چین به اتهام آمریکا در باره جاسوسی سایبری پاسخ داد

چین به اتهام آمریکا در باره جاسوسی سایبری پاسخ داد
جمعه 30 آذر 1397 - 08:27

وزارت خارجه چین با «توهین آمیز» خواندن اتهام جاسوسی سایبری که از سوی آمریکا و متحدانش علیه پکن مطرح شد، از واشنگتن خواست این اتهام ها را پس بگیرد.

العالم ـ آسیا

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد که پکن قاطعانه مخالف «اتهام های توهین آمیزی» است که از سوی آمریکا و متحدانش مطرح شده است.
چین همچنین در این بیانیه با رد هرگونه مشارکت در سرقت اسرار تجاری یا حمایت از چنین اقدامی، از آمریکا خواست که اتهام های اعلام شده علیه دو تبعه چینی را لغو کند.
وزارت خارجه چین افزود: از طرف آمریکایی می خواهیم که فورا اقدامات غلط و تهمت های توهین آمیز خود پیرامون امنیت اینترنتی را تصحیح کند.
پکن همچنین تاکید کرد که مدت ها است اقدام سازمان های دولتی آمریکا در حملات سایبری و استراق سمع علیه دولت ها، شرکت ها و افراد خارجی فاش شده است.
وزارت دادگستری آمریکا روز گذشته دو چینی مرتبط با وزارت امنیت کشور چین را متهم به دست داشتن در جاسوسی سایبری علیه ده ها شرکت و سازمان دولتی در آمریکا و دیگر کشورها کرد.
به گفته مقام های وزارت دادگستری آمریکا، این هکرها عضوی از گروه هک چین موسوم به APT10 بودند که طی حملاتی پایگاه های اطلاعات حساس تجاری در شرکت ها و صنایع مختلف در ایالات متحده و دست کم 11 کشور دیگر را هدف قرار داده اند.
این هکرها همچنین مرکز پروازهای فضایی و مرکز پیش‌رانش جت متعلق به سازمان هوا و فضای آمریکا (ناسا) را مورد حمله قرار داده اند.
آمریکا، چین را متهم کرد که توافق سال 2015 میان باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور و شی جین پینگ همتای چینی وی برای توقف سرقت اطلاعات از طریق حملات سایبری را نقض کرده است.
مقام های آمریکایی همچنین مدعی هستند که این حملات سایبری با همکاری وزارت امنیت کشور چین انجام شده است.
افزون بر آمریکا؛ انگلیس، استرالیا و نیوزیلند نیز در ارتباط با آنچه «لشکرکشی جهانی چین برای سرقت سایبری اطلاعات سری تجاری» خواندند، به انتقاد از پکن پرداختند.
وزارت خارجه چین اظهارات دیگر کشورها علیه پکن را نیز توهین آمیز تلقی کرده و آن ها را ناشی از «انگیزه های پنهان» توصیف کرد.
به گزارش ایرنا، اتهام زنی های متقابل میان آمریکا و چین در حالی است که جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن به تازگی وارد دوره موقتی از آتش بس شده است.
آمریکا از اواخر سال گذشته افزایش تعرفه های تجاری برای واردات کالا از چین را در دستور کار خود قرار داد که با اقدام متقابل از سوی پکن همراه بود.
در حالی که جنگ تجاری میان دو کشور نگرانی فعالان اقتصادی جهانی و دیگر کشورها را در پی داشته و بازارهای جهانی را متزلزل کرده بود، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و همتای چینی اش برای آتش بس توافق کردند.
در دیداری میان ترامپ و «شی» که در حاشیه نشست گروه 20 در آرژانتین انجام شد، دو طرف توافق کردند که تا پایان ماه مارس سال 2019 (10 فروردین 98) افزایش تعرفه ها را متوقف کنند.

پربیننده ترین خبرها