یک خبر چند خط تحلیل؛

کردهای سوریه دست به دامان اسد در مقابل ترکیه

کردهای سوریه دست به دامان اسد در مقابل ترکیه
شنبه 24 آذر 1397 - 19:44

العالم _ سوریه

خبر:

  • "سیبان حمو" سخنگوی قسد امروز از دولت سوریه در برابر حمله قریب الوقوع ترکیه به شمال شرق سوریه طلب کمک کرد.


تحلیل:

  • در حالی که کردهای سوریه با تصرف "هجین" و خارج کردن آن از دست داعش سیطره خود را بر مناطق شمال شرقی سوریه تا حدود زیادی مستحکم کرده اند اما با اعلام چند روز پیش اردوغان، این روزها انتظار حمله ترکیه به این منطقه را دارند. این در حالی است که قسد به شکلی کامل از حمایت های وعده داده شده از سوی آمریکا نا امید شده است و اینک تنها راه نجات را در بازگشت رسمی و سریع به دامان نظام سوریه می داند.

  • در مقابل حمله قریب الوقوع ترکیه به شمال شرق سوریه به نظر می رسد ترک ها از هر جهت احساس آرامش می کنند. در شرایط کنونی ترکیه از ناحیه آمریکا به نظر چراغ سبزی قوی در حمله به شمال شرق سوریه دریافت داشته است. همچنین به نظر می رسد وجود مسائلی حل نشده مانند توافق ادلب و مساله قانون اساسی سوریه و بلاخره نهایی نشدن سرنوشت گروه های تروریست در ادلب این امکان را به ترکیه می دهد که با خیالی راحت نسبت به واکنش های روسیه، به سمت شمال شرق سوریه لشکر کشی کند.
  • انگیزه ترکیه در حمله به شمال سوریه در یک نگاه حداکثری تصرف این منطقه و در یک نگاه حداقلی این است که کردها را به عنوان دشمنان اصلی خود حداقل به میزان 15 کیلومتر از مرزهای خود دور کند. در این میان یک مانع بسیار جدی فراروی آنکارا قرار دارد و آن دولت سوریه است که مکرر اعلام کرده است از یک وجب از خاک خود چشم پوشی نخواهد کرد. دست کردهای سوریه به سمت دولت این کشور هم معطوف به همین نگاه دراز شده است.

پربیننده ترین خبرها