امام جمعه موقت تهران تاکيد کرد که امروز در کشور بيشتر از هميشه احتياج به صميمت، وحدت کلمه و توجه به ارشادات رهبر معظم انقلاب داريم.به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، آيتالله امامي کاشاني در خطبههاي نماز جمعه اين هفته تهران با تبريک عيد غدير خم، گفت: مساله غدير خم در ميان اهل بيت (ع)، صحابه پيامبر اکرم (ص) و تابعين مورد بحث بوده و حتي مناشداتي از اميرالمومنين، اهل بيت و بزرگان صحابه نقل شده است. مناشده به اين معناست که طرف را قسم ميدهند و ميگويند آيا چنين نبود؟ خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با بيان اينکه شايد مناشده، همان احتجاجات و سوگند دادن باشد، به يکي از مناشداتي که از حضرت فاطمه معصومه (س) در کتاب الغدير علامه اميني نقل شده است اشاره کرد.وي اظهار داشت: اينکه به حديث شريف غدير خم احتجاج ميشود، براي اين است که غدير بايد همواره زنده باشد، در تمام کورانها و فراز و فرودهاي سياسي جاي غدير محکم است و به همين دليل است که در طول تاريخ به آن استناد شده و مورخان شيعه و سني آن را نوشتهاند.امامي کاشاني گفت: نبوت يک دايره است، ولايت هم دايره ديگري است. نقطه آغاز دايره نبوت، آدم است و نقطه پايان آن خاتمالانبيا است.وي افزود: با رحلت پيامبر اکرم (ص) اين دايره بسته ميشود، اما همزمان نقطهاي درست در همان نقطهاي که آخرين دايره نبوت قرار دارد، آغاز ميشود که به عنوان دايره امامت و ولايت حرکت ميکند که آغاز آن امام علي (ع) و پايان آن امام مهدي (عج) است.امام جمعه موقت تهران با اشاره به حديث شريف غدير خم گفت: من کنت مولا فهذا علي مولا، يعني نبوت و امامت جدا نيست و پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد اگر من مولا هستم بايد علي (ع) هم مولا باشد. مولا بودن علي (ع) موجب ميشود نبوت تا آخر دنيا ادامه يابد. علاوه بر اينکه وجود ولايت، ادامه نبوت است، وجود ولايت مکمل، مفسر و مبين نبوت نيز هست.وي ادامه داد: علاوه بر تفسير کردن نبوت در مرحله دوم، الگو بودن دايره ولايت و اسوه بودن آن و در مرحله سوم اداره جامعه اسلامي و حکومت بر امت اسلامي مطرح است.امامي کاشاني با بيان اينکه کلمه مولا هم حالت فاعلي و هم مفعولي دارد، به آيه 78 سوره حج اشاره کرد و گفت: خداوند در اين آيه به امت اسلام ميفرمايد شما دينتان اسلام است. از قبل هم مسلم بوديد، چون دين ابراهيم خليل براي شما کامل گرديد.خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با قرائت بخش ديگري از همين آيه، افزود: خداوند ميفرمايد پيامبر بر اعمال و افکار شما شاهد است و شما بر دنيا شاهديد، پس نماز برپا داريد، زکات بدهيد و به خدا اعتصام بجوييد؛ يعني دستتان را از دامن حق کوتاه نکنيد.وي گفت: خداوند مولا، مالک و ناصر است و اسماء او همه هستي را به وجود آورده و اگر يک نفر در نقطه اعتدال در ميان اسماءالحسني قرار گيرد، يعني تمام ظرافتهايي که خداوند و عدل خدا ايجاب ميکند را به نحو احسن نشان داد، به اين انسان مولا گفته ميشود که مثل پيغمبر اکرم (ص) است.امام جمعه موقت تهران با بيان اين که اميرالمومنين مولاي ماست يعني محبوب، ناصر، مدبر و مدير ماست و تمام اين الفاظ بر پيغمبر نيز صادق است، گفت: تنها تفاوتي که وجود دارد اين است که پيامبر حامل وحي و اميرالمومنين مفسر وحي بود. تمام آنچه پيغمبر اکرم به معناي ولايت و امامت داشت ميراثي براي اميرالمومنين شد.امامي کاشاني با بيان اينکه کلمه مولا هم براي اسرايي که آزاد ميشدند و هم براي کسي که آن اسرا را آزاد ميکرد، به کار ميرفته است، اظهار داشت: وقتي به اميرالمومنين ميگوييم مولا، يعني اي علي من مطيع، ناصر و عاشق تو هستم.وي معيار اينکه انسان اميرالمومنين را مولاي خود بداند در تبعيت از ايشان دانست و گفت: در احاديث فراوان آمده است کسي شرافت ما را دارد که خدا را اطاعت کند و وقتي انسان مطيع خدا بود يعني در خلق و عمل مطيع خدا خواهد بود.خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با بيان اينکه نگاه کردن به جمال و جلاي علي (ع)، نگاه به جمال و جلال خداست، گفت: هرکس در عمل و خلق به اميرالمومنين (ع) نزديک باشد، نمي از درياي ولايت را خواهد نوشيد.امامي کاشاني خاطرنشان کرد: عدالت در کتب اخلاق به معناي اعتدال کامل ذکر شده است و در کتب فقه، آن را اجتناب از گناه دانستهاند.وي با انتقاد از اينکه مولا علي نبايد صرفا اصطلاحي باشد که مانند کساني که در خانقاه هستند صرفا ورد زبان باشد و حالت عادت پيدا کند، گفت: بايد وجود و باطن انسان به اميرالمومنين (ع)وصل شود. انسان متاسف ميشود که برخي ميگويند "علي" ولي از زبان، چشم و دل آنها تاريکي و ظلمت ميبارد. وقتي ميگوييم مولاي ما علي است، يعني هرچه از علي (ع) پيروي کرديم، در انديشه، اخلاق و عمل، او مولاي ماست.امام جمعه موقت تهران، در خطبه دوم نم