تحلیل روز/

اشتباه گرفته اید؛ اینجا سوریه است، فرات شرقی نیست!

اشتباه گرفته اید؛ اینجا سوریه است، فرات شرقی نیست!
سه شنبه 13 آذر 1397 - 12:17

یک هیات نظامی سعودی از شهر منبج و عین العرب و مناطقی از شمال سوریه در مرزهای ترکیه که تحت تسلط گروه موسوم به قسد است، بازدید کرد.

العالم - سوریه 

برخی منابع مطبوعاتی اعلام کردند این هیات با شورای نظامی وابسته به نیروهای دموکرات سوریه مسلط بر این شهر، دیدار داشتند. این دیدار سوالات زیادی را به دنبال داشته زیرا این سفر پس از ایراد اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر طرح  ایجاد  مراکز کنترل در شمال سوریه به ویژه شرق فرات، صورت گرفت.

یک منبع آگاه و نزدیک به ائتلاف بین المللی نیز از سفر هیاتی "اماراتی سعودی " به شهر منبج خبر داد، این منبع هم چنین بر رسیدن نیروهای سعودی اماراتی به خاک سوریه و عدم استقرار آنان و تمرکز در پایگاه رمیلان دورترین نقطه شمال شرق استان الحسکه  تاکید کرد.

این منبع افزود: آمریکا دوربین هایی در منطقه زور مغار در شرق شهر جرابلس و در مکان های مشخصی در طول مرزهای ترکیه کارگذاشته و هدف از آن را جلوگیری از هرگونه برخورد میان قسد و ترک ها اعلام کرده است.  

گفتنی است نیروهای سعودی و اماراتی نیز در نزدیکی منطقه تل تمر در غرب الحسکه  برای مشارکت در کنترل، استقرار خواهند یافت.

این منبع در عین حال از رسیدن نیروهای سعودی امارتی مرتبط با طرح امریکا خبر داد و اینکه نقش ابوظبی و ریاض محرمانه است و حمایت مالی از مشخص ترین ویژگی هر دوی آنها در این مرحله است.

برخی فعالان شهر منبج نیز از بازدید هیات نظامی سعودی اماراتی همراه فرماندهان نظامی امریکایی از شورای نظامی منبج وابسته به قسد و شورای قانون گذاری در مرکز فرهنگی عربی منبج  خبر داده و اعلام داشتند این نشست دراین  مرکز حدود سه ساعت طول کشیده و سپس این هیات به پایگاهی نظامی امریکائی در سد تشرین منتقل شدند.

علیرغم لو رفتن این اخبار، رسانه های نیروهای قسد به این دیدار اشاره ای نکردند و به جزئیات آن نیز نپرداختند که همین مساله سوالات زیادی را درباره ماهیت این دیدار به وجود آورد . برخی نیز اعلام داشتند نقش این هیات نظامی اماراتی سعودی  فقط مشاوره نظامی و ارسال پیام های سیاسی به ویژه برای ترکیه است.

در همین راستا نیز دیده بان حقوق بشر سوریه نیز خبری درباره سفر گروهی نظامی از کشوری عربی از حوزه خلیج فارس به منطقه خط مقدم گروه های موسوم به نیروهای دموکرات سوریه و داعش در ریف دیرالزور  منتشر کرد.

عربستان و قسد این خبر را تکذیب کردند اما قدر یقین این است که چنین سفری علیرغم تکذیب ها،اتفاق افتاده اما جزئیات آن کاملا  نامشخص است زیرا ناظران معتقدند نیروهای وابسته به  چندین کشور هم اکنون در این منطقه حضور دارند اما شمارشان اندک است.

اما انتظار می رود  شمار آنان پس از این دیدارها افزایش یابد و ترجیحا این تحرکات ؛پاسخ عربستان به درخواست آمریکا برای  مشارکت مالی  با این کشور در زمینه های مختلف است که با ابراز تمایل امریکا برای تحقق چندین هدف از جمله کاهش نفوذ ایران با تقسیم مسئولیت ها و نقشها همراه شده است.  

برخی نیزبر حضور نیروهای سعودی در شرق فرات علیرغم تکذیب های عربستان و قسد تاکید دارند و شاید ابعاد این مساله درآینده روشن تر شود که  به عوامل مختلفی در سوریه و به ویژه در شرق فرات بستگی دارد.

در حالی که چنین مساله ای در حال تکذیب و تایید است همه نگاه ها به سمت منطقه شرق فرات خیره شده که جزو خاک سوریه بوده و به وطن بازخواهد گشت زیرا اهالی آن تمایل شدیدی برای پیوستن ان به سوریه دارند و جایگزینی برای کشور خود نمی دانند هم اکنون  دیگر مساله شرق یا غرب فرات مطرح نیست بلکه سخن از کل جغرافیای سوریه با مرکزیت  دمشق است.

محمود غريب

پربیننده ترین خبرها