کانادا به دنبال راهی برای لغو قراردادهای تسلیحاتی با عربستان سعودی

کانادا به دنبال راهی برای لغو قراردادهای تسلیحاتی با عربستان سعودی
دوشنبه 26 آذر 1397 - 09:44

نخست وزیر کانادا برای نخستین بار از تصمیم دولت این کشور برای خارج شدن از قرارداد تسلیحاتی چند میلیارد دلاری با عربستان سعودی خبر داده است.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش رویترز، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای برای نخستین بار گفت که دولتش به دنبال یافتن راهی است تا از قراردادهای تسلیحاتی چند میلیارد دلاری با عربستان سعودی خارج شود.

بر اساس این گزارش، اظهارات ترودو در قبال عربستان سعودی نسبت به گذشته بسیار سختگیرانه تر شده است. نخست وزیر کانادا پیش از این گفته بود که لغو قرارداد تسلیحاتی 13 میلیارد دلاری با عربستان سعودی، با جریمه‌های سنگینی همراه خواهد بود.

ماه گذشته ترودو تاکید کرد که کانادا احتمالا مجوزهای مربوط به صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را لغو خواهد کرد، اگر به این جمع برسد که از این تسلیحات سوء استفاده شده است.

ترودو در مصاحبه اخیر خود افزود: ما در حال بررسی مجوزهای صادرات تسلیحات هستیم و می خواهیم ببینیم آیا راهی وجود دارد که دیگر خودروهای زرهی و نظامی را به عربستان سعودی صادر نکنیم.

مخالفان سیاسی دولت کانادا ضمن اشاره به قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی و همین طور دخالت عربستان در جنگ یمن، فشار زیادی را بر ترودو وارد می کنند تا به قراردادهای تسلیحاتی با ریاض پایان دهد.

روابط بین اتاوا و ریاض پیش از این نیز به خاطر بازداشت یک فعال حقوق بشر در عربستان به شدت متشنج شده بود.

ترودو درباره قتل خاشقجی نیز گفت: قتل یک روزنامه نگار مطلقا غیرقابل قبول است و به همین دلیل بود که کانادا از همان ابتدا خواستار ارائه پاسخ های روشن و راه حل هایی برای این مساله شده بود.

پربیننده ترین خبرها