نیز در این گیر و دار یک خبرنگار فرانسوی را بازداشت کرد. 
در جنوب بلژیک که اکثرا فرانسوی صحبت می کنند، جلیقه زردها به مدت یک هفته در اطراف پمپ بنزین ها تجمع کردند. 
همچون فرانسه، جلیقه زردها در بلژیک خواستار کاهش مالیات ها و افزایش قدرت خرید هستند. معترضان در بلژیک نیز خواستار استعفای نخست وزیر این کشور شدند. 
اعتراض های جلیقه زردها 17 نوامبر (26 آبان) در فرانسه شروع شد و به نظر می رسد معترضان قصد آرام شدن ندارند. 
اعتراض ها در گام نخست در مخالفت با افزایش مالیات بر سوخت انجام شد، اما به سرعت به صحنه اعتراض به سیاست های مالی و اقتصادی مکرون تبدیل شد.
به گزارش ایرنا، بی توجهی دولت فرانسه به محیط زیست و آلودگی هوا به یکی از اعتراض های ثابت مردم این کشور تبدیل شده است.

بسیاری از کارشناسان و جامعه شناسان به دولت مکرون هشدار داده اند که در جنبش اعتراضی جلیقه زردها، لایه‌های زیرین طبقه متوسط سهم بزرگی را به خود اختصاص می دهند. مردمی که شاغل اند، حقوق می‌گیرند، صاحب خودرو هستند، اما به خاطر خشم زیاد، فریاد اعتراض در گلویشان گره خورده است.
به گزارش ایرنا، بر اساس مصوبه جدید دولت فرانسه، از ابتدای سال آینده میلادی (2019)، مالیات بر اساس یورو بر هر لیتر گازوئیل 6.5 سنت و هر لیتر بنزین 2.9 سنت افزایش خواهد یافت.
تظاهرات و اعتراض های جاری در فرانسه در حالی روی می دهد که نتایج جدیدترین نظرسنجی در این کشور نشان می دهد که محبوبیت مکرون به 25 درصد کاهش یافته است.
تحلیلگران می گویند این اعتراض ها ناامیدی گسترده از رئیس جمهوری 40 ساله فرانسه را نمایان می کند.

پربیننده ترین خبرها