کاخ سفید: ترامپ وعده استرداد گولن را به اردوغان نداده است

کاخ سفید: ترامپ وعده استرداد گولن را به اردوغان نداده است
سه شنبه 27 آذر 1397 - 02:17

کاخ سفید ادعای وزیر خارجه ترکیه درباره وعده ترامپ به اردوغان مبنی بر استرداد گولن را تکذیب کرد.

العالم-آمریکا

یک مقام کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود ادعای مقام ترکیه ای مبنی بر وعده رئیس جمهوری آمریکا برای استرداد فتح الله گولن را رد کرد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه گفته بود که ترامپ در دیدار خود با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در حاشیه نشست سران گروه 20 در آرژانتین وعده داده بود که برای استرداد گولن و دیگر افراد تلاش می کند.

اما مقام ارشد کاخ سفید با رد این اظهارات گفت: رئیس جمهوری (ترامپ) در دیدار با رئیس جمهوری اردوغان در (نشست) گروه 20 وعده ای برای استرداد فتح الله گولن نداد.

آنکارا گروه گولن را مسئول کودتای نافرجام سال 2016 می داند که طی آن کودتاگران در تلاش برای براندازی دولت اردوغان، با تانک و هلیکوپتر به ساختمان پارلمان ترکیه حمله و به شهروندان بی دفاع شلیک کردند.

در حالی که گولن هرگونه دخالت در این کودتا را رد می کند، ترکیه مدت ها است که خواستار استرداد وی از سوی مقام های آمریکایی است.

افزون بر این اتهام، دادستانی کل شهر آنکارا پس از تکمیل تحقیقات مربوط به پرونده ترور آندری کارلوف سفیر سابق روسیه در ترکیه، ماه گذشته با صدور کیفر خواستی گروه گولن را عامل این اقدام معرفی کرد.

در کیفر خواست صادر شده که از سوی دادستانی آنکارا به دادگاه ارسال شده، گروه گولن عامل طراحی این اقدام تروریستی با هدف تخریب روابط ترکیه و روسیه عنوان شده است.

موضوع استرداد گولن در پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول از سوی ماموران سعودی کشته شد نیز مطرح شده است.

برخی رسانه ها مدعی شدند ترامپ برای کاهش فشار آنکارا علیه ریاض موضوع استرداد گولن را بررسی می کند اما ترامپ شخصا این موضوع را رد کرد.

گولن بیش از دو دهه است که در تبعیدی خودخواسته در ایالت پنسیلوانیا آمریکا زندگی می کند.

پربیننده ترین خبرها